Desi motoarele devin din ce in ce mai mici, cativa producatori auto continua sa duca stindardul propulsoarelor mari mai departe. V8, V10, V12 ajung sa fie mai curand apanajul unor marci de supercaruri care produc cateva mii de exemplare impreuna pe an. Cand vine vorba strict despre motorizarile V10, au mai supravietuit doar intr-un singur caz, insa ceea ce este mai interesant e ca unele dintre motorizari V10 au intrat in zona legendara a istoriei automobilului. Sa vedem care sunt cele mai motoare V10 care au impresionat la vremea lor si care mai fac si acum furori printre fanii masinilor puternice!
Lamborghini
Nu e niciun accident ca Lamborghini a scos un V10. Din 1987 pana in 1994, Lamborghini apartinea de Chrysler, iar patronii americani le-au cerut italienilor sa-i ajute cu dezvoltarea unui motor cu 10 cilindri pentru modelul Viper. Atat le-a trebuit italienilor care au pastrat motorul si l-au facut in cele din urma asa cum voiau ei, mai usor, mai mic si mai puternic. Cu 5.0 litri V10-ul Lamborghini dezvolta 493 cai putere pe legendarul model Gallardo.
Audi
In 1994 Chrysler vindea Lamborghini, marca care avea sa ajunga si sa ramana in casa Audi din 1999. N-a durat mult pana cand Audi s-a infruptat de V10-ul de mai sus pana cand sa-l modifice si sa-l faca cu o cilindree de 5.2 litri care echipeaza si astazi modelul R8. Mai mult, Audi este singurul producator care continua sa fabrice motorul V10 in intreaga lume, facand-o si pentru marca sa Lamborghini.
Volkswagen
Povestea curge mai departe cu cei care detin Audi, VW. Doar ca VW a tinut sa scoata propriul sau V10 care este si diesel, oferit atat pe Touareg cat si pe Phaeton cu 345 cai putere. Din 2010, V10 TDI nu a mai incaput in oferta marcii VW.
Porsche
Sunt deja cativa ani de cand Porsche n-a mai scos la lumina zilei niciun V10. Conceput sa alerge in cursa de la Le Mans, motorul celor de la Porsche a ajuns sa fie regandit pentru Formula 1. Ambele proiecte au cazut, motiv pentru care Porsche a decis sa duca acest propulsor in V10 de 5.7 litri pe modelul Carrera GT, care dezvolta nu mai putind e 612 cai putere si ajungea la o turatie de 8400 rpm.
BMW
Este in filosofia BMW sa nu ramana cu nicun pas in fata rivalilor sai, motiv pentru care a construit acel V10 in 2005, cu 5.0 litri si 500 cai putere. Motorul a facut istorie reusind sa-si castige categoria la premiile World Car of the Year ani la rand si a echipat M5 si M6. Din nefericire, toate au un sfarsit si propulsorul a lasat loc unui V8 in 2010.
Ford
Americanii sunt fanii V8-ului, insa Ford nu s-a dat inapoi cand a venit vorba sa scoata si ei un V10. La fel ca VW, au facut unul diesel. Avea 6.8 litri si producea 310 cai putere la inceput, dupa care a fost dezvoltat sa dezvolte 362 cai putere. Dar cum americanii n-au fost niciodata fani diesel, motorul n-a prins si s-a renuntat la el.