Special

Motoarele mici, marii poluatori. Producatorii auto se pregatesc sa renunte la ele

De 19 octombrie 2016No Comments

three-cylinder-engine

Toata lumea face downsizing in industria auto cu scopul de a-si cobori nivelul de emisii poluante in limitele impuse de lege. Teoria de pana acum era simpla: iti reduci capacitatea motorului, reduci consumul, reduci consumul, reduci emisiile. Politica aceasta a dat si roade, insa a dat roade pe hartie. Noi rapoarte venite din zona industriei auto pun la indoaia logica downsizingului. Producatori auto precum Renault sau Volkswagen incep sa creasca usor capacitatea cilindrica a motoarelor sale pentru a reduce impactul cu mediul. Cum asa?

Reducerea cilindreei pentru farsa de laborator

Totul a pornit de la scandalul Dieselgate al celor de la VW. In mai putin de un an, o parte ascunsa a industriei auto a fost scoasa la iveala demascand proceduri  de testare nerealiste, norme inventate pentru a intruni cifrele cerute privind emisiile si asa mai departe.

Aceste teste oficiale sunt desfasurate dupa anumite conditii, cele mai multe dintre ele neregasindu-se in traficul real. Mai precis testele sunt conduse la viteze mici, in conditii de temperaturi moderate, astfel incat cifrele inregistrate sa arate ca motoarele mici sunt conforme cu normele cerute. Ceea ce nu arata testele este ca de fapt, in traficul real, motoarele polueaza mult peste normele legale, respectate conform fisei de laborator. O serie de teste independente de cele oficiale, conduse de diverse organizatii, au aratat ca aceste motorizari mici au ajuns sa consume in realitate, in conditiile reale de drum, mai mult chiar decat motoarele cu cilindree mai mari, care nu erau dezvoltate special pentru a obtine parametrii din laboratoarele de testare.

Downsizingul a atins limita de jos

S-a ajuns astfel la limita de jos a downsizingului, iar ingineri sefi precum cel de la Renault-Nissan, Alain Raposo, nu se fereste sa zica ca e timpul ca motorizarile mici sa mai creasca putin astfel si sa reduca in termeni reali amprenta asupra mediului.

Rezultatul va fi unul clar. Motoarele diesel sub 1,5 litri si cele pe benzina sub 1,2 litri ar disparea. Volkswagen a inceput deja acest proces fara sa explice public care este logica lui, anuntand cilindree mai mari pentru generatiile noi de motoare.

Paradoxul marimii la motoarele auto

Din punct de vedere tehnic, se pare ca motorizarile mici nu sunt atat de eficiente precum cele normale, insa ele au reprezentat solutia pentru indeplinirea normelor de testare din laborator. Cand aceasta paradigma se va schimba, motorizarile mici nu vor mai putea trece testele iar solutia cea mai buna ramane motorul mare.

Desi pare complicat, in ajutorul unei mai bune intelegeri sare Thomas Weber, nimeni altul decat seful prestigiosului departament de Cercetare si Dezvoltare de la Mercedes: „A devenit acum clar pentru toata lumea ca un motor mic nu iti ofera un avantaj. Tocmai de aceea noi nu am sarit pe trendul motoarelor in 3 cilindri”.

Share

Leave a Reply

sixteen + 18 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373