Ajunsa la ce-a de-a doua generatie, Dacia Logan ne arata ca nu a uitat care sunt valorile acestei marci si ca reteta lansata cu prima generatie este inca valabila.
Creata initial cu scopul precis de a oferi cea mai ieftina alternativa pentru un automobil nou de familie, Dacia Logan a ajuns acum la ce-a de-a doua generatie, si reuseste sa pastreze valorile initiale, adaugand un plus de confort si personalitate. Evolutia modelului Logan este binevenita si depaseste in anumite privinte asteptarile noastre.
Sigur ca oricine isi doreste o masina cat mai confortabila, mai economica si cu cat mai multe dotari, dar nu ne putem astepta sa primim toate acestea cand achizitionam cel mai ieftin model. Pretul de la care porneste Dacia Logan este de 6.670 de euro, si pana acum nu a fost egalat de nici un alt constructor, cu toate ca este clar pentru toata lumea ca Renault a avut o idee foarte buna cand a conceput primul Logan.
Design/Confort
Poate cea mai spectaculoasa evolutie la noul Logan este designul. Fata de vechiul model, care nu reusea sa te impresioneze cu nimic din acest punct de vedere, noul Logan prezinta o evolutie notabila. Forma farurilor si a calandrului contureaza clar personalitatea marcii, iar noua linie de design, mai agresiva, adoptata de Dacia reuseste sa atraga privirile.
Nici partea din spate nu a fost uitata, stopurile fiind mai mici si prelungite mai mult pe laterale. Capota portbagajului are in partea superioara un eleron iar deschiderea acesteia se poate face si din buton. Un plus de eleganta este dat si de carcasele oglinzilor laterale care sunt vopsite in culoarea caroserie. Dacia a inclus pe lista de optionale si un set de senzori de parcare. Chiar daca la acest tip de automobil nu sunt indispensabili, acestia asigura un plus de confort binevenit in timpul manevrelor cu spatele, mai ales ca luneta nu ofera o vizibilitate foarte buna.pentru parcare. Interiorul ne-a oferit o alta surpriza placuta.
Materialele sunt de calitate mai buna si se observa o atentie mult mai mare acordata designului si ergonomiei fata de prima generatie. In primul rand fetele de usi nu mai sunt realizate dintr-o singura bucata de plastic gri, in interior facandu-si aparitia insertiile de “aluminiu” care sunt prezente destul de discret pe manerele portierelor si in jurul consolei centrale si a gurilor de ventilatie, insa efectul este benefic pentru ambianta generala. Designul plasei de bord este placut, iar ceasurile de bord au adoptat configuratia cu trei cadrane suprapuse partial in stilul Renault.
Consola centrala nu mai are butoanele puse aparent la intamplare, cum era cazul primului Logan, si aduce comanda pentru avarii intre cele doua guri de ventilatie. In schimb, butoanele pentru comanda geanurilor au trecut la baza consolei, in locul celor destinate climatizarii, si sunt acum ceva mai greu de actionat. Forma acestora este mai mica si mai putin proeminenta, facandu-le mai greu de gasit “pe pipaite”.
La baza consolei se afla un mic spatiu de depozitare si suportul pentru doua pahare care nu s-a dovedit a fi foarte practic. Inca un lucru pe care Dacia a dorit sa il ascuda este comanda prin cablu pentru reglarea farurilor, care se gaseste in partea din stanga jos a bordului si care “scapa” neobservat la prima vedere. In afara de aceste mci inconveniente, bordul noului Logan, si habitaclul in general, sunt oarecum la acelasi mivel cu concurenta.
Lista de dotari cuprinde in premiera pentru Dacia pilotul automat, care are inclusa si fuctia de limitator de viteza prezenta deja de la Lodgy. O alta dotare binevenita este sistemul multimedia cu Bluetooth, iar pentru inca 300 de euro masina paoate avea si sistem de navigatie. Nu e rau deloc pentru o masina care poate sa coste cel mult 12.500 de euro cu toate optiunile incluse. Scaunele ofera un confort bun pentru sofer si pasager dar e loc si de mai bine.
Sustinerea laterala nu se prea simte, iar sezutul este destul de scurt. In spate locul pentru picioare este generos, iar deschiderea portierelor ofera suficient spatiu de acces. Ca sa aibe mai putine repere de gestionat, Dacia a grupat dotarile optionale pe pachete, lasand doar sistemul de navigatie ca optiune de sine statatoare. Astfel, senzorii de parcare pot fi comandati doar impreuna cu pilotul automat si volanul imbracat in piele, iar jantele de aluminiu cu diametrul de 15” sunt disponibile doar impreuna cu gemurile electrice spate, care au comenzile plasate tot ca la prima generatie, adica pe consola centrala.
