Odata cu schimbarea de nume cel mai mic SUV de la Hyundai promitea o noua identitate. Imaginea invechita a lui Tucson, un oras din Arizona la origini, era transpusa intr-o noua aura mult mai prietenoasa pentru publicul european: ix35. Un nou nume poate insemna un nou nascut, iar oricat de fortata pare exprimarea cam asta s-a intamplat cand SUV-ul Hyundai a incetat sa mai fie Tucson si a devenit ix35.
Nu sunt multe exemple de succesori la tron care sa atinga prestigiul inaintasului sau, insa Hyundai se afla intr-o adevarata epoca de aur a existentei sale in istoria auto, iar ix35 este doar o confirmare europeana a succesului global. Voom.ro a testat, gratie dealer-ului Hyundai in Romania – Colina Motors – fratele mai mic al celebrelor SUV-uri Santa Fe si Veracruz. Hyundai a dovedit ca a inteles ca are nevoie de piata europeana odata cu lansarea primelor modele pe Batranul Continent, insa a demonstrat ca piata europeana are nevoie de Hyundai abia cand a lansat i30. Dupa i30 a venit randul lui ix35, primul nascut pe pamant european, gratie muncii intreprinse de centrul marcii coreene din Russelsheim. Hyundai ix35 a fost o revolutie de design, aducand pe langa noul limbaj estetic “fluidic sculpture’ si o serie de schimbari esentiale care l-au facut practic uitat pe vechiul Tucson. Vorbim despre o lungime superioara cu 8 centimetri, o latime mai mare cu 2 centimetri si o inaltime mai mica cu 2 centimetri. Ampatamentul a crescut cu 1 cm pentru a oferi mai mult spatiu la interior, insa noile proportii demonstreaza tinuta agresiva, mult mai atasata simtului estetic, cresterea aerodinamicii si nu numai.
Motor diesel potent, nu performant
Hyundai pune la dispozitia clientilor o gama larga de motorizari pe benzina sau diesel. Daca dam la o parte cele doua oferte entry-level (1.6 GLS benzina si 1.7 CRDi diesel), clientii mai au de optat doar intre motorizarile 2.0 MPi si 2.0 CRDI. Propulsorul pe benzina vine la pachet cu o herghelie de 163 de cai, in timp ce fanii dieselului vor fi pusi in situatia de a alege intre motorizarea cu 136 de cai putere si tractiune fata sau motorul cu 184 de cai putere si tractiune integrala. Am avut ocazia sa testam versiunea diesel cu tractiune integrala propulsata de motorul 2.0 CRDI cu 184 cai putere. Hyundai a reusit sa impresioneze odata cu acest propulsor diesel cu 184 de cai putere disponibili in totalitate la 4.000 rpm. Hyundai 2.0 CRDI in versiunea cu 184 de cai putere si cutie manuala cu 6 rapoarte pare la prima vedere un mix mai mult decat interesant, insa sa vedem daca este si asa. Avantajul modelului testat de noi a fost ca in ciuda gabaritului era prevazut cu un motor destul de puternic care transforma SUV-ul intr-o masina destul de agila. Trebuie sa exersati la inceput pentru a putea schimba cat mai jos, sa spunem la 2000 rpm, deoarece propulsorul urca rapid in turatie pana spre potentialul maxim stabilit la 4.000 de rotatii pe minut. Un avantaj considerabil il reprezinta cuplul maxim impresionant de 383 Nm, realizabil de la 1800 rpm, fapt care aduce un plus de simpatie vehiculului sud-coreean. Acum nu trebuie sa ne imaginam ca avem aproape 200 de cai putere si dispunem de vreun monstru sub capota. Gabaritul ridicat si rigorile in care se inscrie dinamica unui SUV nu fac posibil un comportament sportiv pur sange. Hyundai a reusit sa gaseasca cheia secretului unui motor care sa ofere un strop de vivacitate atunci cand este cazul. Marca din Coreea promite un diesel potent cu un consum mediu mai mult decat interesant asa cum apare el pe hartie. Cifrele promit un consum urban de 7,2 litri la 100 km si unul extra-urban de 5,3 litri. Adevarul de pe sosea este un pic mai dur, in conditiile in care consum urban inregistrat de noi s-a ridicat la 9,7 litri la 100 km. Se putea si mai bine daca ne concentram sa exploatam pedala de acceleratie cu mai multa finete, insa vivacitatea propulsorului nu prea te face sa-l ierti. Lucrurile revin la un nivel decent la drum lung, daca nu se ruleaza cu o viteza mai mare de 110-120 km/h.
