Teste

O noua era – Test cu noul Renault Clio

De 13 aprilie 2013No Comments
; ; ; ; ; ;

Noul Clio, ajuns la a patra generatie, nu mai este o evolutie, este o revolutie, care va afecta toata gama Renault. Clio este inceputul unei noi ere pentru Renault, unei ere care ii poate purta cu usurinta numele lui Laurens van den Acker.

Cand Renault lansa noul Clio in fata lumii intregi, toate gandurile s-au indreptat catre un singur nume: Laurens van den Acker. Incredibilul designer a demonstrat ca nu e nevoie de mai mult de un om pentru a schimba cursul istoriei, si ce istorie! Renault pornea la drum cu primul Clio in 1990.

Schimbarile politice prin care a trecut lumea in 1989, sfarsitul unui razboi extrem de stresant si inflorirea unei generatii noi au constituit pentru o masina din clasa mica prilejul de a pica tocmai la tanc in contextul unei schimbari generale. Publicul l-a adoptat de la inceput si l-a indragit, tot ceea ce trebuia sa faca Renault era sa-l produca. Pentru ca Clio se vindea. A fost si inca mai este singurul model auto care a primit de doua ori premiul European Car of the Year (1991, 2006). Insa tineretea e trecatoare iar reteta succesului nu este intotdeauna aceeasi.

Chiar daca fiecare generatie a adus un plus de imagine semnificativ, segmentul lui Clio devenea tot mai interesant si mai aglomerat odata cu obisnuinta din ce in ce mai mare a tinerilor europeni de a-si cumpara o noua masina. Aflat intr-un mediu extrem de competitiv, Clio incepea sa respire tot mai greu iar facelift-ul adus celei de a treia generatii nu mai putea raspunde dorintelor unui public din ce in ce mai sofisticat. In zilele noastre, posibilitatea de personalizare sau cea de conectare la lumea virtuala a schimbat regula jocului, nefiind de ajuns doar sa faci o masina frumoasa si sa o prezinti pentru a vinde-o. Asa s-a ajuns la necesitatea unei schimbari, unei revolutii.

Asadar, Clio a a ajuns din nou la inceput, la inceputul unei noi ere. Criza economica si colapsul pietelor europene nu va face decat sa scada presiunea de pe umerii unui noi model. Noul Clio nu este totul sau nimic, este inceputul, la fel ca primul Clio. Pentru a avea un inceput trebuie sa starnesti o perceptie noua, sa inovezi, iar Clio tocmai acest lucru il face pe cel mai interesant segment auto de pe Batranul Continent.

Motor 1.5 dCi 90 cai putere

Renault ofera in gama lui Clio doua motorizari pe benzina – 1.2 si 0.9 turbo – si doua diesel de 1.5 litri, disponibile cu 75 respectiv 90 de cai putere. Motorul de 1.5 litri de la Renault poate fi catalogat drept cel mai cuminte propulsor din lume. Si asta nu pentru ca nu ar avea unele calitati ofensive, ci pentru ca orice ai face cu el, tot timpul vei ajunge la un rezultatul incantator cand privesti consumul. Media urbana inregistrata in cadrul testului nostru a fost de 5,2 litri la 100 km. La drum lung, dCi-ul lureaza si cu mai putin resurse, consum mediu ajungand la 3,5 litri la 100 km. Un merit pentru acest lucru il are si functia ECO sau sitemul start/stop. Este impresionat insa daca citim cifrele oficiale ale consumului, unde lucrurile stau si mai bine: 3,1 l/100 km consum extraurban; 3,9 l/100 km consum urban. Odata dezactivat butonul de ECO, dinamica motorului se schimba usor. Urca mai rapid in turatie, arata o agerime care pana atunci nu o puteai sesiza. Insa ne referim aici la un propulsor corect, care nu vorbeste limbajul performantei, ci al eficientei. Este unul dintre principalele motive pentru care se impunea si o versiune superioara de putere. 

Diesel-ul de 90 de cai putere este cuplat la o cutie cu 5 trepte care da dovada de o timenorie buna si de etajare orientata in mod special catre consum. Renault a facut progrese in ceea ce priveste antifonarea noului Clio si s-a ajuns la un nivel scazut al zgomotului. Dar chiar si in aceste conditii, zgomotul de la interiorul lui Clio este mai pronuntat decat cel al noului Logan 1.5 90 CP, un lucru bizar avand in vedere ordinea naturala din cadrul Grupului francez.

Dinamica & Comportament

Fara sa impresioneze la proba accelerarii de la 0 la 100 km/h, noul Clio face spectacol cand vine vorba despre viteza maxima. Daca timpul sprintului se opreste abia la 11,9 secunde, viteza maxima de constructie este stabilita la 181 km/h. Sunt performante bune pentru noul model francez. Unul dintre cele mai apreciate aspecte ale vechiului Clio este tinuta de drum. Inginerii din Hexagon n-au avut mult de munca la acest capitol, limitandu-se sa pastreze un lucru bine facut, in loc de a risca schimband. Si au avut dreptate, pentru ca feelingul oferit de suspensie ramane la fel de placut. Clio 4 este perfect calibrat intre dinamica si confort. Desi exista ruliu in viraje, comportamentul de aici nu este unul suparator, iar la drum lung vehiculul se arata cu adevarat linistitor si confortabil. Este o cursa castigata, fara indoiala, de noul Clio la acest capitol.

