Teste

Personalitate puternica – Test Peugeot 2008

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

Am in fata un model complet nou, pentru ca acest Peugeot 2008 nu este un facelift al primei generatii. Noua platforma, CMP (Commom Modular Platform), folosita prima data de DS3 Crossback, se mai regaseste la noile 208 si Opel Corsa. Este o arhitectura inteligenta, care “accepta” si versiuni full electrice (e-2008).

Ca o paranteza, Peugeot are o abordare proprie cu privire la modelele electrice, care sunt de fapt versiuni ale unei game de modele (208, 2008…) si nu vehicule de sine statatoare (precum la Renault ori Nissan). De oriunde privesc noul 2008 gasesc elemente de design interesante, dar poate cel mai spectaculos detaliu vizual este calandrul imens. Micul SUV are ceva din alura unui Jeep sau Land Rover, in sensul unei personalitati care iese puternic in evidenta.

Semnatura luminoasa LED este inconfundabila, muchiile care traverseaza lateralul caroseriei generand forme cu efect interesant, iar echiparea GT Line isi aduce aportul la personalitatea exterioara prin calandrul specific si plafonul negru. Sunt multe detalii care denota minutiozitatea designerilor, incepand cu fagurele 3D al calandrului si pana la inscriptia Peugeot regasita pe dispersorul blocurilor optice spate.

Tema stopurilor inguste, cu sticla intunecata, initial aparuta la 3008 si 5008 a evoluat, acum fiind unite printr-o bagheta neagra. Desi nu este un 4×4, bandourile negre aplicate pe conturul aripilor si peste praguri ii ofera masinii exact cat trebuie din punct de vedere vizual pentru a sugera o latura aventuroasa mai puternica decat la 208. Dar sunt si cateva detalii discutabile, precum faptul ca geamurile usilor nu coboara complet in interior, ori chederul la vedere la partea de sus a portierelor, care este destul de vizibil la exterior. 

Interior fara concurenta in segment

2008 nu este doar un 208 suprainaltat, ci aduce destule lucruri in plus, cat sa atraga clienti si din segmentul C, in primul rand spatiul si capacitatea de incarcare. Comparativ cu 208, s-a dezvoltat in directiile specifice unei astfel de caroserii si a adaugat 245 de milimetri la lungime (4,30 m), respectiv 100 mm in inaltime (1,53 m). Vechiul 2008 avea un ampatament identic cu 208, dar acum difera si aceasta cota: + 65 mm, ceea ce aduce un plus de spatiu pe bancheta. In 2008 patru persoane pot calatori fara probleme pe distante lungi, avand la dispozitie un portbagaj de 434 de litri (plus 125 de litri comparativ cu 208).

Inaltimea mai mare a caroseriei a generat un spatiu suplimentar deasupra capului, astfel ca interiorul a devenit mai aerisit, generand o senzatie sporita de confort la deplasarile mai lungi. Accesul pe locurile din spate, oricum mai bun decat la 208 datorita inaltimii mai mari, este insa usor afectat de plafonul plonjat catre spate. Un detaliu de luat in calcul mai ales de cei cu copii mici, pe care trebuie sa ii aseze in scaunele speciale. Atflel, 2008 nu are bancheta culisabila, precum Renualt Captur, fiind din acest punct de vedere mai putin modulabil. 

2008 foloseste si acelasi layout interior, ca si 208, iar din acest punct de vedere are cea mai futurista plansa de bord din segment. Instrumentarul din spatele volanului are afisaj 3D incepand cu al doilea nivel de echipare, display-ul putand fi configurat in mai multe layouturi. Cele doua planuri in care se proiecteaza informatiile sunt foarte bine setate, profunzimea lor fiind odihnitoare pentru ochii soferului, care nu mai sunt atat de solicitati cu adaptarea de la drum.

Peugeot i-Cockpit este spectaculos, dar nu se pliaza chiar pe orice tipo-dimensiune a soferului atunci cand vine vorba despre citirea indicatoarelor, acoperite uneori de coroana volanului, chiar daca aceasta este tesita. Cu o plaja generoasa de reglare a scaunului si a volanului se ajunge insa la o pozitie ok, iar eu personal am putut sa stau exact cum imi doresc, cu scaunul in pozitia cea mai de jos, citind perfect afisajul. Scaunele frontale au un design sportiv si ofera suport lateral foarte bun, iar ca pozitie de condus 2008 nu este diferit de 208 adica iti pot iintinde in voie picioarele sub plansa de bord si nu stai vertical, tipic un SUV. Nu prea sunt insa in ton cu butoanele tactile ce comanda incalzirea scaunelor, pe care niciodata nu stii cat de tare sa le apesi. 

Tableta tactila de 7 inci (optional de 10 inci pentru 1.238 euro) din prelungirea consolei inglobeaza toate functiile sistemului de infotainment, chiar daca pe consola au mai ramas si butoane fizice pentru comenzi rapide ale climatizarii. Totusi, reglarea temperaturii, spre exemplu, se face tot de pe display, ceea ce inseamna ca iti iei ochii de la drum pentru a apasa unde trebuie. Tot acolo se regaseste si comanda sistemului Start/Stop al motorului, pe care as fi preferat-o sub forma de buton, pe plansa de bord.

Am gasit interesant compartimentul cu capac ce ascunde zona de incarcare wireless a telefonului (155 euro). Intre scaunele fata, cele doua locasuri pentru pahare au adancimi diferite, ceea ce in 90% din cazuri este util. Insa un pahar de cafea de tipul celor de la benzinarie este suficient de scund pentru a intra prea adanc si a fi apoi mai greu de scos. Oricum 2008 are multe locuri de depozitare, inclusiv o cotiera centrala voluminoasa, cu un spatiu destinat obiectelor mici.

