Teste

Orizonturi noi – Test Dacia Jogger ECO-G 100

De 21 mai 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Mai putin popular in Romania, acest tip de caroserie constituie o alegere foarte cautata de publicul din vestul Europei. Este adevarat, multe marci au renuntat la monovolume, indreptandu-si atentia catre crossovere si SUV-uri. Insa Dacia Jogger nu este neaparat un monovolum, pentru ca nu are, spre exemplu, bancheta culisabila sau scaune individuale, ori portiere culisabile.

In schimb are garda la sol aproape la fel de mare cat a lui Duster, un ampatament imens si posibilitate de a gazdui sapte pasageri. Suna interesant, nu-i asa? Ba mai mult, daca vrei sa iti mobilezi casa, poti transporta cu ea pachete uriase, agabaritice. Prin urmare, Jogger poate  fi o solutie interesanta pentru o familie cu o singura masina.

Cel mai lung si mai spatios model Dacia

Privit din fata si, de fapt, pana la montantul B, Jogger este identic cu Sandero Stepway. Pentru ca apoi pavilionul sa aiba o linie ascendenta, portiera spate sa devina uriasa, iar portbagajul de-a dreptul imens. De altfel, Jogger este cel mai lung model din gama Dacia, inclusiv cu cel mai mare ampatament. Adica 2.897 mm, superior lui Duster cu 224 mm, in vreme ce lungimea ajunge la 4.577 mm, cu 1.784 mm latime si 1.632 mm inaltime.

In aceste conditii, portbagajul are un volum de 708 litri, in configuratia cu cinci locuri – testata de noi – si 160 litri cand habitaclul este configurat cu sapte locuri. Interiorul mai ofera spatii de depozitare al caror volum insumeaza 24 de litri. De la sandero a preluat si solutia barelor de pavilion modulabile, care pot fi asezate transversal in doar cateva secunde, cu ajutorul unei chei amplasate in torpedo. iar sarcina utila de 80 de kilograme este echivalenta cu cea a barelor transversale obisnuite.

De altfel, la capitolul habitabilitate Jogger are cam tot ceea ce trebuie pentru ca o familie cu cinci membri si bagajele aferente sa taie tara sau Europa in lung si-n lat. Dezvoltarea pe verticala a adus un spatiu imens nu numai in zona capului – deaspra crestetului mai raman peste 20 de cm pana la plafon – dar si la nivelul genunchilor pentru pasagerii din spate. Ba chiar si locul central de pe bancheta ofera confortul necesar pentru o calatorie mai lunga. Aici ar fi fost utile doua porturi USB si guri de ventilatie, dar si mai multe solutii de agatare/amarare in portbagaj, insa impresia este per total foarte buna.

Experienta de utilizare placuta la interior

Masina testata – echiparea Comfort, pret de pornire 17.350 euro – avea printre optionalele bifate climatizare automata (200 euro), pe care o recomandam atat pentru confortul in utilizare, cat si pentru interfata care aduce un plus de personalitate plansei de bord.

In timpul testului am incercat si sistemul de incarcare wireless al telefonului, plasat in fata schimbatorului de viteze, care s-a mai deconectat din cand in cand, cel mai posibil din cauza miscarii telefonului in viraje. Altfel, in echiparea standard, Jogger Comfort ofera, printre altele, oglinzi si geamuri fata/spate cu actionare electrica, senzori de parcare spate, cruise control, aer conditionat manual, senzori de ploaie si volan reglabil pe doua directii.

Plansa de bord este, in principiu, similara cu a gamei Logan/Sandero, dar vine cu un element particular, un bandou din material textil pe intreaga sa latime, disponibil incepand cu al doilea nivel de echipare (Comfort). Acelasi material se regaseste si pe cotierele usilor fata, improspatand putin atmosfera in zona de contact pe care soferul o are cu comenzile uzuale.

