Orice noutate Mazda in clasa compacta este intens asteptata de toata lumea pentru un singur motiv: MPS. Hot-hatchul nipon a devenit deja legendar inca de la prima generatie, prin tinuta sa agresiva si herghelia de cai de sub capota, si vine la a doua infatisare sa confirme acest lucru.
Salbaticia, descrisa de fani ca fiind distractiva, primului model lasa loc unui comportament mai cumpatat, chiar daca designul a castigat puncte importante la capitolul agresivitate. Cei 260 de cai putere nu s-au miscat de la locul lor, insa cumva feeling-ul oferit de motor este unul de masina mai cuminte. Pana la 3.000 rpm. Pentru ca dupa aceea se dezlantuie monstrul. Mazda a resit sa creeze doua masini la pret de una, un hatchback potent, agil pana pe primele mii de ture si un model demential, violent de performant la turatii inalte. Al doilea MPS este materializarea maturizarii, dupa ce primul MPS putea fi pus in analogie cu un manz pur sange un pic prea tanar pentru calitatile exceptionale pe care le detine. Noul MPS este dovada clara a faptului ca timpul n-a trecut degeaba peste inginerii niponi, care au dorit sa construiasca o masina pentru un segment mai larg de clienti, sacrificandu-i pe cei indragostiti iremediabil de sporturi extreme.
Motor 2.3 litri turbo 260 CP
Este unul dintre cele mai vechi motoare din gama Mazda in acest moment, insa ramane unul la fel de spectaculos ca prima data. Un test cu acest propulsor nu poate fi uitat usor, iar Mazda3 MPS este poate cea mai buna alegere, momentul maxim de raspuns pe care ti-l poate oferi. Facelift-ul celei de-a doua generatii a lui Mazda3 nu a adus un plus de cai putere in cazul versiunii Mazdaspeed, insa nici nu se putea cere mai mult de 260 de cai pentru o tractiune fata. Motorul lucreaza la capacitate maxima la 5500 rpm si prezinta un cuplu maxim de 380 Nm, cand acul turometrului ajunge la 3.000 rpm. Propulsorul transmite puterea puntii fata prin intermediul unei transmisii manuale cu 6 rapoarte. Recunoscuta drept cea mai “adevarata” dintre hot-hatchuri, Mazda3 MPS si-a pierdut usor din acest statut, devenind mai cuminte la turatii joase. Petrecerea incepe de la 3.000 rpm in sus, cand putem redescoperi masina pe care o stiam. Mazda a dorit sa ofere un confort celor care nu iau in serios un motor de 260 cai putere si a reusit acest lucru fara probleme, oferind posibilitatea fanilor inraiti sa apeleze la deliciul bine cunoscut abia dupa ce apasa putin mai tare pe acceleratie. Consumul unui model cu asemenea putere nu este un criteriu care merita de luat in seama si fara discutie ca nu va interesa pe niciun cumparator. De dragul statisticii merita mentionat ca Mazda anunta un consum mediu de 9,6 litri la 100 km. In oras, consumul anuntat de producator ajunge la 13,2 litri. Daca va distrati mai mult decat trebuie, consumul urban s-ar putea sa ajunga la 14-15 litri la 100 km, iar in momentul in care veti folosi toata energia propulsorului va veti trezi cu o medie de 20 litri la 100 km. In afara oraselor, modelul nipon se cuminteste si ajunge la o medie de 8,0-8,5 litri la 100 km.
Dinamica & Comportament
Dincolo de lucrurile aproape magice pe care ti le ofera un hatchbach precum MPS se regasesc cifrele spectaculoase ale performantelor. Cu un timp de 6,1 secunde pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h si o viteza maxima de 250 km/h, Mazda3 MPS se lupta de la egal cu concurenta din segment. Dinamica modelului a fost mult imbunatatita odata cu implementarea diferentialului cu alunecare limitata si a sistemului Torque Management Control. Clientii vechiului model vor spune ca noul MPS nu are sange in instalatie, ca nu mai e la de “fun”, insa cu siguranta ca este o masina mai sigura si corecta. Nu mai poti simti cum volanul iti fuge efectiv din mana cand accelerezi, pentru ca puterea ajunge liniar la puntea fata iar fenomenul de torque steer s-a diminuat semnificativ. Schimbarile aduse de ingineri pot fi criticate de cei care cauta o masina suta la suta sportiva, insa maturizarea unui model nu vine fara compromisuri. Comportamentul vehiculului castiga enorm la capitolul confort, soferul putand fi mult mai relaxat. Daca se mentine un regim de turatii cu schimb al vitezelor la 2000 rpm nici nu vei observa ca ai sub tine 260 de cai putere. Singurele indicii vor fi aspectul masinii si raspunsul directiei sau a suspensiei. Si pentru ca tot am mentionat de suspensie, trebuie spus ca rigiditatea ei o sa fie singurul lucru pe care il vei simti in momentul in care vei alege sa conduci linistit.
