Teste

Partitura proprie – Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD

De 10 ianuarie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Intr-un trend al transmisiilor automate, motoarelor turbo de cilindree mica si pseudo SUV-uri cu tractiune exclusiv fata, iata-ma in fata unei Mazda CX-30 manuala, AWD si cu motor de 2 litri aspirat, benzina. Exact, asta am spus si eu! “De cand nu am mai condus o asemenea configuratie!” Pentru a fi in oferta o astfel de configuratie, din punctul meu de vedere, este nevoie de o conditie obligatorie: produsul sa fie unul excelent.

Iar aceasta CX-30 Skyactiv-G150 AWD (titulatura oficiala), mi-a adus in minte manusile de condus, din piele fina, decupate la degete. Despre CX-30 Skyactiv-G122 am mai scris chiar aici, iar majoritatea observatiilor cu privire la habitaclu despre care am scris atunci, sunt valabile si in cazul versiunii de fata. Acum voi vorbi mai mult despre cum se simte si se conduce aceasta CX-30 AWD.

Placerea schimbarii treptelor

Stiu, pare oarecum ciudat sa afirmi asta in cazul unui SUV, fie el unul compact, de 4,4 metri lungime. Dar CX-30 are o cutie manuala de… manual. Schimbatorul scurt imi da senzatia ca sunt intr-un MX-5, ba chiar si feeling-ul pe care il am cand parcurg timoneria aduce ceva din exuberanta roadsterului. Cert este ca aceasta cutie manuala nu o percep ca pe una care imi cere mai mult efort decat o automata, ci ca pe una ce aduce mai mult entuziasm si placere.

Pedala de ambreiaj nu te oboseste, ba chiar este cam moale din punctul meu de vedere, ajutand insa la schimbari line si cupland progresiv motorul cu transmisia. Cursa nu este una fulgerator de scurta, dar cu siguranta ca sunt multe modele mai sportive care au cutii manuale mai lungi. In regim sportiv nu am “agatat” niciodata, chiar in retrogradari la turatii inalte.

Pentru ca acest motor de 2 litri aspirat trebuie cu adevarat turat pentru a beneficia de adevarata lui stofa. Cuplul maxim de 213 Nm se obtine la 4.000 rpm, deci nu va ganditi ca masina va sari ca din arc de pe o banda pe alta cand sunteti la 2.000 rpm. Daca il veti utiliza asa, aveti sanse uriase sa va enervati. Nu este un turbo si nici cuplul nu este imens, fiind identic cu al versiunii de 122 CP.

Puterea maxima se livreaza la 6.000 rpm, iar zona rosie a turometrului incepe undeva la 6.850 rpm. In ce se traduce acest lucru? In a lasa in urma deprinderile pe care le aveti atunci cand conduceti un motor turbo. O plecare in depasire ar trebui facuta pe la 3.800 – 4.500 rpm, de unde motorul va trage incredibil pe o plaja de inca vreo 2-3.000 rpm.

 Este o placere sa conduci astfel si sa “abuzezi” de schimbarea treptelor ori de cate ori simti nevoia ca vrei un boost.  Apopo de boost, propulsorul de 2 litri este asistat – tehnologie mild hybrid la 24V – de un alternator generator de 7 CP (4,8 kW), care recupereaza energia din decelerari, o inmagazineaza intr-o mica baterie cu litiu (de 0,17 kWh) pentru a o utiliza ulterior la repornirea motorului si la accelerari.

Pe autostrada, la 135 km/h setati pe cruise control, motorul se stabilizeaza in jurul a 2.850 – 2.900 rpm, iar consumul in aceste conditii se situaza in jur de 8 l/100 km. Pe drumuri nationale, in functie de regimul de mers, valoarea poate varia intre 6 – 8 l/100 km, pentu ca orasul sa isi ceara tributul cu o medie de 9 – 10 l/100 km.

Echilibrata si agila

Jantele de 18 inci cu anvelope 215/55, prezente in dotarea standard, ar putea parea mai putin confortabile la prima vedere, dar suspensia face o treaba excelenta. In marea majoritate a timpului, CX-30 este o masina rafinata, pe drumuri nationale, autostrada, in general drumuri cu asfalt bun, filtrarea facandu-se asa cum trebuie. Adica fara socuri si fara fenomene de pompaj la viteze mari, cand se merge pe suprafete valurite.

Desi nu are punte spate multibrat, ci o suspensie semiindependenta, aceasta Mazda se conduce cu o dezinvoltura rar intalnita la SUV-uri. Japonezii spun ca au urmat vechea filozofie Jinba Ittai, adica “ calul si calaretul sunt unul”. Tradus in termeni tehnici, este vorba despre sistemul G-Vectoring Control, ce detecteaza cand masina vireaza, moduland cuplul motor si incarcand optim puntile prin geometria suspensiei. Rezultatul il simte cel mai bine soferul, pentru ca nu este nevoie de corectii in mijlocul curbei, masina fiind intotdeauna ca o prelungire a simturilor.