Acea „setare” speciala a suspensiei ofera posibilitatea unui confort ridicat, dar si sprijinul pentru un caracter dinamic OK cand e nevoie. Lucrurile continua in aceeasi nota pentru ca stabilitatea la viteze inalte este una linistitoare, lucru care te face sa apesi cu incredere pedala de acceleratie pentru a vedea posibilitatile maxime. Tot o reusita clara o reprezinta si directia. Desigur, se putea se mai bine, si va fi mai bine, dar asta pe RS, pentru ca versiunea standard nu avea nevoie mai mult decat o directie precisa. Si ni s-a oferit. Daca la drum intins comportamnetul este unul confortabil, linistitor, nu trebuie sa ne asteptam la contrariu in oras. Dezactivarea functiilor eco va oferi un avantaj la semafor, insa usurinta cu care poate fi manevrat hatchback-ul sau placerea pe care ti-o ofera manevrarea volanului in timpul parcarilor, spre exemplu, raman atuu-urile principale.

Design

In mod clar, noul Clio incanta prin design. S-a schimbat totul odata cu cea de a patra generatie si s-a schimbat in bine. Venirea lui Laurens van den Acker in mijlocul echipei de creatie de la Renault a oferit o noua viziune marcii franceze, ramase parca blocata intr-un singura linie de design. Clio a deschis noi usi printre formele Renault si a oferit o experienta vizuala absolut incantatoare. Primul lucru pe care il remarci este sigla marcii, care domina aspectul frontal. In mod paradoxal dimensiunea grilei a scazut, dar agresivitatea a crescut, Daca sigla este mult mai mare si mai impunatoare, acelasi lucru s-a intamplat si in cazul blocurilor optice. 

Bara fata si capota intra in acest joc estetic creat cu cea mai mare finete posibila. Totul exprima agresivitate dar si delicatete in acelasi timp. Liniile stilistice continua sa imprime o naturalete fascinanta, totul culminand cu gaselnita geniala a bandourilor laterale, asezate la imbinarea intre portiere si pragul lateral. Spatele se regaseste in acelasi ton cu restul, chiar daca solutia spoilerului din plastic glossy nu pare extrem de inspirata. In rest, forma stopurilor de lumini, banda cromata de pe hayon sau ideea de mic eleron intregesc un peisaj extrem de placut.

 

Interior

Pe cat de frumos este noul Clio la exterior, pe atat de interesant pare noul interior. Lucrurile s-au schimbat substantial si s-au schimbat in bine. Implementarea unor culori aprinse si trasarea unor unghiuri indraznete intineresc atmosfera cu cateva decenii. Exista riscul ca cei de varsta a doua sa faca nazuri, sa spuna ca e prea tineresc. Totusi calitatea materialelor a crescut enorm de mult in comparatie cu vechiul model, iar plasticul moale de pe bord nu vine decat sa ne confirme acest lucru. Noua grafica a instrumentarului de bord impune aceeasi atmosfera a unui lucru bine facut si, mai mult decat atat, a unui lucru frumos. Plasticele mai tari au fost ascunse in zonele inferioare iar numarul spatiilor de depozitare, si ele randul lor stilizate extrem de placut, este extrem de mare pentru o masina mica.

Daca ar fi sa gasim o critica, cu siguranta ar fi legata de folosirea unei suprafete prea mari de black piano la interior. Nu ca ar arata urat, insa este mai greu de intretinut atat la praf cat si la urmele degetelor. Consola centrala, locul unde ecranul LCD parca se ataseaza si nu este parte componenta a masinii, oferind iluzia unei tablete, descrie un design minimalistic si ofera un contrast excelent de bine reusit cu restul componentelor de la interior. Modelul testat intra perfect in jocul de contraste propus de Laurens van den Acker, mai ales intre fondul negru si insertiile extinse ale unui rosu aprins.

Clio 4 este primul Renault al viitorului, insa nu uita deloc de lucrurile care au mers bine pe vechile modele. Astfel, butucul de comanda audio amplasat sub volan, marca inregistrata Renault, ramane la locul sau, la fel si butonul de cruise-control de pe consola sau cel de reglare a oglinzilor. Comanda sistemului de clima se poate face acum dintr-un singur buton mare si rotund, extrem de placut la utilizare, de care au fost atasate intr-o maniera ergonomica si celalalte functii ale sistemului de clima. Lipsa unui reglaj pe inaltime a cotierei si manerul cam lung al schimbatorului pot fi trecute cu vederea dupa o perioada destul de scurta de acomodare cu noua masina.

Concluzie

Noul Renault Clio a depasit toate asteptarile. La prima intalnire ne-a depasit din nou toate asteptarile. Lumea intoarce capul dupa ea si are un sex appeal care confirma saltul de generatii pe care l-a facut hatchback-ul francez de clasa mica. Clio 4 este imaginea unei noi generatii, si nu doar a unei generatii de automobile, ci a unei generatii de oameni care vor mai multa conectivitate cu automobilul, atat vizuala cat si tactila. Functionalitatile sistemului multimedia vin in sprijinul acestei noi relatii care se infiripa intre ocupant si masina. 

Renault Clio nu mai este pur si simplu eficienta, utila, functionabila, ca vechea generatie, devine o masina de zi cu zi care vorbeste despre lumea pe care o vedem schimbandu-se. Ar putea fi trecuta la capitolul hipsteri, dar joaca un rol mult mai important: este imaginea viitoarelor Renault-uri. Noul model poate fi cumparat in Romania la un pret de catalog care incepe de la 10.200 euro cu TVA, un pret excelent daca luam in considerare dotarile standard, motoarele eficiente sau designul fenomenal.

Versiunea diesel cu 90 de cai putere pleaca de la 14.500 euro cu TVA iar versiunea testata, prevazuta cu nuanta de caroserie Rouge Flamme si pachetul de individualizare Iconic, costa 15.655 euro cu TVA inclus.

Share

Leave a Reply

19 − 15 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373