FOTO: Dragoş Savu
O vezi în faţă ochilor şi vrei să o dezbraci. E o curiozitate dorinţa asta masculină de a risipi misterul, de a cerceta ce se ascunde dincolo, de a demonta lucrurile pentru a vedea cum funcţionează ele. Ăsta a fost preţul plătit pentru progres. Îi dai fustă jos şi constaţi că toate sunt la fel. Şi totuşi pe unele le placi mai mult, pe altele mai puţin.
Imaginea acelei fuste face diferenţa, atitudinea care îmbracă bluza; poate trăim sub blestemul de a fi nişte esteţi. Curioşi sau nu, unele instincte ne preced şi asta numim, deseori, personalitate. Dar mereu suntem în faţa unor oglinzi care nu fac decât să reflecteze, opac sau nu, realitatea condamnată deja la filtrul nostru personal.
Aşa a fost şi cu Mazda3, descoperită într-o zi superbă de noiembrie în formă ei Sport, adică hatchback. Venirea celei de-a treia generaţii a modelului Mazda3, mai repededecât ne-am fi aşteptat, are în spate o explicaţie simplă. O putem numi uniformizarea gamei Mazda sau putem spune că Mazda3 a primit tot ceea ce are mai bun în acest moment constructorul nipon. Am luat contact cu cea mai frumoasă experienţă a filosofiei de design Kodo de până acum, am încercat compania plăcută, uneori modestă, a interiorului şi am tras de sub desu-urile motorului. Ce a ieşit, putem afla în testul de mai jos, în care Mazda3 cu motor 2.0 şi 120 de cai putere ne-a alergat de ne-a scos sufletul mişcării din noi.
Motor
Dacă vrei să fii un posesor de maşină din clasa compactă fără alte dureri de cap, propulsorul pe benzină de 2.0 litri pare ar fi cel mai potrivit. Desigur, nu se ridică la aceeaşi înălţime cu ceea ce promite imaginea de la exterior, dar pare mai nimerit decât diesel-ul de 2.2 litri şi 150 cai putere. Pentru cine vrea să se ridice la nivelul unor pretenţii sportive, motorul de 2.0 litri cu 165 cai putere nu are echivalent mai bun.
Dar 120 de cai putere pentru o compactă care juisează minţile iubitorilor de frumos sunt întocmai potriviţi. Motorul se ridică la înălţimea epocii sale, prin prezenţa cumului de tehnologii SKYACTIV, beneficiază de toţi caii din dotare la 6.000 rpm şi oferă momentul maxim de 210 Nm la 4.000 rpm. Cuplul nu va fi suficient pentru simulacrul de pilotaj, la modă printre sufletele entuziaste deţinătoare de permis. Sub capota acestui Mazda3, testat de noi, am dat, totuşi, de cea mai naturală relaţiepe care o versiune de motorizare o poate avea cu soferul. Fără pretenţii sportive, motorul toarce fără greşeală şi pare mănuşă pentru cei care îşi doresc o maşină normală care te ajută suficient în depăşiri, deşi îşi arată limitele în unele situaţii.
Nivelul de satisfacţie creşte odată cu relaţia pe care propulsorul o stabileşte cu transmisia. Cutia de viteze cu 6 rapoarte este bine etajată, are o timonerie senzaţională şi o cursa scurtă a schimbătorului, înclinată spre pilotajul sportiv.Datorită acestui aspect, Mazda3 te îndeamnă la atac, te obligă practic să calci acceleraţia, însă răspunsul acelui motor excelent izolat fonic nu va fi pe măsură. Rămânem cu plăcerile domestice pe care le oferă şi consumul oficial de 5,1 litri la 100 km. Nivelul urban se ridică la 6,5 litri la 100 km, conform datelor Mazda. Dacă nu vei utiliza sistemul i-Stop, agreabil la Mazda, şi nu vei menaja acceleratia, consumul urban urcă până la 9 litri la 100 km, cu toţi consumatorii porniţi.
Cel extraurban, de 4,3 litri la 100 km, pare tangibil doar la o viteză de croazieră de 80 km/h, în treapta a 6-a a cutiei de viteze.
Dinamica & Comportament
Dacă motorul te îndeamnă la calm, dinamica te trage în direcţia cealaltă. Mazda3, adevărata Mazda3, s-a născut acolo unde drumul deschide ceea ce noi numim viraj. Când drumul şerpuieşte, modelul nipon se intoarce acasă. Stă lipit de şosea oricât de sucită ar fi linia marcajului de pe asfalt, cu toate toanele ei cu tot. N-am întâlnit nicio urmă de ruliu, nici o situaţie în care, când virajul s-a strâns parcă în promisiunea unui nod, vehiculul să aibă pornirea de a pleca din faţă. Câteva serpentine aruncate în cale de Mănăstirea Dealu ne-au oferit acest prilej minunat de a testa comportamentul mai mult decât sportiv al hatchback-ului.
Acolo motorul a dezamăgit şi nu suspensia, care şi-a arătat în lumina unui zâmbet colţii ei măreţi. Şi toate acestea vin la pachet cu un nivel mai mult decât decent al confortului. Suspensia plânge când ia o groapă adâncă din asfalt, însă celelalte denivelări ale drumului sunt trecute cu brio pentru ocupanţi. Direcţia poate nu se ridică la nivelul suspensiei, dar rămâne precisă şi uşor de manevrat. Trecând peste motorul de 120 cai, comportamentul vehiculului de sub tine îţi readuce aminte de făptura aia sălbatic de frumoasă care ţi-a sucit minţile înainte de a intra în ea.
