Teste

Parlez-vous DS?- Test DS 7 Crossback 1.6 Puretech 225

De 10 decembrie 2020No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Era si timpul ca francezii sa reinceapa sa vorbeasca limba premium. Nu de alta, dar Citroen DS a naucit industria auto intre anii ’50 – ’70, ca un etalon de tehnologie si confort. Asa ca acum, sub forma unui brand in toata regula al Grupului PSA, DS intra in terenul de lupta al nemtilor. DS 7 Crossback este primul produs dezvoltat de la zero al noii marci, folosind platforma tehnica EMP2, regasita la multe modele, inclsuiv la trio-ul Peugeot 5008 / Citroen C-Crosser / Opel Grandland X, ca sa amintesc cele mai matre SUV-uri din gama. 

Si cum poti intra in lupta cu modele precum BMW X1, Audi Q3 sau Mercedes-Benz GLA, decat cu o calitate fara cusur, materiale dintre cele mai bune si echipamente care nu se regasesc la marcile populare. Iar in plus, DS 7 Crossback vine si cu interior foarte spatios, dublat de un portbagaj mare, la nivelul unor SUV-uri de dimensiuni superioare (gen Audi Q5).

Atentie la detalii

Incet incet, brandul DS si-a croit o identitate exterioara care nu prea mai are nimic in comun cu Citroen. Semnatura luminoasa verticala, farurile full LED cu segmente rotative, calandrul enorm si stopurile cu motive geometrice romboidale sunt tot atatea detalii prin care DS 7 Crossback nu are nici o problema de recognoscibilitate, desi mai sunt destui oameni care nu recunosc logo-ul.

Si poate unii se uita si la profil, care aduce putin cu al lui Lexus. Not bad at all! Pana la urma e bine cand incep sa se faca analogii si comparatii cu produse premium. Dar asemanarile cu oricare alt model concurent este imposibil de facut,din momentul in care ai deschis portiera. 

Motivul romboidal, folosit discret la exterior, este leitmotivul habitaclului, incepand de la forma butoanelor, pana la cea a boxelor sistemului HiFi Focal Electra (884 euro), grafica display-urilor si chiar aspectul finisajelor. Tapiteria maro DS Inspiration OPERA (2.145 euro) are un efect excelent, atat vizual, cat si tactil, amintind de fotoliile de piele din lounge-urile cluburilor exclusiviste.

Sunt multe detalii studiate cu atentie, practic nu exista suprafata si textura pe care designerii sa nu isi fi pus amprenta. Iar aici ma refer la butoanele rotative de pe volan, finisate cu motivul romboidal de diamant, tastele de langa levierul de viteze, in stilul comenzilor aeronautice, butonul de pornire al motorului dintre aeratoarele centrale de pe consola si faptul ca la apasarea acestuia, de deasupra culiseaza un ceas BRM R180 al orologierului premium francez cu acelasi nume. 

Dotarea de fata, topul Grand Chic, vine cu reglaje electrice, inclusiv pentru spatarul banchetei, scaune fata cu masaj, sistem Night Vision si chiar suspensie cu amortizare comandata de o camera video pozitionata la nivelul parbrizului, care “citeste” drumul. Aceasta se numeste DS Active Scan Suspension si functioneaza pe acelasi principiu intalnit si la modelele Mercedes-Benz. 

In DS 7 Crossback te regasesti intr-o ambianta eleganta si care denota confort. Asa sunt desenate scaunele, asa se simte directia, mai asistata decat la un BMW sau Audi, au fost luate in seama detalii precum dublarea buzunarelor usilor cu un material moale, iar podeaua din spate este neteda precum o foaie de hartie. Asa ca cine sta aici va avea o liberatate de miscare mai mare in absenta tunelului central, iar ampatamentul de 2.738 mm ofera un spatiu foarte bun. De altfel, DS 7 Crossback are valente de habitabilitate si spatiu peste ale concurentilor, inclusiv portbagajul de 555 litri si faptul ca plierea banchetei releva o suprafata de incarcare perfect plana. 

Nu am regasit o pozitie de condus de nota zece, in orice caz, nu la fel de buna ca a nemtoaicelor, iar anumite elemente, precum manetele din spatele volanului sau levierul de viteze, aduc aminte de modele Peugeot sau Citroen din segmentele inferioare. Sistemul de infotainment, cu dislpay tactil de 12 inci, la care se adauga instrumentarul de bord tot de aceeasi dimensiune, sunt super configurabile. O multime de layout-uri pot fi accesate, sunt multe meniuri, informatii diverse. Pentru a fi perfecte ar trebui ca softul sa fie insa mai rapid, pentru ca exista deseori un delay intre momentul in care dai comanda si schimbarea de pe ecran.

