Nu stim de ce Honda a ales sa-si denumeasca in Europa acest model precum celebrul curent muzical mult mai apropiat de cultura americana. Insa, ne place acest nume, mai ales pentru ca da modelului din segmentul mini o anumita stare de confort si placere. Honda nu este o marca de volum in Romania, dar este una dintre marcile care starneste cele mai aprinse pasiuni.
Fie ca esti la bordul unui Civic, unui Accord sau chiar si la bordul micutului Jazz, simti ca faci parte dintr-o liga entuziasta demna de pasiunea specifica celor mai infocati suporteri. In alta ordine de idei, Honda straneste o pasiune greu de inteles daca provii din afara mirajului, insa care te poate converti indata ce pasesti marcii japoneze. Este o senzatie greu de imaginat sau de explicat.
Comunitatea fanilor Honda din Romania este una dintre cele mai active si mai entuziaste. Daca cu alte masini testate am avut prilejul sa vedem cum fanii respectivelor marci se multumeau sa traga ocheade noilor modele, fanii Honda sunt mult mai sud-americani din acest punct de vedere si sunt in stare sa-ti faca semn sa opresti pentru a admira mai de aproape noua bijuterie a marcii lor de suflet.
Motor 1.4 i-VTEC 100 CP
Honda a lansat in Romania doar o singura varianta de motorizare pentru noul Jazz, cel putin pentru moment. Vorbim despre propulsorul 1.4 i-VTEC, gandit sa ofere o idee de performanta si un pic mai multa liniste in ceea ce priveste confortul. Este un motor cumpatat, specific modelelor din clasa mica.
Unitatea inginerilor de la Honda dispune de 100 cai putere, disponibili la 6.000 rpm si un cuplu maxim destul de mic, de 127 Nm, realizabil la 4.800 rpm. Asa cum ne arata si specificatiile de ordin tehnic, motorul nipon nu impresioneaza deloc pe prima parte a turometrului, insa se poate spune ca se revanseaza la turatii mai inalte. Honda Jazz poate intra fara probleme in categoria acelor masini care multumesc doua tipuri de soferi: cei linistiti, care a schimba la 2.000 rpm este maximul pe care il cer de la vehicul, si cei care doresc sa aiba un zvac de la motor, daca se implica intr-o depasire sau daca vor sa adopte un stil usor ofensiv.
Honda Jazz se revanseaza prin cifrele consumului, mai mult decat decente pentru un benzinar in oras – 7,2 litri la 100 km – si avantajoase pentru cei care fac drumuri lungi in afara localitatilor – 5,6 litri la 100 km. Este destul de greu sa-i ceri un model aflat la granita dintre segmentul mic si cel al mini MPV-uri sa aiba un sprint pe prima suta mai rapid decat 11,2 secunde, un timp de altfel excelent pentru clasa sa.
Cum se conduce
Honda multumeste publicul mai ales prin viteza maxima, de 182 km/h, o valoare mai mult decat interesanta pentru un model mic. O caracteristica esentiala a motorului este silentiozitatea lui, lucru care iti ofera la inceput senzatia ca ai pe mana un hibrid.
Jazz este o masina de oras, proiectata sa satisfaca publicul tanar prin functiile digitale, spatiul generos si suprafata vitrata extrem de mare. Nu si prin performantele sportive. Cei care doresc sporturi extreme la volan, nu vor face casa buna cu Jazz. Japonezul dispune de o suspensie normala, setata sa absoarba socurile generate de drumurile noastre.
La drum lung, modelul se aseaza cuminte, insa ofera mai degraba o experienta din prisma interiorului, in lipsa unui feeling pronuntat venit din zona mecanica. Trebuie sa spunem ca Jazz se descurca pe viraje, in cazul in care nu se exagereaza, insa ramane ddestul de dator la capitolul ruliu. Pentru a contracara pe cei mai viteji pe virajele stranse, sistemele electronice isi fac promt treaba si corecteaza traiectoria vehiculului.
Design
Versiunea restilizata a modelului Jazz aduce mai multa agresivitate la designul exterior, in special in partea frontala, unde striatiile capotei sau configurarea barei ies in evidenta alaturi de blocurile optice. Partea din spate merge pe mana unei filosofii compacte, specifice clasei. Designerii Honda au dorit sa creeze o stransa legatura intre exterior si interior. Pe langa continuitatea existenta la nivel stilistic, designerii au dorit sa dea nastere unei legaturi intre mediul inconjurator si interiorul modelului nipon. Prin marirea dimensiunii geamurilor si prin reducerea latimii montantilor A ce incadreaza partea frontala a noului Jazz, acum in habitaclu patrunde cu 10% mai multa lumina. Liniile pronuntate curg de pe acoperis spre capota accentuand forma exterioara arcuita. Ampatamentul marit ofera, atat soferului cat si pasagerilor, mai mult spatiu interior.
Interior
Honda a tinut sa aduca Jazz in era digitala, prin plansa de bord deosebita sau consola centrala care gazduieste butoanele de comanda. Jazz nu exceleaza la capitolul materiale folosite, plasticul nefiind atat de moale precum speram, insa nici nu dezamageste prin calitatea sa. Adoptarea volanului de Civic sau a comenzilor de pe Accord ridica nivelul de confort existent la bordul modelului de mici dimensiuni. Jazz impresioneaza mai ales prin suprafata vitrata extrem de mare, diversitatea spatiilor de depozitare dar si prin spatiul interior mai mult decat generos. Daca judecam si dupa dimensiunile portbagajului, de 335 litri, modelul nipon para sa tinda spre cifrele segmentului compact. Pe bancheta posterioara, trei adulti pot calatori confortabil avand la dispozitie un spatiu suficient. In interiorul modelului Jazz veti descoperi un concept distinct, dominat de regulile unei ergonomii perfecte.
Multitudinea spatiilor de depozitare de pe bord si accentele metalice care puncteaza la capitolul stilistic creeaza o atmosfera deosebita care ne face sa spunem ca interiorul lui Jazz reprezinta punctul forte al modelului.
Honda nu a coborat garda in ceea ce priveste siguranta noului Jazz, care a reusit sa obtina 5 stele la Euro NCAP, chiar si dupa introducerea noilor norme de testare. Modelul japonez dispune de sase airbaguri SRS, centuri pretensionate, sistem de bare integrat pentru protectia laterala dar si si o serie de sisteme de siguranta active cum sunt ABS cu EBD si EBA sau VSA – controlul tractiunii si strabilitatii.
Verdict
Honda doreste sa indeplineasca visurile publicului tanar care nu-si poate permite inca un model dintr-o clasa superioara. In plus, vine in sprijinul celor care doresc o masina de oras versatila, cu un interior generos si confortabil dar si performante decente. Numelui lui este Jazz si este mezinul gamei Honda.
Honda Jazz 1.4 i-VTEC are un pret de plecare de 14.235 euro cu TVA, pentru nivelul de echipare Trend. Japonezii pun la dispozitie si o versiune de echipare superioara, Comfort, care are un pret de 14.835 euro cu TVA inclus.
Cu un consum mic, un motor care se poate dovedi fasnet, un look tineresc si un interior fantastic, Jazz este suta la suta o Honda demna de numele marcii.