Altfel, toate plasticele sunt dure, fara spuma poliuretanica sau acoperiri moi, insa denota durabilitate, nu au reflexii deranjante ale luminii si mentin costurile la un nivel cat mai mic posibil. Solutii de economisire mai sunt, spre exemplu lipsa iluminarii pentru oglinzile din parasolare sau folosirea autocolantului pe hayon pentru a scrie “Dacia Jogger”, in locul folosirii unor embleme.

In ceea ce priveste sistemul multimedia, sunt oferite cele trei versiuni cunoscute: Media Control (ecran de 3,5 inci), Media Display si Media Nav, ultimele doua avand display de 8 inci si conectivitate smartphone. Versiunea Comfort este dotata cu Media Display, un sistem absolut onest, cu grafica buna si reactii prompte. Telefonul se poate conecta prin cablu, astfel ca navigatia se preia de pe Waze sau Google Maps, iar tableta in sine are o pozitie ergonomica, in raza vizuala normala a soferului. 

Din punctul meu de vedere, gasesc pozitia de condus din Jogger drept cea mai buna din actuala gama Dacia: nici prea inalta si cu posibilitatea de a sta cu picioarele destul de relaxate, avand vizibilitate buna de jur-imprejur. Cu siguranta ca ampatamentul mare are un cuvant de spus printr-un plus de spatiu in zona pedalierului, unde se regaseste si un loc generos pentru odihna piciorului stang.

Turbo mic, bi-fuel cu autonomie mare

Realizat pe platforma CMF-B, asemenea noilor generatii Renault Clio si Captur, Dacia Jogger propune la lansare doua versiuni ale unui motor cu benzina, de 999 cmc. Noul TCe, cu bloc din aluminiu, distributie variabila si pompa de ulei cu cilindree variabila este prezent pe masina de test in versiunea ECO-G 100 (100 CP intre 4.600 – 5.000 rpm si 170 Nm intre 2.000 – 3.500 rpm), cu alimentare benzina-GPL, ce ofera o autonomie de peste 1.000 km (rezervor de benzina de 50 de litri, respectiv 40 de litri pentru GPL).

In test Jogger a consumat in jur de 7,6 – 7,8 litri de benzina la 100 km pe autostrada, mers cu 130 km/h pe cruise control, intre 8 si 9 l/100 km in oras si 5,7 – 6 l/100 km pe drumuri nationale. Pentru GPL, consumul mediu se incadreaza intre 8 – 10 l/100 km. Toate informatiile cu privire la valorile de consum, autonomie si nivelul din rezervor sunt dispuse separat de computerul de bord, astfel ca stii intotdeauna cat GPL mai ai, cata benzina consumi, ce autonomie mai ai cu fiecare carburant. Motorul porneste pe benzina, iar soferul poate comuta oricand alimentarea, apasand tasta LPG, de pe bord, in stanga volanului.

In practica nu se simte nici o diferenta intre functionarea cu GPL sau benzina. Fiind un motor cu trei cilindri, are o functionare mai putin regulata in primele 10 – 20 secunde de functionare. Din punct de vedere al reactiilor se simte bine imediat ce trece de 2.000 rpm, dupa care trage constant si cu aplomb pana la viteze de 100 – 110 km/h.

Dupa aceasta valoare, reprizele nu mai au aceeasi vivacitate, cuplul si cilindreea aratandu-si limitele. altfel si in oras si pe drumurile nationale, micul motor turbo este prompt, trage liniar si nu lasa niciodata impresia ca are doar 1 litru. Directia livreaza un feedback moderat in curbe, iar ruliul se incadreaza in limitele unui model ce are o garda la sol de 200 mm, adica mai mare decat a majoritatii crossoverelor si cu doar 1,7 cm mai mica decat a lui Duster.

Ei bine, da, Jogger poate indeplini cu succes rolul de monovolum, crossover sau break, fiind o masina polivalenta si utila pentru multe activitati, de la cele recreative, la transport alternativ si utilizarea zilnica. Este o reteta cum nu se poate mai buna, iar momentul in care gama va primi versiunea hibrid, va constitui cu siguranta un nou momentum pentru intreaga gama Dacia.

Share

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373