Cand vezi pe strada un crossover de segment B te gandesti ca posesorul a cumparat doar o pozitie mai inalta la volan si cam atat. Poate ai dreptate, poate nu. Si totusi de ce aceste masini sunt tot mai cautate si mai cumparate, un segment aflat intr-o expansiune fantastica la nivelul Batranului Continent?
Toata explicatia pleaca de la SUV-uri si nebunia din jurul lor. Vremurile in care oricine isi dorea un SUV au trecut. Chiar si cei care si-l pot permite au inteles ca strazile inguste din orasele europene, criza locurilor de parcare si consumul de carburant fac masivele masini sa nu-si aibe rostul de cele mai multe ori. Si totusi le-ar cumpara, in mod special pentru doua lucruri: senzatia de siguranta si prestatia pe care o ofera celui aflat la volan. Carevasazica, din motive usor egoiste. Insa, odata deschisa, cutia Pandorei mai avea ceva de oferit. Dupa pleiada de SUV-uri, producatorii au gasit o alta balta plina ochi cu peste si au oferit-o ca pe o alternativa publicului flamand. Se cheama crossover si este la baza o masina normala care aspira la ideea de SUV.
Toata genialitatea actului consta in faptul ca iluzia sta in picioare si mai face un lucru maret pentru casele auto ale Europei – vinde. Deci e la moda. Ultimul intrat in acest joc extrem de atractiv este Peugeot, care a construit pe 208 pentru a scoate in fata noul 2008. Modelul va lua locul bine-cunoscutului Peugeot 207 SW si va lupta in cel mai dinamic segment auto de pe continent. Asa cum ne-a obisnuit, marca franceza incearca sa castige piata mai ales prin design, la care se adauga cateva elemente care ne trimit cu gandul si la aspectul practic, daca este sa socotim modul de selectare al destinat suprafetelor de rulare sau solutiile de depozitare si spatiul de la interior. Daca intoarcem foaia, vom putea admite ca in spatele unui fenomen care tine de moda stau si unele elemente practice. Cu alte cuvinte, avem un automobil normal care poarta haine de SUV si care, mai mult, ofera o dinamica superioara unui crossover conventional. O simbioza care poate explica fenomenul regasit in vanzari.
Motor
Testul organizat de Trust Motors, importator oficial Peugeot in Romania, ne-a adus la volanul unui 2008 1.6 e-HDi. Echipat cu 92 de cai putere si un cuplu maxim de 230 Nm, diesel-ul francezilor a facut fata monstrului cu o masa situata putin la peste o tona. Daca ne-am lua dupa dimensiunea extrem de mica a volanului am putea crede ca cine stie ce latura sportiva va scoate la iveala noul model. Dar nu e deloc asa si te cuminteste imediat un motor totusi corect, desi usor cam lent. Pentru categoria de clienti care se gandeste la consum sau pentru soferii linistiti, propulsorul este ideal iar cifrele o arata.
Cei 92 de CP sunt disponibili in totalitate la 4.000 rpm iar momentul maxim este realizabil de la 1.750 rpm. Sunt cifrele normale ale unui diesel la fel de normal care se va dovedi un bun companion in anii de relatie pe care o vei avea cu masina. Peugeot nu a tradat la acest capitol si s-a prezentat cu un motor atat eficient cat si excelent daca ar fi sa socotim dupa vibratii sau zgomot. Cifrele oficiale ale consumului redau o medie de 3,6 litri la 100 km pentru calatoriile extra-urbane si 4,7 litri la 100 km pentru oras. Pe un traseu mixt, completat de drumuri intinse, sosele urbane si serpentine, media inregistrata de noi a fost de 5,3 litri la 100 km, in conditiile in care nu am incercat deloc sa ne luam la intrecere cu cifrele oficiale ale consumului. Un drum lung cu un regim de condus relaxat ar putea aduce un consum de 4 litri la 100 km. Intr-un oras extrem de aglomerat, cu toti consumatorii porniti, consumul nu ar trebui sa depaseasca o medie de 6,5 litri la 100 km, asta cu ajutorul sistemului Start-Stop.
Putem concluziona ca motorul este eficient dar neperformant. Asta pentru ca nici nu-si propune, iar cine doreste mai mult poate opta pentru 1.6 Vti cu 120 cai putere sau 1.6 e-HDi cu 115 cai putere. Revenind la platforma tehnica, motorul lucra la modelul testat de noi cu o cutie manuala si cele 5 trepte ale sale. La viteze mai inalte veti simti ca lipsa celei de-a sasea trepte inseamna o turatie mai inalta pentru motor. In linii mari, cutia se comporta normal, are o timonerie buna dar o cursa usor cam lunga. Ba mai mult, reprizele sunt satisfacatoare.
Dinamica & Comportament
In primul rand trebuie notat ca Peugeot si-a justificat lipsa unei versiune cu tractiune integrala prin lipsa de interes a clientilor. Daca ar fi sa luam in calcul logica simpla si utilitatea unei tractiuni integrale pentru un crossover de segment B, trebuie sa le dam dreptate. In schimb, marca franceza aduce un mod de selectare pentru diferitele suprafete de rulare, care ofera o aderenta superioara pneurilor pentru diverse conditii de drum.