Este vorba despre aceeasi filozofie, care se bazeaza pe tehnica si nu pe forta. Cei 150 CP nu sunt multi pentru un SUV de 1,5 tone, dar CX-30 este agila si foarte manevrabila. Iar placerea de a o conduce rezida din comportamentul general si nu neaparat din secunde. Ca detaliu, “0-100” se face in 9,1 secunde, o valoare nu tocmai spectaculoasa.

Revenind la jante, in off-road si pentru drumuri cu asfalt stricat nu sunt tocmai cele mai potrivite. Si pentru ca acesta versiune este un AWD, ei bine Mazda a fost atenta si aici pentru cea mai buna eficienta a sistemului si cele mai mici pierderi, folosind la diferentialul spate un ulei hidraulic cu vascozitate scazuta, impreuna cu un layout tehnic ce depoziteaza uleiul in partea superioara, oferindu-l doar cand si unde este nevoie.

In marea majoritate, sistemul i-ACTIV AWD directioneaza cuplul catre puntea fata, dar are o particularitate interesanta, in sensul ca monitorizeaza nu doar pozitia pedalei de acceleratie, unghiul de bracare sau presiunea sistemului de franare (daca soferul vrea sa incetineasca). El “stie” daca ploua sau ninge, ori este indeajuns de frig sa inghete, primind date de la stergatoarele de parbriz si senzorul de temperatura exterioara. Din punct de vedere al evolutiei off-road, CX-30 are prestatii in media segmentului, adica o tractiune integrala permanenta fara vreun blocaj manual.  

Viata la bord

Eu, ca sofer, nu am nici un repros de facut pozitiei de condus. CX-30 se vede din spatele volanului ca un model compact, fara a te simti cocotat pe scaun, ori cu locul de odihna al piciorului stang sacrificat. Singura remarca pe care o fac, desi nu m-a deranjat in cazul de fata, reglajul spatarului se face cu clicket de tip parghie, din aproape in aproape si nu la fel de precis si progresiv precum s-ar face de la un buton rotativ.

Bineinteles, se poate opta pentru reglaje electrice si memorie, oferite in pachetul Luxury (1.500 euro) ce mai include tapiterie din piele neagra, head-up display si oglinzi retrovizoare. Plansa de bord arata foarte bine, aerisit si simplu de utilizat inca de la primul contact cu masina. Sistemul de infotainment, accesat pe display-ul central de 8,8 inci a devenit mult mai user friendly decat eram obisnuiti la vechile generatii Mazda. Digial este si vitezometrul central, de fapt un display cu mai multe layout-uri, care se pot schimba folosind tastele de pe volan. 

Mazda nu a facut rabat de la calitate pentru materiale, asa ca plansa de bord si panourile usilor au textura moale, in vreme ce consola centrala, unde soferul isi sprijina genunchiul drept este imbracata in piele ecologica. Cat despre finisajul piano black din jurul schimbatorului, este frumos, dar se zgarie repede si acumuleaza imediat praf si amprente. 

Pentru pasagerii de pe bancheta, CX-30 nu mai este la fel de darnica cu spatiul, asa cum o face cu soferul si pasagerul. Daca pe scaunul din fata sta o persoana de 1,8 metri, in spatele lui nu mai este loc foarte mult pentru genunchi si nici la nivelul gleznelor. Din acest punct de vedere, modelul japonez este depasit de multi dintre concurentii sai. Inclusiv la volumul portbagajului, care ofera 430 de litri sau, in cazul echiparii cu sistemul audio Bose cu 12 difuzoare (600 euro), precum modelul de fata, 422 de litri.

In ceea ce priveste dotarile, Mazda CX-30 vine foarte bine echipata in standard. Modelul testat, disponibil doar in versiunea de echipare de top “Plus”, are un pret de lista de 26.890 euro, TVA inclus, oferind in acesti bani dotari precum climatizare automata, keyless, camera video spate, senzori de parcare fata-spate, hayon actionat electric, asistent faza lunga (care functioneaza ireprosabil), asistent  inteligent de franare in oras care recunoaste si pietonii, cruise control adaptiv, sistem de mentinere a benzii de rulare.

Oricum, toate dotarile standard si pachetele optionale, alaturi de lista de nuante pentru caroserie si datele tehnice, se gasesc aici. Eu as adauga ceea ce mi s-a parut interesant din punct de vedere al utilizatorului si anume beep-ul auditiv emis de sistemul de alerta pentru cross trafic atunci cand depisteaza un posibil pericol.

Concluzii

Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD, in special in configuratia cu transmisie manuala, este un SUV cu care redescoperi bucuria condusului in forma sa primara. Cu o cutie manuala impecabila, un motor cu benzina aspirat si dornic sa lucreze la turatii inalte si un sistem de rulare distractiv si sigur. O gasesc mai agila si manevrabila decat multe compacte, iar intre SUV-uri, calitatea rularii are rival mai degraba printre modelele premium.

Nu este o masina extrem de spatioasa, nu are locuri de depozitare infinit de multe si nici un portbagaj de top. Suspensia, ditrectia si cutia de viteze sunt insa acordate fin si se inteleg una cu alta perfect. Regretul meu este ca CX-30 nu are si o versiune mai puternica, in jurul a 200 CP. Ar fi un model sportiv excelent, pentru ca setarea generala a masinii are un potential dinamic urias. 

Share