Prima anvelopa de iarna numita „Kelirengas” a fost inventata in Finlanda in anul 1934 si a fost folosita doar pentru camioane si autobuze. Doi ani mai târziu, a aparut si versiunea pentru autoturisme de pasageri numita „Nokian Hakkapeliitta”, care a generat o revolutie in siguranta in trafic, in timpul lunilor de iarna. In prezent, peste 700 de milioane de anvelope de iarna ruleaza pe drumurile din intreaga lume, in timp ce in anii 1930 acestea reprezentau o adevarata inovatie.
Cea mai importanta functie a anvelopei originale de iarna a fost adâncimea benzii de rulare a acesteia – la acea vreme, sofatul pe zapada era un obicei obisnuit. Treptat, drumurile au inceput sa fie intretinute si acoperite cu nisip. Astfel, era important ca anvelopele sa reziste atât pe gheata si zapada moale, cât si pe asfalt curat.
De aceea au fost necesare un melanj special si inovatii suplimentare. In 1961 a fost introdusa prima anvelopa cu tinte, numita Kometa-Hakkapeliitta. Aceasta a devenit imediat celebra la nivel global, dupa ce i-a ajutat in mod repetat pe pilotii finlandezi de raliuri sa domine legendarul raliu Monte Carlo in anii 1960. In anii 1970 a fost dezvoltata si introdusa si o versiune fara tinte a anvelopei.
In prezent, diferite versiuni ale anvelopelor de iarna sunt dezvoltate pentru piete in functie de nevoile acestora locale, cum ar fi conditiile climatice, starea drumurilor si intretinerea lor pe timp de iarna. Ultima generatie de anvelope Nokian Hakkapeliitta a obtinut in 2013 recordul mondial pentru cea mai rapida masina pe gheata, cu o viteza de 335,713 km/h, pe un lac inghetat.
Recordul a fost stabilit de anvelopa cu tinte Nokian Hakkapeliitta 8 255/35 R20. Datorita optimizarii permanente a tehnologiei, Nokian Tyres a introdus in 2014 un prim prototip de anvelope cu tinte retractabile, permitând soferilor sa foloseasca tintele numai la nevoie. In Europa este disponibila anvelopa nordica fara tinte Nokian Hakkapeliitta R2, potrivita pentru conditii extreme pe drumurile acoperite cu zapada si gheata. Din acest motiv este utilizata in multe tari de catre vehiculele de pasageri ale serviciilor de urgenta. In plus, este prima anvelopa din lume cu indicator A de clasificare a energiei. Anvelopele premium Nokian Tyres se vând cu succes in peste 50 de tari din intreaga lume.