Teste

Plus de mobilitate eco – Test Citroen C5 Aircross plug-in hybrid

De 6 iunie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Dezvoltat pe platforma EMP2 a Grupului PSA, folosita si de Peugeot 3008, respectiv Opel Grandland X, C5 Aircross este cel mai mare SUV din gama actuala Citroen. Testul de fata are drept protagonista versiunea plug-in hybrid, un “must” in orice gama de modele care se respecta.

Pachet mixt, benzina-electric

Pachetul propulsor este format din motorul cu benzina, de 1.6 litri turbo, ce dezvolta 181 CP si 300 Nm, la care se adauga motorul electric de 110 CP, rezultand o putere maxima, insumata, de 225 CP si un cuplu de 360 Nm, disponibili exclsuiv pe puntea fata. Citroen anunta o autonomie electrica de 53 km, furnizati de bateria de 13,2 kW. In practica se poate rula fara probleme 40-45 de km fara ca motorul termic sa porneasca. Este o autonomie suficienta pentru treburile zilnice, mers la birou, cumparaturi, scoala.

Altfel, propulsorul de 1.6 litri, ajutat de cel electric, se descurca bine cu masina, avand in vedere ca masa proprie este de 1.770 kg. Cele 8,7 secunde de la 0 la 100 km/h reprezinta un timp bun de accelerare pentru un SUV din acest segment. Boost-ul electric se simte, intarzierile care ar putea fi generate de intararea turbinei fiind anihilate de cuplul instantaneu al motorului electric. C5 Aircross are o vivacitate si raspuns cu care poti face multe pe sosea: depasiri din scurt sau reaccelerari pe autostrada mai rapide decat te-ai astepta. 

Regenerarea se face relativ rezonabil, noi reusind sa “punem” inapoi in baterie o autonomie de 20 km in 60 de km parcursi pe autostrada la viteza mare. Ca la majoritatea modelelor de acest fel, se poate seta o rezerva electrica de autonomie, astfel ca la intrarea in oras sa poti comuta pe modul full eco. Altminteri, daca functiuoneaza doar motorul termic, pe autostrada, la viteze mari, consumul creste la 10-11 l/100 km.

Insa plecand la drum cu bateria incarcata 100%, consumul intra in zone extrem de prietenoase, de 6 – 7,5 l/100km. Si de acest lucru trebuie sa tina cont orice posesor de plug-in hybrid, de faptul ca sistemul are eficienta maxima atunci cand se pleaca la drum cu bateria este incarcata la maxim. De altfel, rezervorul de benzina are doar 43 de litri, cu 10 litri mai putin decat versiunea echivalenta 1.6 turbo, fara sistem hibrid. 

Singura transmisie disponibila pentru PHEV este automata cu opt trepte, cu convertizor de cuplu. Setarea celorlalte sisteme urmareste confortul si, chiar daca mai sunt momente in care fenomenul de torque steer “supara” putin volanul, C5 Aircross este o masina care evolueaza docil. Suspensia Citroen Advanced Comfort, cu amortizare hidraulica progresiva, oferita in stantard, alaturi de schema multibrat pe ambele punti, aduce un confort de rulare ce il fac pe C5 Aircross PHEV greu de egalat de rivali din acest punct de vedere.

Directia foarte asistata este ideala in oras si la deplasari relaxate, pe drumuri nationale. La viteze ridicate si pe drumuri sinuoase, cand vrei sa mergi mai rapid, volanul nu transmite insa foarte fidel feedback-ul dinspre roti. Desi nu are tractiune integrala, garda la sol de 23 cm este generoasa si confera masinii o libertate de miscare interesanta, in special pe macadam, unde se poate merge foarte repede fara ca in habitaclu sa se propage socuri sau vibratii deranjante, chiar si cu jante de 19 inci.  

Confort a la Citroen

Comparativ cu varul Peugeot 3008, care mizeaza pe un design mai futurist al plansei de bord, cu soferul in centrul atentiei, de unde si denumirea generica de i-Cockpi, Citroen are un habitaclu mult mai aerisit. Sunt multe locuri de depozitare, scaune spate individuale culisabile, loc pe inaltime mai generos, scaune fata super confortabile. Interfata arata mai clasic, mai matur, insa pastreaza aerul sic al unui model Citroen. Se sta mai sus la volan decat in 3008, cu o pozitie de condus mai aproapiata de un SUV, decat de un crossover, de unde si sentimentul ca C5 Aircross pare mai pregatit pentru escapade in afara asfaltului. 

Pe bancheta este loc arhisuficient, mai mare decat in Peugeot, in vreme ce portbagajul ofera 460 de litri cu scaunele culisate la maxim in spate si 600 de litri in pozitie lor avansata. Buzunarele usilor sunt imense, iar cotiera centrala gazduieste un compartiment apreciabil de mare, la care se adauga podeaua complet plata in spate si portierele ce acopera complet pragurile, pentru ca acestea sa ramana curate in permananta. Sunt detalii care conteaza in exploatarea zilnica, acele mici atentii care aduc plusul de grija pe care posesorul il simte.

Echipare si pret

Versiunea plug-in hybrid aduce in standard multe echipamente, astfel incat lista de optionale poate fi accesata doar daca sunt cereri speciale. Spre exemplu, modelul de fata este echipat suplimentar, printre altele, cu hayon cu deschidere hands free (541 euro), plafon panoramic (928 euro), scaune fata incalzite 943 euro). Altfel, in standard sunt cuprinse blocuri optice full LED, climatizare automata cu doua zone, instrumentar cu display de 12 inci, cruise control adaptiv cu functie stop&go, asistent faza lunga, actionari electrice pentru geamuri si oglinzi, sistem de infotainment cu conectivitate Apple CarPlay si Android Auto, sistem de rulare semiautonom cu pastrearea benzii de circulatie. Pretul de lista al unui Citroen C5 Aircross plug-in hybrid porneste de la 40.800 euro, TVA inclus, la care trebuie luat in considerare stimulentul de 20.000 de lei (aproximativ 4.000 euro) de la programul Rabla Plus.

Share