Confort “a la francaise”

De la un model premium asteptarile sunt cu atat mai ridicate in ceea ce priveste confortul deplasarii. Dincolo de elementele pasive care contribuie la acest lucru, precum scaunele, antifonarea, ori sistemul audio, sunt multe alte elemente care concura la acest lucru. Iar suspensia este, in cea mai mare parte a timpului, cea care se ocupa de acest deziderat.

Asa cum spuneam mai sus, DS Active Scan Suspension are rolul de a anticipa imediata apropiere a denivelarilor si seteaza exact in oglinda comportamentul amortizoarelor pentru a diminua la maximum socurile. DS 7 Crossback se comporta foarte bine din acest punct de vedere, iar jantele de 18 inci sunt tocmai potrivite pentru a nu compromite foarte rau finetea rularii pe drumuri proaste. Nu trebuie sa va ganditi la un covor plutitor, in genul defunctului Citroen C6, ci la o suspensie foarte ingaduitoare, dar nu excesiv de rafinata in toate situatiile. 

Condus in stil mai sportiv, sistemul de rulare tine pasul bine cu solicitarile venite din partea motorului de 1.6 litri turbo benzina, de 225 CP/5.500 rpm si 300 Nm/1.900 rpm. Nu apare un ruliu excesiv si transferul de mase este suportat bine, chiar daca vorbim despre o masina cu centru de greutate mai ridicat. In curbele rapide directia nu are insa o precizie de bisturiu, chiar daca se comuta in programul Sport de la butonul Drive Mode.

In acest caz gasesc de efect doar modul mai rapid in care schimba transmisia, desi in retrogradari tot la padele trebuie umblat pentru a avea schimbarea la momentul oportun. Motorul are verva si trage bine in partea medie a plajei de turatie, unde raspunde prompt si cu efect. Cei patru cilindri au o voce interesanta, dar, desi vorbim de o putere mare, mai ales litrica, sa nu va astepati la un sound asemanator cu al unui Peugeot 308 GTi.

In schimb, DS 7 Crossback este manierat pe autostrada, unde stie sa fie tacut si domol in miscari, iar in oras se conduce, gratie unei asistari lejere a directiei. Trebuie stiut ca este oferit doar cu tractiune fata si doar versiunea plug-in hybrid, E-Tense de 300 CP, ofera tractiune pe ambele punti.

In cazul de fata ne bazam pe electronica si pe cartografieri diverite ale motorului si transmisiei, avand in vedere ca in afara de Sport, Confort si Normal, sistemul Drive Mode mai poate selecta programele Nisip, Noroi ori Zapada. Din punct de vedere al sistemelor de asistenta, DS 7 Crossback isi poate mentine singur banda de circulatie pe un drum cu marcaje, franaeaza si reaccelereaza singur, bineinteles in limita unei perioade de timp, dupa care soferul trebuie sa tina volanul. 

Buget

Prima versiune de intrare in gama porneste de la 28.900 euro, TVA inclus si are acelasi motor de 1.6 litri turbo, dar de 180 CP. Modelul testat costa 41.500 euro (TVA inclus), dar cu optionalele prezente ajunge la 50.380 de euro, cu taxe incluse. Este un pret in care sunt oferite multe echipamente de siguranta si confort, oricum mai multe decat la modelele germane. Suma trebuie privita prin prisma concurentilor sai si a faptului ca suntem in segmentul premium.

Sigur, pentru moment, DS 7 Crossback are de luptat nu numai cu concurenta, ci si in ceea ce priveste impunerea unei imagini pe piata. Este o marca tanara si nu este una generalista, unde pretul ar conta in top 3 calitati alese de clienti la cumparare. Cine cauta un SUV premium de aceste dimensiuni ia in calcul mai multe aspecte. DS 7 Crossback bifeaza la toate capitolele si o face foarte bine.

Sigur, lipsa tractiunii integrale pentru versiunea cu motorizari conventionale este o bifa ratata. Insa nu toti clientii vor neaparat un 4×4. Iar unora, cilindreea de 1.6 litri li se va parea mica. Insa materialele, calitatea, dotarile, designul, practicitatea interiorului cantaresc bine. Totul tine de perceptia brandului si deschiderea clientului pentru a incerca si un premium diferit de cel german.

Share