Japonia din zilele noastre este martora unei adevarate lupte intre generatii. Una dintre tarile cu cea mai ridicata medie de varsta la nivel mondial, Japonia, este locul confruntarii a doua generatii, a doua mentalitati culturale diferite. Tema vechiului si a noului, confruntarea intre conservatorism si modernitate este vizibila in toate ramurile culturii nipone, iar industria auto nu putea face exceptie.
Nissan in sine este o Japonie in miniatura. Producatorul nipon trateaza poate in mod inconstient aceasta ciocnire dintre generatii prin modelele pe care le ofera, iar Juke-ul este corespondentul noii miscari. Nascut pentru a fi funny, inchinat tinerilor si la fel de expresiv precum un tablou de Picasso, Nissan Juke ofera o imagine eclectica, menita sa dea frau liber celor care au pofta de viata.
Motor puternic, tractiune 4×4
Dupa testul cu versiunea Juke 1.6 2WD si transmisie manuala, am luat pulsul unui Juke cu acelasi motor de 1.6 litri DIG-T si 190 cai putere, echipat de data asta cu transmisie automata XTRONIC M-CVT si tractiune 4×4. Am testat acelasi motor 1.6 turbo cu 190 CP, disponibili la 5.600 rpm, si cuplu maxim de 240 Nm, realizabil la 2.000 rpm. Motorul se exprima diferit in functie de modul in care vehiculul este cuplat. Daca pe Normal sau Eco, raspunsul acceleratiei pare usor intarziat, in modul Sport, Juke isi arata coltii de turbo adevarat.
Fata de versiunea cu transmisie manuala, Juke cu transmisie automata prezinta unele diferente, vizibile mai ales la nivelul feedback-ului pe care soferul il primeste. Cutia raspunde soferului in functie de modul de condus selectat (Eco, Normal sau Sport) si mai ales in functie de modul in care este negociata relatia cu pedala de aceleratie. Cutia cu 6 rapoarte prezinta unele carente in ceea ce priveste exploatarea celor 190 de cai putere, fata de versiunea cu transmisie manuala, insa isi respecta rolul si se dovedeste a fi ideala mai degraba pentru cei care conduc modelul Juke mai ales in modul Eco, cel mult in modul Normal.
Nissan a facut din Juke un model de segment B, care poate fi oferit in versiunea cu tractiune pe fata, dar si in versiunea cu tractiune integrala. Sistemul 4×4 de origine Nissan ne-a obisnuit cu modul impecabil in care se comporta in general, iar acest lucru nu face exceptie nici de pe noul Juke. Puterea poate fi transmisa in mod egal celor doua punti, iar prin sistemul Tourque Vectoring, puterea este transmisa pe puntea spate doar la una dintre roti, atunci cand este cazul. Juke dispune de un sistem ALL MODE 4×4-i ce permite rularea in regim integral cu tractiune fata sau simplu, in modul cu tractiune 4×4. Mai mult, pentru utilizarea in oras, Juke poate fi comutat doar in versiunea 2WD.
In regim 4×4, Nisan Juke devine o altfel de masina. Herghelia destul de mare de cai pentru un model cu o masa relativ mica devine mult mai bine exploatata si de ce nu, mult mai usor de stapanit in momentul in care cuplezi sistemul 4×4. In acest mod, iti poti pune baza in modelul Juke si pe un drum forestier sau un teren usor accidentat. Pana la urma, Juke dispune de o garda la sol de 18 centimetri cu un unghi de atac de 26, unul de rampa de 22,5 si un unghi de degajare de 30 grade. Insa, locul lui Juke nu este in off-road, iar modelul se simte mult mai bine pe sosea. Este de ajuns sa apasati butonul Sport pentru a avea parte de o tinuta sportiva pur-sange, cand directia se intareste, iar cutia automata exploateaza mai bine caii din dotare.
Insecta pe patru roti
In ceea ce priveste designul, am punctat in primul nostru test cu Juke cam tot ce era de zis. Vom reveni asupra unor aspecte mai mult decat evidente. Daca in urma cu cateva luni, Juke era un novice al soselelor din Romania si starnea interesul trecatorilor, astazi modelul nipon a inceput sa se adapteze la peisaj si pare primit cu mai putina uimire.
Insecta nipona (raman la concluzia ca seamana cu o insecta) dovedeste destula personalitate si atunci cand imbraca haina alba a caroseriei, nu doar in variantele rosu-visiniu si albastru deschis cu care ne-a obisnuit pana acum. Albul exteriorului neconventional, futurist am putea spune, face echipa buna cu negrul – cenusiu de la interior. Piesa de rezistenta ramane consola centrala, inspirata din designul unei motociclete, un lucru care parca vrea sa ne spuna ca Juke a fost gandit sa fie altfel. Designerii trebuie sa se fi inspirat din agilitatea, viteza si tineretea pe care o exprima o motocicleta, in momentul cand au ales sa configureze de asa natura interiorul modelului. Plansa de bord si afisajul cu functie duala completeaza peisajul unui habitaclu modern, tanar, construit parca pentru o petrecere continua. Va reamintim ca afisajul dual, o premiera in industria auto mondiala, ofera acelasi panou de control pentru doua sisteme diferite.
Verdict
Nissan Juke este o masina in multe feluri. Japonezii au gandit un model care sa se adapteze la un numar cat mai mare de cerinte, ingloband cat mai multe idei si cat mai multe tendinte. Nissan Juke este un adevarat izvor de curente, este un creator de moda ascuns in hainele metalice ale unei masini. Nissan comercializeaza Juke ca un SUV compact de segment B, un produs adresat in mod special publicului tanar iar pretul de plecare este 11.970 de euro cu TVA si trei prime de casare.
Totusi, pentru o versiune cu 190 de cai putere, cutie automata si tractiune 4×4, disponibila doar pentru nivelul de echipare maxim (Tekna) pretul ajunge sa fie destul de piperat. In cazul modelului testat de Voom.ro pretul este de 24.840 de euro cu TVA inclus.