Un SUV pentru sosea, si atat
Despre dinamica unui SUV se poate vorbi mult insa cateva aspecte sunt clare, iar Hyundai ix35 nu face exceptie. Nu poate nimeni sa ignore ruliul pronuntat de care modelul se face vinovat pe viraje, insa sa spunem ca este un pacat al segmentului si sa nu tragem la raspundere un singur inculpat. Garda la sol destul de mica pentru un model cu tractiune integrala sporeste dinamica vehiculului la drum lung, unde o suspensie orientata spre confort si o directie electrica eficienta fac calatoria relaxanta si placuta. Problemele modelului apar atunci cand se forteaza nota in viraje, unde aderenta da semne sa se rupa in momentul in care atacul este prea violent. La nivel de performante se poate vorbi despre un sprint excelent pe prima suta – de 10,2 secunde- si de o viteza maxima de 194 km/h. Nu sunt cifre exceptionale daca le privim in asamblu, insa devin excelente daca judecam dupa criteriile segmentului. Hyundai ix35 este un SUV si atat. Sa nu confundam un SUV cu un 4×4 capabil sa urce muntii ca ne vom amagi in zadar. Un vehicul construit pentru sosea si inchinat eventual drumurilor forestiere usoare nu are nimic in comun cu un traseu de off-road dificil, unde o garda la sol de doar 18 centimetri nu are cum sa faca fata. ix35 pare un vehicul construit cu gandul la drumurile lungi, la calatoriile de vacanta extrem de populare in Europa Occidentala, iar modul 4WD si diferentele aduse de acest regim de rulare par sa ne dea dreptate. Hyundai a gandit un model spatios, orientat catre confort, menit sa ofere o senzatie de siguranta in plus dar si o calatorie sprancenata prin natura, in cazul in care se folosesc drumurile de tara si nu traseele grele de munte.
Fluidic sculpture
Hyundai ix35 a stabilit un etalon stilistic in randurile modelelor SUV. Noul limbaj de design al marcii cu origini coreene vorbeste pe limba pretentiosilor clienti europeni la acest capitol. Desigur ca multi vor spune ca este o copie a lui Ford Kuga, insa o privire mai atenta ne arata ca lucrurile nu stau tocmai asa. Liniile fluide domina peisajul general de la un capat la altul al automobilului, insa o serie de unghiuri drepte produc un sentiment sculptural deosebit. Cu greu se poate spune despre un SUV ca este frumos, insa tocmai asta a reusit departamentul de design Hyundai din Europa. Partea frontala se impune prin agresivitatea ei, componentele care intra intr-o armonie a proportiilor dar si senzatia generala de forta, de putere bruta. Am putea spune ca transmite senzatia tunsorilor cu chica, in fata erai gatit pentru business, iar in spate erai gata pentru party. Posterior este punctul forte datorita micutului eleron care porneste perfect din linia portbagajului, gratie hayonului care devine un desen mai mult decat reusit dar si stopurilor de lumini masive, alungite spre aripile spate.
La interior, Hyundai a reusit sa faca progrese deosebite, o parte din plictiseala generala a vechilor modele fiind indepartata. Se poate remarca cresterea in calitate, insa nu si ideea de calitate generala. Materialele plastice destul tari folosite din abundenta aduc o pata pe obrazul unui bord ergonomic si a unei console centrale simple dominate de aportul unui ecran LCD pentru unele dotari superioare. Aportul unei cotiere centrale masive, a unui torpedou gigant si a numeroaselor spatii de depozitare ne aminteste ca vorbim despre o masina perfecta pentru calatorii lungi, dar si pentru viata de birou in masina. Elementele de culoare vor fi sesizabile in cazul ceasurilor de bord sau a multiplelor functii de pe volan. Pentru versiunile cu buton de start, lucrurile stau si mai bine, insa nu a fost si cazul modelului pus la dispozitie de Colina Motors. Nu trebuie uitate unele aspecte de baza cum ar fi spatiul enorm oferit atat pasagerilor din fata cat si celor din spate, scaunele incalzite chiar si pentru bancheta spate sau pozitia inalta la volan.
Concluzie
Hyundai ix35 este genul de model construit dupa principiul politically correct. Modelul coreean reflecta politica de expansiune globala a celor de la Hyundai, care par a fi pe un val castigator in ceea ce priveste piata auto mondiala. ix35 exceleaza prin designul exterior deosebit de atragator, interiorul imbunatatit si motorizarile potente si economice. Nu exceleaza prin comportamentul sportiv, insa ofera senzatia unui vehicul de drum lung si la propriu si la figurat. Hyundai ix35 este un SUV pentru uzul zilnic, versatil si atragator. Pretul modelului porneste de la 21.022 de euro cu TVA inclus pentru versiunea de baza si ajunge la 27.445 euro cu TVA pentru versiunea 2.0 CRDI, sase trepte, echipare Style. Colina Motors ofera un pret promotional de 25.585 de euro cu TVA pentru ix 35 2.0 CRDI 184CP GLS 4WD 6MT STYLE.