Teste

Ora de logica – Test BMW X6 xDrive 40d

De 31 iulie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Vreau, nu vreau, dar gandul ma duce la profesoara de logica din clasa a noua, cea care ne-a adus cu picioarele pe pamant pe noi, proaspetii liceeni, cu inceput de fumuri in cap. Cei care au trecut pe la liceul Spiru Haret in anii ’90 stiu despre ce este vorba… Chiar daca in momentul in care am citit „Scurta istorie a timpului” a lui Stephen Hawking – lectura necesara si obligatorie pentru a sustine un discurs in fata profei – mi s-a parut o incalceala totala de termeni si ipoteze, tocmai la gaurile negre de acolo m-am gandit atunci cand am vazut conceptul X6 la Salonul Auto de la Frankfurt 2007. Credeam ca BMW se avanta intr-o adevarata gaura neagra cu acest tip de caroserie, insa scurta istorie a timpului avea sa demonstreze intregii lumi ca in scurt timp sute de mii de clienti s-au avantat dupa bavarezi, cumparand X6-le fara sa rasufle. Iar asta indiferent daca mie imi place sau nu X6…

Revenind la logica, imi amintesc de orele in care imi prajeam neuronii cu silogismul si formele sale. Daca atunci ar fi BMW X6 sunt sigur ca as fi dat niste exemple pe care nici profesoara nu le-ar fi digerat foarte usor. OK, nu sunt vreun mare fan X6, dar oare principiile logicii se pot aplica atat de usor si sigur in cazul lui?

Ciudat de practic

Pe bune, oare intre un gras cu sapca intorsa si un tip zvelt cu aceeasi sapca nu cumva este o diferenta de feeling? Chiar nu am nimic cu grasii, insa pana acum ceva vreme X6 era grasul. Si pana la urma nu este vorba nici de X6 si nici de grasi. Dar actualul model este mult mai digerabil, mai rational si echilibrat decat toate generatiile cu sau fara facelift de pana acum. Pana la urma nu este doar un X5 taiat la spate, in care un tip inalt sa dea cu capul de plafon, iar portbagajul sa aibe un rol semi-practic.

Nu. In X6 ai loc pentru genunchi, pentru cap, ai 580 de litri volum util pentru bagaje si, ceea ce mi se pare mai important, ai o agilitate demna de un coupe. Fie el si suprainaltat, cu tractiune integrala si inrudit cu X5.

Comparativ cu BMW X5, pozitia de condus este ceva mai joasa, iar pasagerii din spate stau mai aproape de pamant cativa milimetri. In plus, suspensia face miracole mai ceva ca lampa lui Aladin, in special in configuratia prezenta pe modelul testat, cu sistem de amortizare pneumatic, cu garda reglabila. Costa 1.280 euro si isi face toti banii. Pentru ca am testat masina inainte de venirea sezonului cald, masina mergea cu anvelope de iarna 275/45 R20, care nici nu se simt cand vine vorba despre trecerimpeste denivelari scurte, ori sine de tramvai. 

Interior de nava amiral

X6 are un interior tipic BMW, cu aceeasi plansa de bord ordonata si ergonomica, unde iese in evidenta sistemul iDrive fara cusur si pozitia in scaun potrivita pentru orice tipo-dimensiune. Calitatea este demna de un Seria 7, nu exista absolut nici un detaliu lasat la voia intamplarii sau un material ales de vreun designer plictisit, cu 10 minute inainte sa plece de la birou. Oricum, la 82.110 euro, pret de lista, este greu de crezut ca ar fi scapat ceva. Si totusi, sa fii fost o intamplare sau mintea mea incepea deja sa caute motivele pentru care ai mai investi putin peste 34.000 de euro numai in optionale pentru a ajunge la pretul masinii de aici, adica 116.161 euro.

