Teste

Originalul – Test Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC

De 3 decembrie 2020No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

De la primul contact cu GLB nu ai cum sa nu fii tusat de alura caroseriei. Acest model este pur si simplu altceva decat orice alt Mercedes-Benz SUV al marcii si, dupa parerea mea, nu isi are un concurent real pe piata. Aducand putin aminte de patratosul GLK, acest SUV special, cu titulatura usor contrastanta, trebuie privit la fel de special.

Litera B din denumire ar putea fi asociata cu faptul ca sub el se afla platforma tehnica MFA, folosita de clasele A si B, de unde si arhitectura cu motor transversal si consola fata scurta. Pe de alta parte, amprenta la sol este aproape identica cu a unui GLC, un SUV ce corespundei clasei medii, cu motoare plasate longitudinal. 

La 4.634 mm lungime, GLB este cu doar 24 mm mai scurt decat un GLC. Diferente minore se regasesc si la toate celelalte cote ale caroseriei. Bun… Si atunci, care este diferenta dintre ele, pentru ca un GLB 250 4MATIC (224 CP) are un pret de baza aproape identic cu al unui GLC 200 4MATIC (197 CP), adica 48.710 euro, respectiv 48.010 euro, cu TVA.

Este vorba despre acelasi motor de 2 litri, supraalimentat, doar ca GLC-ul este un mild hybrid, in vreme ce gama GLB nu este, deocamdata, electrificata. In schimb, poate oferi sapte locuri, scaunele de pe randul trei fiind optionale (892 euro). Dar gata cu cifre si comparatii, sa intram in detalii.

Personalitate si polivalenta

Capota relativ scurta si bombata, console fata-spate infime, gada la sol de 20 cm, praguri acoperite in totalitate de portiere pentru a proteja hainele de murdarie la urcare si cobarare din masina, bandouri negre de jur imprejurul caroseriei si…acelasi sistem 4MATIC folosit si de restul SUV-urilor Mercedees-Benz. Insa imaginea face totul.

GLB este o masina ce denota masculinitate si trainicie. Nu este un model in care sa suferi dupa o functie soft close a portierei, ci unul in care sa inchizi usa cu fermitate si sa pornesti in drumetie. Pe de alta parte, aerul sobru, fara inflorituri specifice unor forme prea rotunjite, ii dau prestanta cu care sa poata parca fara nici o retinere la o intalnire de afaceri langa un G Class. Una dintre suprizele pe care le-am avut o data cu deschiderea usilor a fost spatiul interior imens.

In spate este mai mult loc pentru picioare decat intr-un E Class, ce sa mai spun despre un GLC, ca tot am vorbit mai devreme despre el. Bancheta culiseaza longitudinal 14 cm, pentru a jongla cu locul pentru genunchi si volumul portbagajului, care variaza intre 570 si 760 de litri. Chiar si cu bancheta la maxim in fata, GLB ofera spatiu cat un SUV de clasa compacta. Iar modul in care spatiul, materialele si designul sunt mixate fac un deliciu pentru pasageri.

Sunt detalii care amintesc de lux, sunt detalii care aduc in prin plan lumea off-road, precum manerele cromate de pe portiere si chiar de pe plansa de bord, in dreptul pasagerului. Care evoca, cum nu, pe nimeni altul decat unicul G. GLB este o masina in care te simti bine, nu numai pentru ca ai spatiu cat intr-o mica garsoniera a unui orasel de provincie, dar si pentru ca este bine gestionat. Pet-uri de 1.5 litri incap fara probleme in panourile usilor, ai locasuri pentru pahare inclusiv in spate, in cotiera, podeaua ramane plata dupa rabaterea banchetei, totul e aerisit. 

