Daca pana acum era un adevarat trend in Statele Unite sa detii un model hibrid, un asa numit automobil verde, care iti spala sutele de grame de carbon pe kilometru emise de supercar-ul din garaj, ei bine am ajuns in 2011, in Romania, luna mai, si pe buzele tuturor pasionatilor de automobile se afla conceptul de Eco.
Opel promoveaza noua gama EcoFlex, Mitsubishi lanseaza iMiev, Renault face o intreaga caravana eco in 20 de orase, statul accepta 4 cupoane rabla la achizitionarea unui hibrid, 5000 de euro subventie la achizitionarea unui automobil electric. Practic, cam orice constructor prezent in Romania are in oferta un automobil hibrid. Si ca in orice economie emergenta, fara un comportament solid al consumatorului de automobile, cu o volatilitate ridicata, trend-ul indus de media referitor la masinile ECO tine.
Romanii sunt cel putin curiosi de astfel de masini. Desi ne aflam la ani buni de la aparitia primelor automobile hibride, pretul ridicat al acestora ramane principalul impediment in calea succesului pe piata. Personal cred ca discutia despre cat de scumpa este tehnologia inglobata intr-un automobil electric/hibrid tine doar de strategia de implementare in normalitatea consumatorilor al acestor modele.
Refuz sa cred ca un iMiev de 37.000 de euro, cu finisaje doar putin mai decente decat ale unui Matiz, este aproape neprofitabil pentru Mitshubishi, costurile de productie fiind extrem de ridicate. Refuz sa accept ideea ca la peste 8 ani de la lansarea primului hibrid de serie, tehnologia nu a avansat destul de mult incat sa permita rentabilizarea industriei acumulatorilor.
Cu totii stim ca INCA ne aflam in era petrolului si momente de stralucire precum initiativa presedintelui Chevrolet de la acea vreme, Bob Lutz, care anunta primul model electric de serie, Volt, a fost imediat stopata de centrii de interes din industria petrolului. Dupa anuntul oficial de la Salonul Auto de la Detroit, domnul Lutz a revenit cu un comunicat in care spunea ca de fapt tehnologia introdusa pe Volt nu permite productia in serie, si ca modelul revolutionar prezentat cu atata fast va mai trebui sa astepte.
Regasim Volt in gama Chevrolet la 6 ani distanta, intr-un moment in care industria auto pare cvasi-pregatita sa asimileze astfel de modele. Acordarea titlului de Masina Anului 2011 Nissan-ului Leaf, in premiera pentru o masina hibrida, pare sa fie startul oficial al ofensivei impotriva magnatilor petrolului. Tehnologia exista, iar scuze de genul rentabilitatii scazute sunt doar o problema de timp. Trendul este cat se poate de clar, iar eforturile sustinute ale producatorilor vor incepe sa contureze aceasta noua era verde a industriei auto.
Pentru noi pasionatii de automobile, nu ramane decat sa asistam la show-ul tehnologic al producatorilor, care au unda verde pentru introducerea in serie a multiplelor tehnologii la care s-a lucrat in ultimii ani. De remarcat initiativa Renault de a realiza in colaborare cu statul roman un sistem de statii de alimentare cu energie electrica pentru automobilele electrice. Desi suntem inca in era Daciilor 1310 fara RCA si ITP, asemenea initiative merita laudate si sustinute chiar daca sunt la nivel declarativ. E un inceput, exista o baza de discutii, si, in dulcele stil romanesc, s-ar putea realiza. Si va fi exact aceeasi sutiatie intalnita in spitale, in care s-a cumparat aparatura ultra-performanta, care zace prin subsoluri, pentru ca nimeni nu stie sa o monteze si sa o puna in functiune.
Dintr-o ambitie sau presiune accentuata, s-ar putea sa ne trezim ca sarim cativa pasi in dezvoltarea infrastructurii si vom avea in fiecare oras peste 100.000 de locuitori statii de reincarcare cu energie electrica pentru automobile. Investita nu ar fi enorma, insa nu ar fi de mirare ca in anumite situatii unele dintre aceste statii sa ramana fara curent sau sa fie blocate de un sofer de microbuz care a gasit un loc bun de parcare.
Chiar daca sensibile, initiativele verzi ale industriei, cu mult mai vizibile ca in anii trecuti, vor schimba incet dar sigur comportamentul clientului in materie de automobile. Pentru ca suntem intr-o schimbare continua, si numai flexibiliatea va diferentia soferul modern, cu grija pentru mediu, de cel traditional, care prefera in continuare plinul de benzina de 100 de euro.