Poate unul dintre ele sa fie combinaria interesanta intre cifrele 1 si 6…? Cu siguranta nu… Cine mai plateste pentru optionale pretul unui BMW 318i Sedan cu transmisie automata, in echipare stock, inseamna ca vrea cu adevarat sa se simta rasfatat si special. Spre exemplu, Pachetul M Sport costa 5.330 euro, suspensia pneumatica pe ambele punti inca 1.640 euro, Pachetul First Class Upgrade, aproape 10.000 de euro. Acesta din urma aduce, printre altele, functie soft-close, trapa panoramica Sky Lounge, scaune fata ventilate, functie de masaj pentru ascaunele fata si sistem audio Harman Kardon. Personal am apreciat functia de incalzire/racire a locasurilor pentru bauturi, pozitionate langa schimbatorul de viteze.

Desi nu sunt diferente mari intre X5 si X6 in ceea ce priveste configuratia postului de condus, montantul A mai inclinat, suprafata vitrata mai mica si luneta mai storcita de plafonul plonjat pe care o vad in oglinda retrovizoare a lui X6 imi incarca mai mult simturile sportive. Este adevarat, la volan te simti un fel de pilot al unui coupe puternic, cocotat insa la un metru deasupra solului.

Faptul ca in orice coupe de la BMW stai cu picioarele aproape alungite, baleind drumul cu privirea la rasul volanului si ca X6 este, in felul sau, tot un coupe ar putea fi tema de discutie la o ora de logica. Bineinteles, ca in X6 nu stai ca in Seria 8, dar este un fel de Seria 8 al SUV-urilor. Scaunele sunt desenate optim pentru a ma ajuta in virajele rapide, asistarea directiei este pe alocuri chiar prea barbateasca, suspensia nu cedeaza in ruptul capului lupta cu forta centrifuga pentru a nu mai vorbi despre ansamblul motor-transmisie.

Diesel electrificat si rapid

X6 xdrive 40d este un diesel mild hibrid, din noua generatie diesel electrificata. Motorul termic de 3 litri dezvolta 340 CP/4.400 rpm si 700 Nm intre 1.750 – 2.250 rpm, in vreme ce exista si un motor electric de 11 CP, alimentat de o baterie de 0,53 kWh. Sistemul hibrid are rol de ajutor pentru motorul termic la acceleratii puternice, dar si de a “duce in spate” consumatori precum aer conditionat sau sistem de iluminare. Aceasta arhitectura inlocuieste defunctul M50d si o face excelent. Usurinta reprizelor la viteze inalte si reactivitatea sunt uluitoare, masina simtindu-se in permanenta cu o rezerva de putere cu mult peste ceea ce este nevoie.

In modul Sport ai parte de tot ce are mai frumos si vicios acest motor, cu schimbari de treapta extrem de rapide, pe alocuri cu usoare detonari in evacuare si o sete netulburata de nimic pentru a accelera mai tare si mai tare. Frana de motor functioneaza garantat si eficient, cutia nu este luata prin surprindere de retrogradari furibunde chiar si de cate patru trepte, fiind mereu in pas cu dorinta mea. De doar 5,5 secunde are nevoie acest X6 pentru a atinge “suta”, insa stie sa fie si docil in oras. Condus normal, fara ruperi de ritm de acest fel, 40d este la fel de domol si maleabil ca un 30d. 

Ceea ce conteaza mult in practica este senzatia pe care o comunica X6 la volan. Pare extrem de vivace, usor de manevrat si gestionat. Vizibilitatea in spate nu este unul dintre punctele sale forte si nici nu este un model cu care sa bati stradutele ascunse din Bucuresti. Trebuie privit pana la urma ca un SUV de 5 metri lungime si o masa la gol de 2.290 kg. Mergand pe ideea rationalului, atunci X5 este un pachet mai omogen si mai logic, cel putin pentru cateva categorii de clienti, gen familii ori oameni de afaceri. Insa, asa cum am mai spus-o, logica este de destul de incurcata uneori.

Share