Design
Mazda3 se uită atât de frumos urât la tine. Dacă am descrie stilistica orientată clar către o imagine agresivă, cu un puternic ADN sportiv, am spune, în termeni mult mai omeneşti, că maşina se încruntă la privitorii ei. Strânge uşor din nas, îşi aduce sprâncenele aproape, îşi arată, precum animalii, colţii şi e gata să te atace. Din fericire spatele este mai primitor, oferind o expresie ironică ca de ochi strânşi şi zâmbet mimat.
Designul se ridică peste nivelul dinamicii, ceea ce nu e un lucru tocmai uşor. Fluiditatea filosofiei de design Kodo îşi spune încă o dată cuvântul prin această maşină care pare desprinsă de pe o coală de hârtie desenată de vânt. Încordarea din faţă curge lin către zâmbetul ironic din spate, ca într-un gest firesc de care se pot bucură doar cei destinaţi atacului. Maşina pare tot timpul în gardă, ca o felină aflată la vânătoare, gata în orice moment să o zbughească.
Şi asta nu exprimă doar agresivitate, ci şi eleganţă. Prin Mazda3, japonezii au reuşit să atingă nivelul de frumos pe care îl regăsim la o singură marca prezentă în clasa compactă: Alfa Romeo. Şi dacă totul începe cu acea gură căscată larg care ţin loc de grilă frontală, tot aşa, totul se termină sub îngustimea a două ţevi de eşapament aşezate obraznic, dar cuminţi, pe marginile posteriorului.
Interior
Odată intrat în Mazda3 prima impresie care te scutură este cea de calitate. Asta ar putea sugera existenţa unei simplităţi, o gândire logică. Fără să cadă în direcţia conservatorismului, interiorul oferă simplu şi elegant cam tot ceea ce ai nevoie. Planşa de bord acoperită de un plastic moale, uşor striat, oferă calmul necesar degetelor. Nivelul de calitate al materialului folosit pe bord scade uşor în cazul consolei sau al faţetelor uşilor, dar rămâne unul satisfăcător. Ceea ce se ascunde de vedere, beneficiază de materiale mai puţin convingătoare dar calitatea finisajelor şterge şi acest moft care s-ar fi nimerit mai potrivit în cazul segmentului premium.
În vârful consolei stă înfipt, imitând o tabletă, display-ul central. Modelul din clasa compactă este primul din gama Mazda care introduce platforma MZD Connect,dezvoltând sistemul HMI (human machine interface) de comunicare între pasageri şi automobil. MZD Connect permite conectarea uşoară şi în siguranţă a smartphone-ului. Pasagerii unei Mazda3 pot beneficia de acces în timp real la servicii de infotainment prin intermediul aplicaţiei AhaTM şi al ecranului color tactil de 7 inci amplasat pe consola centrală. AhaTM este o platforma de tip cloud proiectată pentru utilizarea în maşină, care oferă acces la un conţinut variat, cu peste 30.000 de posturi radio, podcast-uri şi audio book-uri, precum şi posibilitatea de conectare la Facebook şi Twitter, alături de servicii asociate localizării utilizatorului. Aplicaţia sedescara pe smartphone în versiunea specifică platformei software folosită, iar telefonul poate fi conectat la autovehicul prin Bluetooth sau USB.
Pe lângă opţiunile de conectivitate ale noului sistem şi ecranul color tactil de 7 inch, controlabil şi prin intermediul butonului rotativ de comandă HMI, ocupanţii noii Mazda3 vor avea la dispoziţie sistemul i-STOP, computer de bord, conectivitate Bluetooth cu comandă vocală, pilot automat, sistem audio şi conectivitate USB, comenzi audio pe volan, oglinzi electrice şi încălzite, geamuri electrice faţă-spate, climatizare automată bi-zona, volan şi manete schimbător, frână îmbrăcate în piele, buton de pornire pentru motor. Spaţiul interior nu este o problemă, însă portbagajul nu se ridică peste nivelul a 350 de litri. Acest aspect va fi uitat uşor de şofer, care sepoate bucura, în nivelurile de echipare superioară, de un head-up display care afişează în cel mai frumos mod viteza vehiculului.
Concluzie
Noul Mazda3 este extrem de periculos. Maşina îţi ia ochii, te poate seduce extrem de uşor. Poate tocmai de aceea există pornirea de a o dezbrăca de secrete, un instinct care vine de undeva din subconştient. Insă doar timpul este singurul judecător credibil. Dacă te aşezi la volan, te vei simţi ca acasă, aşa cum maşina se simte ca acasă dacă e pusă pe viraje. Dacă tragi de motor, fie în sus, fie în jos, la un moment dat vei vedea rezultatele. Dacă te uiţi la ea, te îndrăgosteşti.
Mazda a făcut – în mod evident – o maşină pentru tineri. Te uiţi la tableta aia parcă aşezată cu mâna, la head-up diplay-ul ăla SF sau la orice colţişor de la exterior şi vei înţelege că trebuie să fii tânăr pentru a o avea. Iar dacă nu eşti, trebuie să o ai pentru a fi. Din păcate, toate au un preţ. În cazul lui Mazda3 această problemă începe de la 14.990 de euro cu TVA şi se termină, în cazul 2.0 benzină 120 de cai putere, cutie manuală cu 6 trepte şi echipare de top la 23.190 euro cu TVA.{gallery}Mazda3 Test{/gallery}