Insa nebunia unui model ca Mazda3 MPS vine atunci cand pui motorul la treaba. Am subliniat mai sus ca nu mai este ca inainte, cand orice viraj abordat un pic prea pretentios era ca un atac de panica, acum lucrurile s-au linistit complet gratie diferentialului responsabil pentru comportamentul decent al puterii care pleaca catre rotile din fata. Noul MPS este mult mai controlabil pe virajele stranse, unde caracterul subvirator este bine tinut in frau. MPS-ul nu a avut si inca nu a ajuns sa aiba o tinuta de drum ireprosabila, insa noua generatie are menirea de a se cuminti pentru a fi mai usor de manevrat. Mazda a dorit sa creasca manevrabilitatea si a reusit, chiar daca semnele de violenta mai apar in momentele in care controlam directia cu prea mare entuziasm. MPS si-a schimbat usor caracterul, insa nu si ADN-ul sau de pur sange.
Design
Daca la capitolul raspuns nu mai este acelasi model, nici la capitolul design lucrurile nu puteau ramane la fel. Spre deosebire de comportament, care a fost incorsetat, designul a primit frau liber. Cumintenia estetica a primului MPS a disparut, lasand loc unui model care transpira pe stilul sport. Gura de aerisire din capota ofera o imagine senzationala, pe care MPS-ul o merita de mult, grila masiva si spoilerul coborat se integreaza perfect cu blocurile optice desenate precum ochii obligi ai japonezilor. Evacuarea dubla, pragurile laterale si eleronul deja marca inregistrata MPS configureaza un peisaj general care si-a primit distinctia de agresivitate si sportivitate pe care si le castigase pe campul de lupta. Infatisarea pur sange este intregita odata cu jantele de 18 inch si emblemele MPS de la nivelul caroseriei.
Interior
Daca comportamentul si designul s-au schimbat, una intr-o directie, a doua in alta, interiorul a ramas pe aceeasi linie. Aceleasi materiale de inalta calitate, aceleasi finisaje executate cu atentie contureaza un habitaclu care nu raspunde unui singur criteriu: opulenta. Tinuta sportiva este sugerata cuminte prin scaunele sport si extrem de atractivul pedalier din aluminiu iar volanul imbracat in piele cu cusatura rosie ofera senzatia unui produs superior. Ergonomia intr-un interior japonez a devenit un subiect banal insa se pot gasi si critici precum dimensiunea prea mica a display-ului. Rosul de MPS are un rol decorativ la nivelul unui bord cu lumini ambientale de culoare alba. Consola centrala este un pic prea clasica pentru gustul unui model avangardist, dar peisajul general este salvat de integrarea panoului cu instrumente vizuale, printr-un exercitiu de design extrem de frumos executat, in plansa de bord. Designul aparte al ceasurilor de bord creeaza o legatura stilistica cu configuratia intregii planse iar pielea de calitate si numeroasele functii multimedia nu lasa soferul sa fie dezamagit. Spatiile de depozitare nu abunda dar se inscriu in limita impusa de segment, in timp ce spatiul oferit de locurile din fata este multumitor. In cazul pasagerilor din spate, spatiul pe verticala este corect, insa spatiul pentru picioare nu pare a fi tocmai multumitor, mai ales daca cei care calatoresc in fata imping scaunele la maxim.
Elementele de siguranta Mazda3 ce au obtinut scorul maxim la testul de siguranta Euro NCAP au fost pastrate si imbunatatite pentru Mazda3 facelift. Pachetul standard de siguranta activa include ABS, EBD, asistenta la franare, TCS (sistemul de control al tractiunii) si DSC. La acestea se adauga indicatorul de franare de urgenta (ESS) care avertizeaza conducatorii din spate in cazul in care se franeaza brusc, sistemul RVM, destinat monitorizarii partii din spate a autovehiculului, recent premiat la Salonul Auto de la Frankfurt de anul acesta cu premiul Euro-NCAP pentru tehnologie, farurile bi-xenon adaptive si senzorii de parcare.
Concluzie
Sunt putine masini care te fac sa te simti viu, iar in segmentul compact numele lor se termina de obicei in indicativul RS. Mazda a ales MPS (Mazdaspeed) pentru a ne povesti despre performanta. Prima generatie a modelului parea ca a depasit granita bunului simt, ca trecut dincolo de punctul de intoarcere. Constructorii niponi au dorit sa linisteasca cea mai agitata expresie a filososfiei zoom-zoom si sa o ridice la noi standarde. Noul Mazda3 MPS promite doua masini intr-una singura, una confortabila si respectoasa cu pasagerii de la interior si cea de a doua, care ne aduce aminte de vechiul model, performanta si agresiva. In linii mari, Mazda3 MPS s-a cumintit, a atins o maturitate care are menirea de a-i face si pe altii sa o cumpere. Una pesta alta, MPS reuseste sa ofere aceeasi magie chiar daca de data asta e mai mult meritul designerilor. Pretul de catalog al modelului comercializat in Romania este de 29.590 euro, cu TVA inclusa. Modelul testat de Voom.ro, echipat cu motorul 2.3 litri turbo si 260 cai putere, este disponibil cu o reducere de 2.000 euro si garantie de 3 ani cu posibilitate de extindere pe inca 2.