Daca aruncam o privire mai atenta asupra acestei categorii, obesrvam o diferenta semnificativa intre fenomenul off-road ca activitate si oferta constructorulor pentru acest segment. Nu e nevoie sa ai cunostinte aprofundate de off-road ca sa-ti dai singur seama ca majoritatea automobilelor 4×4 din acest moment sunt construite pentru cei care ajung in teren accidentat doar pentru ca au gresit drumul, sau pentru ca accesul la vila inca nu a fost inca asfaltat.
Cu toate astea, cum zicem si la inceput, activitatea off-road nu a inregistat vreun decin semnificativ, in nici un caz asemanator cu cel al automobilelor de teren de pe piata de automobile noi. Care este atunci “materia prima” pentru ca acesti oameni cu pasiunea in sange pentru catarat sa se poata exprima liber?
De dragul vremurilor trecute, sau pur si simplu pentru ca nu si-au permis modele noi, unii constructori mai pastreaza in ofertele lor automobile 4×4 veritabile, insa exemplele se imputineaza pe zi ce trece. In afara de batranul Land Rover Defender, asupra caruia trecerea timpului parca nu a lasat nici o urma, mai gasim “clasicele” Mitsubishi Pajero sau Toyota FJ Cruiser, insa toate acestea se pregatesc sa plece catre marea parcare din ceruri. Doar Jeep Wrangler mai ramane prin preajama pana in 2018 pentru ca nu sunt bani pentru unul nou si asta, paradoxal, este o veste buna.
Mai exista un clasic in viata care ne priveste cu aceeasi ochi din 1979 si care inca poate sa dea lectii multor off-road-ere, dar pretul cerut de Mercedes pentru un G-Klasse nou, caci despre el e vorba, contrazice ideea de baza a unui automobil de teren si il transforma involuntar intr-un accesoriu excentric care sa “dea valoare” proprietarului.
Norocul off-roader-ului pasionat este ca, odata, s-au facut masini de teren “veritabile” care inca sunt capabile sa calareasca muntii fara sa aibe la bord nici macar un singur procesor care sa decida care roata are nevoie de mai mult cuplu.
Evident, nici unul dintre zecile de sisteme elctronice de control al tractiunii prezente pe SUV-urile moderne nu a reusit sa impresioneze vreun off-roader veritabil, la fel si diferentialele blocabile electronic, asistarea la coborarea pantelor sau alte accesorii asemanatoare. Toate acestea ofera solutii pentru niste probleme care nu exista.
Calitatea esentiala a unui automobil de teren este increderea pe care i-o inspira soferului si fiabilitatea, adica o mecanica robusta si solutii cat mai simple. Restul e marketing.