
Citroen DS3 e-Hdi nu este un hibrid clasic sau o masina cu un sistem de propulsie alternativ, dar este un model cu tenta ecologica din gama francezilor, asa ca ne intereseaza in mod direct.
Nu o sa insist foarte mult asupra designului, pentru ca acesta este identic cu cel al celorlalte versiuni ale lui DS3, pe care sunt sigur ca deja le cunoasteti. Voi remarca doar posibilitatile multiple de personalizare pe care le ofera aceasta masina. Spre exemplu, modelul testat avea drept laitmotiv Franta, plafonul fiind colantat cu Turnul Eiffel si cu alte desene care sa aduca aminte de aceasta tara, faimosul turn din Paris fiind reprezentat si pe covorul de pe locul din dreapta fata.
Cam atit despre design. Ca sa intru direct in subiectul care ne intereseaza, masina este echipata cu un motor turbodiesel de 1,6 litri si 90 CP, disponibili la 4.000 rpm, o turatie destul de mare pentru un asemenea motor. Cuplul este de 230 Nm la 1.750 rpm. Propulsorul are un sistem microhibrid, asa cum este el denumit de Citroen, care se rezuma la sistemul start/stop si la recuperarea energiei de franare.
Acestea trebuie sa isi aduca aportul in primul rind la reducerea consumului de combustibil. Cifrele oficiale sint de 4,3 l/100 km in regim urban, 3,2 l in regim extraurban si 3,6 l mixt. Ca de obicei, aceste valori sint imposibil de atins in traficul cotidian. In cele citeva zile de mers cu masina prin Bucuresti, nu am reusit sa ajung la un consum mai mic de 6,7 l/100 km. Mai mult decit atit, cind afara erau peste 35 de grade Celsius si sistemul de climatizare functiona din plin, consumul s-a apropiat si de 8 l/ 100 km, avind in vedere ca sistemul start/stop nu mai oprea motorul in momentele de stationare, pentru a asigura functionarea la potential maxim a climatizarii. In regim extraurban, am ajuns la 5,2 l/100 km la o rularea constanta cu 90 km/h.
Nu am avut posibilitatea de masura emisiile de noxe, dar daca ii credem pe cuvint pe oamenii de la Citroen acestea sint de 95 g/km. In concluzie, consumul nu este unul spectaculos, dar nici foarte mare, avind in vedere ca un om normal nu ruleaza o multime de kilometri prin oras cind afara este canicula, asa cum cum am facut-o eu.
Ca performante dinamice, motorul nu ofera ceva iesit din comun. Trage foarte bine pina ajunge pe la 2.300-2.500 rpm, dar apoi incepe sa se simta ca nu mai beneficiezi de un cuplu foarte mare. Cutia de viteze are cursele putin cam lungi, iar faptul ca are doar 5 rapoarte nu te ajuta foarte mult cind rulezi pe distante mari in afara orasului.
Plecarea de pe loc este, fireste, mai lenta decit la versiunile cu motoare pe benzina, insa aceasta nu se vrea a fi unul dintre atuurile versiunii e-Hdi a lui DS3. In ceea ce priveste tinuta de drum, suspensia masinii este una pe gustul meu: suficient de tare ca sa te ajute pe viraje, dar si destul de confortabila.
Exista pe aceasta lume si suspensii mai moi si mai confortabile, dar nu imi doresc asa ceva la o masina cu un aspect mai sportiv, asa cum este DS3. Directia nu se ridica la inaltimea suspensiei, avind un raspuns putin intirziat, dar nu este foarte deranjant, avind in vedere ca nici motorul nu te ajuta sa conduci intr-un stil foarte sportiv.
Pretul de baza al unui Citroen DS3 e-Hdi este de 19.050 de euro cu tot cu TVA. Masina testata avea insa echipari de top, printre care sistem de navigatie, pilot automat sau pachete de decor si de confort, care mai adauga pretului initial inca aproximativ 3.500 de euro cu TVA.