Exact în urmă cu 30 de ani, la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), debuta primul motor diesel BMW. Încă de la început acesta impunea un nou etalon în ceea ce privește sportivitatea și nivelul de performanțe. Din 1983 și până în prezent BMW a venit constant cu inovații importante și a impus motorul diesel ca o variantă economică și deosebit de performantă.
Cu versiuni precum M550d xDrive, 750d xDrive sau 335d xDrive, BMW își păstrează titlul de producător al celor mai sportive și performante propulsoare diesel.
Un motor diesel într-un BMW? La începutul anilor ’80, această combinaţie era aproape de neconceput pentru mulţi fani ai mărcii. Motoarele diesel, aşa cum erau în acea perioadă, erau privite ca fiind gălăgioase şi lipsite de spirit sportiv. Totuşi, nivelul ridicat de eficienţă şi consumul redus de combustibil făceau ca acest tip de motor să fie unul apreciat. Pe fondul crizei petrolului, BMW dezvoltase încă din 1975 un plan de a lansa propulsoare diesel, dar care avea să ajungă în producţie abia trei ani mai târziu. Încă de la început a fost clar că un motor BMW diesel ar trebui să dispună de câteva calităţi foarte speciale.
Provocarea a fost combinarea economiei de combustibil şi a duratei lungi de viaţă cu performanţele ridicate, dezvoltarea instantanee a puterii şi calitatea optimizată a transmisiei. Încă de la început inginerii BMW au optat pentru un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu sistem vortex al camerelor de ardere şi turbocompresor. Prima dată acest motor a echipat BMW Seria 5 Sedan. În primăvara anului 1983 rezultatul a fost prezentat presei şi publicului la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA). BMW 524td a fost primul model diesel construit de marcă şi era cel mai puternic automobil de acest gen din lume. Maşina a devenit o deschizătoare de drumuri pentru o formă nouă şi foarte eficientă a plăcerii condusului.
Cu exact 90 de ani în urmă, inginerul german Rudolf Diesel a pornit primul prototip al „motorului termic cu aprindere sub presiune”, pe care îl considera ideal. Principiul pe care se baza acest motor implica încălzirea aerului în camera de combustie la presiune ridicată. Trebuia obținută o temperatură unde combustibilul injectat se aprindea instantaneu, dar acest lucru era posibil iniţial doar ca teorie. Aplicarea practică a teoriei necesita resurse majore, dar pe care Rudolf Diesel era dispus să le investească. Efortul său a fost recompensat când revoluţionarul propulsor a fost gata pentru producţie. Prima uzină de motoare diesel şi-a început activitatea în 1898. Propulsorul diesel a reuşit să-şi creeze un traseu de succes în lumea întreagă, fiind folosit la vapoare, locomotive şi camioane.