Atmosfera particulara

Habitaclul este pur si simplu excelent. In prezent, Mercedes-Benz are cele mai frumoase interioare pe care le-a avut vreodata, in opinia mea. Protagonista este plansa de bord, dominata de dublul display, lat cat jumatate de masina, cu instrumentarul virtual si sistemul de infotainment MBUX, unul dintre cele mai avansate si logice de pe piata. Iti trebuie timp ca sa ii inveti toate functiile si sa treci prin toate submeniurile, bucurandu-te de reglaje si informatii la care nici nu te gandesti poate.

Meniurile se pot accesa tactil, pe ecran sau de la mouse padul dintre scaune. Aici am observat sensibilitatea suprafetei de comanda, in sensul in care un cablu conectat, gen pentru Apple CarPlay, atinge  pad-ul, iar acesta poate lua accidental comenzi pe aceasta cale. Butoane fizice au ramas foarte putine pe plansa, cateva sub display si un buchet in stanga voilanului unde a fost ingesuit si micul buton al franei de stationare. De asemenea, butonul pentru luminile de avarie se pierde in peisaj prin dimensiunile sale mici. 

Volanul arata impecabil, iar butoanele capacitive, o data ce te-ai invatat cu ele, nu prea le-ai mai da pe cele clasice. Oricum, la volan m-am regasit intr-o pozitie foarte buna pentru un SUV. In GLB stai sus relativ de sol, dar imi pot regla scaunul destul de jos, apropiat de podea. Chiar si asa vad nervurile capotei si nutresc un sentiment de dominare a soselei in stil off-road. GLB are marele merit sa insufle soferului o placere intrinseca de a-l conduce, prin detaliile subtile pe care tocmai le-am amintit.

Ceva de genul ca atunci cand cobori si inchizi portiera, comunici ca ai incheiat o noua aventura. Este un Mercedes-Benz, iar asta inseamna premium si calitate. Daca era un GLC as fi fost carcotas, dar in acest caz, aprecieaz ca plansa, panourile portierelor si zona mediana nu sunt tocmai din spuma moale, in care sa iti afunzi degetul. Textura comunica finete, este docila si placuta la atingere, dar materialele sunt relativ tari ca esenta. GLB comunica tocmai acest lucru, ca nu este o masina pentru sensibili, ci pentru cei decisi sa incerce mai mult. 

Bineinteles, sunt si chestiuni care nu au fost solutionate la fel de elegant, precum brida de ancoare a hayonului in zona podelei, lasata la vedere, ori lipsa oricarui material fonoabsorbant pe interiorul capotei sau oglinzile retrovizoare cam mici. Pentru anumite echipamente trebuie platit suplimentar, spre exemplu pentru functia Keyless-go (400 euro), incarcare wireless a unui smartphone (200 euro) sau asistenta unghi mort (450 euro).

Nu sunt preturi mari, dar ma asteptam ca la un Mercedes-Benz sa fie in serie. Spre exemplu, pentru a arata ca in fotografii, modelul testat are optionale de aproximativ 9.000 de euro, dintre care, cele mai scumpe sunt linia de echipare AMG, ce vine impreuna cu sistemul de climatizare Thermotronic (3.405 euro) si pachetul Premium (navigatie HDD, instrumentar digital, scaune fata incalzite, lumina ambientala, praguri iluminate cu sigla MB). 

Decis in miscari

Nu ai crede ca GLB are valente sportive, avand in vedere arhitectura sa, cu centrul de greutate ridicat si designul de temerar. Insa este un SUV care pune in valoare foarte bine litera S, de la Sport. Cu siguranta ca si motorizarea 2.0 turbo benzina are meritul ei. Fara a fi gurmand pentru o masa la gol de 1.670 kg si tractiune integrala permanenta – medie de 9,5 l/100 km la un drum de 410 km, ce a inclus 120 km de autostrada, portiuni de drum national si drumuri de munte pe care am mers alert –  motorul ii confera o vivacitate interesanta in orice tip de deplasare.

