După ce colegul Robert v-a spus cum se conduce Talisman TCe 200 EDC, pe care a avut ocazia să-l încerce de două ori, a venit vremea să testăm şi cea mai puternică motorizare diesel disponibilă pentru noul Renault de clasă medie.
Text şi foto: Teodor Ştefan
Recunosc că nu m-am numărat printre fanii ultimei generaţii Laguna. Estetic, modelul mi s-a părut fad, mai ales la partea posterioară, unde designerii au cam dat-o în bară. Şi, aşa cum precizam într-un test anterior, dacă nu îmi place cum arată un anumit model, cu greu pot fi convins – prin argumente tehnice, aspecte legate de preţ sau statistici impresionante de vânzări – că este, totuşi, atrăgător. Nici Latitude nu mi-a spus mare lucru, fiind, cel puţin pentru mine, doar un alt model Renault într-o gamă în continuă creştere. Pentru a nu fi acuzat că am ceva cu automobilele franţuzeşti, menţionez că nutresc acelaşi sentiment de indiferentă estetică şi în cazul noului VW Passat.
Design
Cu Talisman însă, model care înlocuieşte Laguna şi care a debutat la Frankfurt în toamna anului trecut, lucrurile stau diferit. Ca design, noul model de clasa medie poate fi numit un eye-catcher. Trebuie să ai probleme serioase de vedere pentru a nu-l remarca în trafic, noua identitate de design Renault fiind vizibilă în fiecare parte a caroseriei. Sub formele interesante, Talisman adoptă aceeaşi platformă „Common Module Family” regăsita la noul Espace, Kadjar, dar şi la Nissan Qashqai.
Renault speră ca noul Talisman să-i aducă noroc şi vânzări bune într-un segment în care concurența este formată din VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Peugeot 508 sau Mazda6. Apropo de nume, fanii rombului ştiu că producătorul comercializează deja în China un alt Talisman, această paralelă demonstrând ambiţia Renault de a crea un nume puternic la nivel global.
Confort
Interiorul aduce o notă de eleganţă şi mai accentuată decât exteriorul. Impresia de ambianţă premium oferită de habitaclul lui Talisman este mai puternică decât la alţi rivali din segment, lucru ce merită lăudat. Materialele moi, plăcute la atingere, combinate cu inserţii de lemn şi elemente cromate dau naştere unui spaţiu relaxant în care poţi parcurge sute de km fără a simţi oboseala.
La aceste elemente se adăugă pielea cusută pe bord şi pe panourile uşilor, dar şi iluminarea ambientală care se schimbă în funcţie de modul de rulare ales de către şofer (ajungem imediat şi la acest capitol). La minusuri notăm marginile ecranului central – margini care includ unele comenzi precum volum sau butonul de pornire/oprire al sistemului multimedia – unde amprentele degetelor utilizatorilor sunt vizibile şi supărătoare.
Un alt minus: spaţiile pentru pahare dintre scaunele față ar fi putut fi mai adânci, în timp ce accesul la telefon (acesta poate fi aşezat la baza consolei centrale) ar putea fi obstrucţionat de poziţia schimbătorului. Pentru locurile din spate, ampatamentul de 2,8 metri garantează suficient spaţiu la picioare şi genunchi pentru 3 adulţi, spaţiul fiind bun şi la nivelul umerilor, respectiv la nivelul capului.
Ergonomie
Modelul testat dispunea de scaune fata cu funcţia „Masaj”, evident încălzite şi ventilate. Şoferul şi pasagerul din dreapta au la dispoziţie numeroase reglaje pentru cele 3 tipuri de masaj (intensitate, viteza, tip), doar că alegerea unei funcţii necesită timp. De ce? Tableta încastrată în consola centrală (diagonala ecranului: 8,7 inch) – interfaţa sistemului multimedia conectat R-LINK2 – are un meniu stufos care necesită timp de acomodare şi nu este uşor de folosit în timpul mersului de cineva care nu s-a familiarizat cu noul Talisman.
În afară butoanelor fizice regăsite pe consola centrală, pentru activarea altor funcţii trebuie să navighezi prin meniu. Şi, când nu nimereşti la submeniul dorit, eşti nevoit să te întorci la pagina anterioară pentru a încerca din nou. În ceea ce priveşte răspunsul la atingere, touchscreen-ul oferă un feedback corect. Talisman-ul testat, nivel de echipare Intens (adică vârf de gama), dispunea şi de un performant sistem audio Bose pe care l-am bifa, în lista de opţionale, în fiecare zi a săptămânii şi de două ori duminica. Pentru câteva zile ne-am simţit într-o sală de concerte pe 4 roţi. Head-Up Display-ul ce apare din bord în spatele volanului poate fi un gadget interesant pentru unii, însă nu l-am folosit pe perioada testului.
Motorizare şi Dinamică
1,6 litri, 160 CP şi 380 Nm. Iată primele cifre pe care trebuie să le reţineţi când vine vorba despre Talisman dCi 160 EDC. În ciuda masei proprii de 1,5 tone, modelul nu se simte submotorizat la apăsarea puternică a pedalei de acceleraţie.
După 2500-3000, sunetul motorizării se aude mai gutural în interior decât la alte modele concurente, detaliu care poate fi deranjant pentru cei care caută un habitaclu „zen”. Modelul testat dispunea de cutia EDC cu 6 trepte şi dublu ambreiaj, cea mai bună testată până acum pe un sedan Renault. Graţie Multi-Sense, şoferul poate selecta unul dintre cele 4 moduri presetate (Sport, Neutral, Comfort, Eco) fiecare având funcții diferite care afectează duritatea servodirecţiei, modul în care cutia de viteze schimbă şi răspunsul motorului în acceleraţie.
Al 5-lea mod, Perso, poate fi configurat după mai mulţi parametri în funcţie de preferinţele celui de la volan. De notat că alegerea unui anumit mod de condus duce şi la schimbarea iluminării ambientale din habitaclu, respectiv a graficii cadranelor de bord (roşu pentru Sport, verde pentru Eco etc).
Talisman nu este cel mai sportiv model din segment, însă nici nu a fost conceput pentru asta. Cu siguranţă însă este mai sportiv decât Laguna şi Latitude, ansamblul motor dCi – transmisie automată – tren de rulare funcţionând închegat. Practic, vorbim despre un model care îşi schimbă rapid şi foarte bine caracterul, trecând de la un cruiser gata să „înghită” sute de km într-o manieră relaxată la un sedan cu accente dinamice care nu se sperie de primele viraje apărute în cale. Şi pentru că tot am ajuns aici, amintim de sistemul 4Control (patru roţi viratoare) regăsit la modelul testat. La viteze mici, roțile din spate virează cu până la 3,5 grade în sens opus celor din față mărind manevrabilitatea, în timp ce la viteze ridicate cele din spate virează cu până la 1,9 grade în acelaşi sens cu cele din faţă pentru „ascuţirea” dinamicii. Confortul defineşte cel mai bine ţinută de drum, suspensia filtrând bine porţiunile denivelate.
Preţul de lista al unui Talisman dCi 160 EDC „Intens” este de 31.400 euro cu TVA.