Infiintata in anul 1976, divizia Renault Sport are o activitate competitionala impresionanta care se reflecta constant in performantele masinilor de serie. Gama RS de la Renault a setat mereu ritmul pentru categoria hot-hatch si ne-a reamintit de ce este in stare nu pe strada, ci pe circuitul de la AMCKART.
Nu e greu sa deosebesti un model RS de unul “standard” nici macar cand sta pe loc. Kitul de caroserie agresiv si garda la sol mai joasa tradeaza imediat “intentiile” masinii din fata ta, iar insemnele RS sau marturie ca nu e vorba doar de imagine.
In Romania gama RS este formata din trei modele, Megane RS, Clio RS si Twngo RS, toate avand performante cu mult peste media categoriei din care fac parte. Printre altele, Renault Sport se ocupa si de organizarea de competitii monomarca, cum ar fi Clio Cup sau Mégane Trophy V6, de unde s-au “inspiriat” pentru modelele de strada Clio RS si Megane RS, pentru care nu au fost facut nici un fel de compromis.
Cu 265 CP, Megane RS este cel mai performant din serie. Motorul de doi litri turbo este cuplat la o transmisie manuala cu sase trepte, iar in versiunea CUP este disponibil si un diferential cu alnecare limitata. Intr-un cuvant, o configuratie clasica pentru un hothatch perfect capabila sa satisfaca nevoia oricui de adrenalina. Exista chiar posibilitatea de a seta masina dupa preferinte, iar un cronometru poate inregistra timpii pe circuit, totul pentru 23.970 de euro.
Clio este cel mai nou membru al familiei RS si aduce tehnologia de ultima ora pentru cei care vor sa fie in pas cu moda din acesst punct de vedere. Motorul de 1,6 litri face parte din cea mai noua generatie de propulsoare turbo si ofera 200 CP, iar singura cutie de viteze disponibila este cu dublu ambreiaj, care la enault are denumirea EDC.
Mezinul, Twingo RS, este modelul unde au fost facute cele mai multe compromisuri. Faptul ca sub capote a fost montat un motor de 1.6 litri aspirat ce furnizeaza 131 CP, este un lucru bun pentru o masina de doar 3,68 m, din pacate insa nu toate componentele au fost schimbate, sau revizuite macar, pentru a face fata noilor performante. Cutia de viteze manuala are doar cinci trepte, iar comenzile au aproape acelasi “feeling” ca si modelele de la intrarea in gama. Insa cel mai tare ne-a nemultumit lipsa sustinerii lateral a scaunelor.
Cu aceasta ocazie am putut sa comparat si dversele tipuri de navelope in conditii similar si am apreciat aderenta impresionanta a celor mai performante anvelope Michelin.