Motor/Cutie de viteze
Sub capota se afla acelasi motor 1,5 Dci de 90 CP de la generatia precedenta, ale carui performante au ramas neschimbate. Motorizarea preferata a romanilor s-a dovedit foarte economica in timpul testului, iar cei 90 cai putere au reusit sa nu dezamageasca, oferind reprize decente.
Motorul este receptiv chiar si de la turatii joase, insa este cu adevarat prezent dupa 2.000 rpm. O data cu urcarea in ture a motorului creste si nivelul zgomotului care patrunde in habitaclu, lucru care devine “sesizabil” dupa 3.000 rpm.
Cele cinci trepte ale cutiei de viteze sunt suficiente in majoritatea situatiilor din trafic, exceptia facand deplasarile pe autostrada la viteze de coroaziera de aproximativ 130 km/h, cand zgomotul mnotorului devine prezent in habitaclu.
Manevrarea cutie se face fara efort, maneta avand o cursa suficient de precisa pentru a nu fi nevoie sa “cautam” urmatoarea treapta. Tot aici contribuie si cursa scurta a pedalei de ambreiaj care reduce tumpul necesar schimbarii vitezelor.
Dinamica/Performante
Cum am spus si la inceput, nu le poti avea pe toate cand cumperi cea mai ieftina masina. Este valabil si in cazul performantelor noului Logan care desi nu te va face de ras, nici nu ofera performantele la care visam. Cei 90 cai putere ai motorului 1.5 Dci sunt suficienti pentru ca Noul Logan sa se achite de toate datoriile de masina de familie.
Adica ar trebui sa fie suficient pentru toate lumea, deprece ca nu ne inchipuim ca isi cumpara cineva Logan si pentru alte performante in afara de consum. Si daca tot am ajuns la acest capitol, va putem spune ca in aceasta privinta Logan nu dezamageste.
Pe parcursul testului Loganul 1.5 Dci a avut un consum mediu de 4,1 l/100 km facuti in mare parte inafara localitatilor, dar am prins si cateva “exemple” de trafic bucurestean. Chiar daca 90 cai putere par putini in teorie, cele doar 1.059 kg ale masinii fac ca acestia sa para mai multi, iar efectul nu este atat de intens la aceleratie cat la stabilitatea pe viraje, unde masina reactioneaza placut la corectiile traiectoriei.
Suspensia nu va coopera la un stil de condus mai agresiv, in schimb va fi pe placul tuturor celor aflati la bord, si ofera suficient confort pentru a face calatoriile lungi mai usor de suportat. Suspensia a fost gandita pentru drumuri care nu sunt perfecte, cam cum sunt cele de la noi, asadar confortul se va mentine in limite bune chiar si pe drumurile secundare, insa zgomotul trenului de rulare incepe sa patrunda in habitaclu.
Tot in astfel de situatii se simte si utilitatea garzii la sol mai inalte, care ne-a scutit de un stres suplimentar. Ca orice masina cu tactiune fata, dar nu numai, caracterul pe viraje este subvirator. Rezolvarea in acest caz este cea mai simpla, trebuie doar sa eliberati pedala de aceleratie si sa lasati sistemul ESP din dotare sa-si faca treaba, pe cat posibil fara interventii din volan. Acesta are si un buton de unde poate fi decuplat, desi se reactiveaza automat la apasarea pedalei de frana.
Concluzie
Prin pretul de achizitie si designul nou adoptat, Dacia reuseste sa-si mentina avantajul fata de concurenta, reusind sa evolueze suficient pentru a oferi ceva nou, fara a pierde avantajul pretului. In gama de motoare gasim, pe langa clasicele deja propulsoare diesel, si noua generatie de motoare turbo pe benzina, care in cazul Loganului au o cilindree de “doar” 0,9 litri, si care pot deveni o alternativa foarte buna.
Am apreciat consumul redus de combustibil care va face fericiti nulti posesori de Dacia Logan, insa ne-ar fi pacut sa avem la dispozitie, fie si pe lista de optionale, a unei cutii de viteze cu sase trepte. Versiunea de 90 cai putere a motorului 1,5 DCI este disponibila doar pe versiunea de echipare Laureate, de la un pret de plecare de 11.200 de euro.
Versiunea de 75 cai putere poate fi achizitionata cu 600 de euro mai putin, insa consideram ca efortul financiar suplimentar este justificat. Deasemenea, dotarile optionale incluse de Dacia pe lista noului Logan vor reusi cu siguranta sa trezeasca interesul clientilor, mai ales ca pretul acestora este foarte atractiv.