Pentru un crossover, chiar si pentru unul de categoria B, tinuta de drum a fost neasteptat de buna. Urma de ruliu pe care o asteptam de pe urma acestui model n-a fost de gasit iar acest lucru poate fi atribuit in mod special mostenirii lasate de 208. Noul 2008 vorbeste totusi limbajul confortului, insa se descurca onorabil si pe drumurile virajate care ne-au dus catre Vulcanii Noroiosi. Desi suspensia este gandita sa ofere un nivel optim de confort, nu a dezamagit pe virajele care au legat zona Vulcanilor Noroiosi pana la campia din care rasare Mizilul, pe un drum cu serpentine mai putin cunoscut de publicul larg. Comportamentul lui 2008 depinde foarte mult si de nivelul de echipare, dotarile tehnice fiind gandite in aceasta logica. Mai precis, nivelurile superioare de echipare vin cu suspensie spate multi-link, iar diferenta se simte. Din nefericire, dar un lucru absolut normal pentru orice masina din segment, cateva elemente nu s-au potrivit manusa cu gusturile noastre. Garda la sol ar fi trebuit sa fie o idee mai inalta pentru a putea accesa si unele drumuri mai salbatice iar directia sa ofere mai multa precizie si feedback. In materie de performante, crossover-ul francezilor sta bine la timpul de acceleratie pe prima suta – 11,5 secunde – si prezinta o viteza maxima de 181 km/h.
Design
Este modul in care Peugeot vrea sa dea lovitura cu 2008. Masina desenata acum 3 ani ofera, in opinia noastra, destula satisfactie din acest punct de vedere. Totul ar fi fost perfect la estetica lui 2008 daca nu se aborda solutia cocoasei existente in linia acoperisului. Ar fi fost marturia faptului ca s-a mizat pe frumusetea actului de design si deloc pe utilitatea lui, un statement si doar atat, dar un statement.
Chiar daca s-a ales o estetica moderna, cu linii agresive imbinate in forme fluide, nu s-a exagerat din acest punct de vedere, cautandu-se parca evitarea oricarui risc. Este clar (in momentul in care vezi masina) ca Peugeot a vrut sa puncteze prin design, dar tot la fel de clar e ca au tintit asupra publicului sigur pe care il detin. In mod evident, designul vorbeste limba celor tineri si cauta sa exprime din formele masinii cat mai multa sportivitate. Insa sub acest cearsaf se aseaza si o usoara tendinta convervatoare, asta pentru a nu speria publicul aflat la varste mai serioase.
Interior
Nimic nu este cuminte si nimic nu e anost cand vine vorba de habitaclu. Desigur lipsesc manerele de prindere din tavan destinate pasagerilor – o solutie neinspirata – iar pedalele sunt prea apropiate intre ele pentru o talpa sanatoasa de barbat. Dincolo de aceste aspecte, solutiile gasite la design si materialele folosite sunt de apaudat. Inspirat din 208, noul 2008 preia o serie de elemente vizibile mai ales in cazul ceasurilor de bord, a volanului sau in cazul formei bordului. Nivelul de echipare Allure ar fi etalonul maxim al noului 2008 iar intre el si cer nu va sta mai mult de un plafon panoramic.
Gaselnita iluminarii marginilor sale ramane una dintre dotarile cele mai haioase, la fel si pentru versiunile fara acoperis panoramic care dispun de un sistem ambiental bazat pe LED-uri. Finisajele corecte de la interior si materialele alese aduc satisfactie celui aflat la volan. Dimensiunea volanului este ciudat de mica iar pozitia in scaunul soferului necesita mai mult timp de adaptare. Pentru a gasi o varianta optima in care sa stai si confortabil, sa ai si vizibilitate buna la drum si asupra ceasurilor de bord, trebuie sa petreci ceva timp cu setarile scaunului si ale volanului.
La nivel de spatiu sau spatii de depozitare, Peugeot 2008 se prezinta onorabil, iar in ceea ce priveste volumul portbagajului, aceste este aproape cel mai mare din segment cu cei 360 de litri din dotare.
Concluzie
Ar fi fost pacat ca unul dintre jucatorii traditionali de pe piata europeana sa nu propuna nimic pentru categoria SUV-urilor de clasa B. Chiar daca este un model derivat dintr-un hatchback, Peugeot 2008 respira si aerul unui crossover si vine sa cucereasca publicul prin designul sau atractiv. Pentru o aderenta mai buna la clientii atrasi de aspectul tehnic s-a ales un selector cu mai multe moduri de rulare, pentru tineri, un sistem multimedia de ultima generatie, pentru ceilalti, o masina care imbina hatchback-ul cu SUV-ul.
Peugeot spune ca va miza pe publicul atras in mod special de design, insa nu spune ca masina a pregatit capcane si pentru cei care inclina sa priveasca mai mult catre utilitate. Inginerii si designerii si-au dat mana undeva la mijloc pentru a crea o masina completa si ofertanta pentru toti. Pentru cei care nu se multumesc cu o varianta standard de 13.421 de euro cu TVA, exista, printre altele, si optiunea unui 2008 Allure cu motor 1.6 e-HDi si un pret de 19.842 euro cu TVA inclus.[widgetkit id=48]