Sistemul Stop/Start intra in actiune fara cea mai mica vibratie, ori intarziere, nu deranjeaza absolut deloc in aglomeratii. Sunt 224 CP obtinuti la 5.800 rpm, iar cei 350 Nm ai cuplului maxim, disponibili pe palierul 1.800 – 4.000 rpm sunt intotdeauna de ajuns pentru redemaraje, ori reprize sanatoase. Pana la urma 6,9 secunde pentru 0-100 km/h este un timp mai bun decat al unor hot hatch-uri de segment C (vezi Kia Ceed GT, cu 7,4 secunde).

GLB nu sta deloc pe ganduri cand i se cere sa fie rapid. Reactivitatea este instantanee, retrogradarile transmisiei automate cu doua ambreiaje si opt trepte fiind inspirate in cea mai mare parte a situatiilor. Momentele in care as fi vrut mai multa implicare si promptitudine au fost pe succesiunile de viraje, unde cutia schimba in jos mai tarziu decat imi doream, trezindu-ma cu motorul turat si iesit din zona de cuplu in momentul in care aveam nevoie de elan. Intr-o masura se poate regla situatia prin shimbarea de la padele. Bine, din fericire nimeni nu ia un GLB ca sa urce drumul Poienii Brasov la limita. Desi sasiul, suspensia spate multibrat si setarea directiei chiar fac fata cu succes unor astfel de solicitari. Ruliul este ponderat si masina nu este deranjata de schimbarile bruste de mase. 

Cum vorbim despre un Mercedes-Benz, atunci GLB nu are cum sa nu fie confortabil. Motorul nici nu se aude in croaziera, pe autostrada (2.000 rpm la 135 km/h), iar schimbarile cutiei sunt intotdeauna line pe portiunile de drum national. Habitaclul este bine izolat si de zgomotul la vant si de rulare, iar suspensia lucreaza discret, doar puntea spate absorbind ceva mai sec socurile pe denivelarile agresive.

Asistarea electrica a directiei este o surpriza foarte placuta, fiind cat se poate de naturala in orice situatie. GLB se conduce din varful degetelor in oras, fiind docil, usor de manevrat, eliberand puterea si cuplul cu delicatete. Nu este un exemplu in ceea ce priveste vizibilitatea de jur imprejur, insa cel putin in partea din fata vezi mai mult decat ai nevoie, pentru a te simti bine. M-am jucat cu modurile Agility Select (ECO, Comfort, Sport, Individual) si gasesc “Comfortul” cel mai potrivit pentru exploatarea zilnica. 

De ce este original GLB-ul

Revin la titlul acestui material… GLB are acel ceva care il face original intre SUV-urile premium. Nu vine cu reteta clasica de design pe care Mercedes-Benz o aplica in prezent gamei sale de modele. Se regasesc detalii de la inconfundabilul G Class, dar si influente de la GLK. Este o masina cu personalitate si proportii mai ciudate la prima vedere, care duc cu gandul la off-road. De altfel si modul in care privesti de la volan peste capota nervurata este tot o senzatie venita din lumea raidurilor 4×4.

Interiorul este executat cu aceeasi atentie ca intr-un E Class, cu linii masculine si mult bun gust. Pentru cine are nevoie de spatiu interior, GLB este raspusul just, fiind extrem de ofertant si avand posibiliatea montarii unui al treilea rand de scaune. Spuneam la inceput ca pretul sau este aproape similar cu al unui GLC (modelul testat ajunge, cu optionalele prezente 60.221 euro, TVA inclus), dar nu exista nici un risc ca cele doua modele s-ar suprapune in oferta.

Daca GLC este domnul in costum, GLB este tipul mai temerar, care abia asteapta momentul unei evadari. Este finisat fara repros, poate fi echipat cu aproape orice iti doresti si se descurca bine si in teren accidentat. Pentru un client care doreste un SUV premium cu un design care va fi interesant si peste zece ani, cu o tenta de aventura si un interior enorm si luxos, Mercedes-Benz GLB este ceea ce trebuie. 

Share