Materialele si finisajele sunt apropiate de pretentiile unui model premium, cu texturi placute si cusaturi atente. Totusi, plasticul piano black colecteaza multe amprente si trebuie sters de praf cu atentie, pentru a evita zgarierea lui. In orice caz, interiorul lui Peugeot 2008 arata uimitor pentru clasa lui, cu linii curajoase, imbinate surprinzator, grafica de ultima ora, minimalism si inovatie. 

Comportament rutier

Modelul testat este echipat cu turbodieselul de 1.5 litri, care dezvolta 130 CP la 3.500 rpm si 300 Nm la 1.750 rpm. Din acest punct de vedere este un upgrade fata de 208, care are in oferta acelasi motor, dar cu 100 CP. Peugeot 2008 se conduce cu placere, iar in oras este ideal datorita vizibilitatii bune si a asistarii generoase a directiei. In plus, garda mai mare la sol face diferenta cand gasesti un loc de parcare pe o bordura ceva mai inalta, unde un model cu garda “normala” nu are acces.

Motorul este foarte silentios in toate situatiile si, in afara de mersul la relanti ori auzit din afara masinii, nu prea stii ca ai sub capota un diesel. Bineinteles, o particularitate ar mai fi plaja de exploatare, care este mai restransa comparativ cu o “benzina”. Cuplul mare si disponibil jos il ajuta insa la redemaraje si reprize, cand reactia lui surprinde placut.

Sigur, peste viteze de 120 km/h, elanul se tempereaza, chiar daca se merge in programul Sport, comandat de la butonul Drive Mode. De aici se acceseaza si programele specifice Nisip, Zapada si Noroi ale sistemului Grip Control (232 euro, la pachet cu jante de 17 inci si asistenta la coborare panta). Rolul acestuia este de a imbunatati comportamentul masinii pe diverse suprafete de rulare, avand in vedere ca 2008 are exclusiv tractiune fata. Pe scurt, electronica gestioneaza cuplul motor in functie de aderenta, efectul fiind identic cu al unui diferential cu alunecare limitata. 

Transmisia automata cu opt trepte schimba excelent, fara ezitari, ori socuri, fiind in majoritatea cazurilor in pas cu dorintele celui de la volan. Din punct de vedere al consumului, in oras, cu aerul conditionat pornit, media nu a depasit 7 l/100 km, in trafic aglomerat. Cat priveste in afara orasului, pe drumuri nationale, la viteze legale se pot obtine valori uimitoare, uneori chiar sub 4 l/100 km. Nici autostrada nu pare sa deranjeze prea mult, pe traseul Bucuresti – Constanta si retur, rulat cu 130 km/h pe cruise control, inregistrand un consum de 5,8 l/100 km.

Din punct de vedere al sistemelor de asistenta la condus, toata gama ofera cruise control si limitator viteza, detector semne limita viteza si alerta depasire viteza, Alerta risc coliziune, frana automata diurna, alerta activa mentinere banda de mers si detector oboseala. Echiparea GT Line, testata de noi, include si frana automata nocturna, iar de pe lista de optionale se poate comanda cruise control adaptiv cu functie Stop&Go (278 euro). 

Cu anvelope 215/60 R17, suspensie McPherson fata si punte spate cu bara de torsiune, Peugeot 2008 ofera un mix interesant intre confort si sportivitate. Pe autostrada, la viteze mari, schimbarile de directie sunt bine gestionate, fara miscari ample ale caroseriei, denivelarile domoale sunt filtrate elegant si niciodata nu simti efect de pompare al amortizoarelor. Suspensia a fost calibrata astfel incat sa induca un ruliu ponderat in viraje, concomitent cu o filtrare cinstita a denivelarilor, chiar ruland pe jante mai mari.

Este o urmare fireasca a valentelor pe care le aduce noua platforma tehnica CMP. Singurele cazuri in care puntea fata descarca ceva mai galagios sunt la trecerea cu viteza peste imbinari proaste ale capetelor de pod, ori peste bumpere pentru incetinire prea rigide. Directia, asistata confortabil in modul Normal si mai barbatesc dar cam artificial in modul Sport, comunica destul de fidel soferului ce fac rotile. In conducerea sportiva ar putea fi insa mai decisa in ceea ce priveste feedback-ul, atunci cand g-urile incep sa forteze in viraje.

Concluzie

Noul Peugeot 2008 comunica o personalitate puternica si iese din multime mai bine decat o face orice alt model din segment. Nu ofera tractiune 4×4, dar nici nu vizeaza un public ce ar face uz de folosirea masinii in off-road. Cred ca sistemul Grip Control reprezinta o optiune care trebuie bifata, avand in vedere pretul foarte bun la care este oferit. Poate deveni folositor iarna sau cand o ploaie va prinde la un picnic.

Interiorul spectaculos, materialele foarte bune si spatiul interior sunt alte calitati care sunt de luat in seama, iar comparativ cu 208, aduce un spatiu interior mai mare si un portbagaj net superior. Poate fi comandat atat diesel, cat si benzina, dar are si versiune electrica, ceea ce reprezinta un alt mare atuu. Peugeot a gasit o reteta potrivita pentru setarea dinamica, oferind un mix pe care multi clienti il doresc. Preturile si dotarile intregii game 2008 le puteti gasi aici.

Share

Leave a Reply

5 × 1 =