Special

O altfel de istorie a designului auto

; ; ; ; ;

Automobilul s-a nascut dintr-o idee geniala care a urmat unei serii de idei geniale. Tot ceea ce a venit dupa a insemnat progres. Designul masinilor a plecat de la o simpla trasura si a ajuns la adevarate capodopere futuriste pe patru roti.

Istoria automobilului si evolutia designului auto se pot confunda. Multi nu ar putea crede asta, avand in vedere ca primele automobile erau rezultatul estetic al functionalitatii si de ce nu al mostenirii din trecut. Si pentru ca tot vine vorba despre mostenire, trebuie neaparat consemnat ca parintele automobilului a fost trasura cu cal. De aici a plecat ideea de vehicul motorizat – cu un cal mecanizat – iar primele masini erau practic niste trasuri cu cai, mai putin caii. Pentru noi, aceste vehicule antice sunt piese de muzeu imposibil de imaginat in zilele noastre, insa pentru contemporanii lor reprezentau un avans tehnologic imposibil de conceput.

Dupa primul moment, cel al trasurii fara cal, a aparut automobilul, in forma sa moderna. De atunci si pana astazi, automobilul a reprezentat  o evolutie constanta, cu micile sau marile lui socuri revolutionare. Schimbarile au insemnat progres, si de fiecare data a fost asa. Interesant este ca odata nascut, automobilul modern a dus o lupta continua cu viteza. De aici a inceput sa se dezvolte si designul masinilor, totul pentru a obtine o viteza superioara, o rezistenta mai mica la inaintare. Cockpit-ul primelor masini de viteza arata ca unul de avion, imaginatia creatorilor facand clara trimitere la inspiratia din lumea aviatiei, unde viteza superioara exista deja.

Pentru viteza ai nevoie de un motor mare. Asa au aparut masinile cu dimensiuni gigant, noi le spunem in zilele noastre limuzine.  Erau construite in asemenea fel pentru a putea gazdui motoarele de mari dimensiuni si pentru a putea face fata cresterii de putere. Calul putere se inmultea vertiginos.

Un aspect mai putin cunoscut, dar care tinea oarecum de designul automobilelor, era casca din piele si ochelarii de nelipsit pentru soferi. Masinile decapotabile ale perioadei interbelice le impuneau. De multe ori, din peisaj nu lipseau nici manusile special confectionate pentru a manui volanul. O parte din aceasta vestimentatie se regaseste intr-o forma evoluata in echipamentul pilotilor din zilele noastre. Industria automobilului a evoluat cot la cot cu cea a vestimentatiei.

Masinile au devenit din ce in ce mai uzitate si asa au aparut nevoi noi, cum ar fi bancheta din spate, usile sau copertina. In prima jumatate a secolului XX, cele mai multe masini avea sistem invers de deschidere a usilor, un aspect pe care il intalnim si astazi doar la unele modele de limuzina.

Evolutia formei pentru masini ne-a invatat ce am stiut de la inceput. Cand ne uitam la masinile din traficul actual, vedem o uniformizare, totul fiind in concordanta cu functionalitatile si necesitatea unei sigurante superioare. Desigur ca exista si interpretari mai sofisticate, insa futurismul este lasat doar in seama conceptelor. Acum cativa zeci de ani, masina din poza de mai jos, reprezenta viitorul, insa astazi ea este doar un concept avangardist care a murit odata cu trecerea timpului. Astfel putem spune ca ne-am intors in punctul zero, cel al trasurii, care era exemplul perfect de functionalitate in vremea ei. Si facem asta desanand masini pe computere, cautand forme noi, exploatand legile fizicii. Schimbarile aduc progresul, insa in esenta ramanem la fel. La fel si masinile.

 

Share

Leave a Reply

twenty − 19 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373