Teste

Revolutia franceza – Citroen C4 (test drive)

De 8 februarie 2011No Comments

Nu vorbim despre evenimentul major care a marcat istoria Frantei in secolul XVIII, ci despre schimbarea consistenta cu care se prezinta noua generatie Citroen C4 in segmentul compact. Principalele avantaje ale acestui model constau intr-o reinterpretare inspirata a designului generatiei anterioare, o ambianta interioara care subliniaza calitatea si confortul, precum si intr-o serie de accesorii si gadget-uri aliniate la tendintele actuale din industria auto.

Maturizarea este cuvantul de ordine referitor la noua arhitectura exterioara etalata de C4. Ceea ce inainte putea fi considerat un element rotunjit, poate prea mult, astazi este, in mare masura, conturat drept sau ascutit. Agresivitatea frontala este mai pronuntata, dar nu in stilul unui hot-hatch, ci al unei compacte cu pretentii de 2011. Integrarea siglei, alungita orizontal, in grila frontala prezinta o continuitate estetica alaturi de noul design al blocurilor optice ale farurilor. Iar pentru un plus de eleganta, insertiile cromate nu sunt plasate excesiv, ci chiar acolo unde trebuie. Noul Citroen C4 este schimbat total la fata, doar posteriorul tradeaza putin „blandetea” generatiei anterioare si gingasia actualului frate mai mic C3.

http://www.youtube.com/watch?v=RxueW4gRvSE

Prospetime

La randul sau, habitaclul se prezinta exclusivist. Calitatea materialelor si a finisarilor este mult imbunatatita, comparativ cu generatia anterioara, in timp ce designul bordului, in primul rand, inspira o nota de sobrietate. A disparut afisajul translucid de pe bord, ceasurile si-au luat pozitia fireasca, in spatele volanului, care nu mai are centru fix, iar legatura dintre sofer si masina a crescut considerabil – toate comenzile avand o pozitie dedicata pentru atingerea acestui obiectiv.

Mesajul vizual, transmis de formele si de ambianta habitaclului, lasa de inteles ca Citroen a terminat cu joaca, in ceea ce priveste noua generatie C4. Iar numeroasele sisteme de confort si de siguranta intaresc aceasta idee. Lista de dotari a noului C4, fie ea si optionala, include facilitati demne de o clasa superioara.

Scaunele sunt confortabile la drum lung, iar doi adulti pe bancheta, chiar trei, nu se vor plange in timpul calatoriei. Spatiile de depozitare din habitaclu reprezinta un alt punct forte. Pe primul loc se afla compartimentul amplasat intre scaune, „camuflat” si refrigerat, care pe langa faptul ca este foarte incapator ascunde conexiunea USB si priza auxiliara.

Dotari inovatoare Am testat versiunea de top, Exclusive, singura oferita in compania motorului THP de 1,6 litri si 155 CP. (Pretul acestei configuratii este de 21.050 Euro cu TVA inclus). Iar pe langa dotarile deja clasice, noul C4 aduce elemente interesante precum plafon vitrat, iluminare adaptiva in viraje, masaj lombar pentru scaune, sistem de avertizare vizuala in oglinzile retrovizoare, pentru obstacole aflate in „punctul mort” si functie de analizare si masurare a spatiului necesar unei parcari laterale.

Sunt dotari importante care se diferentiaza din start de comunele serii de airbag-uri, ESP, climatizare si geamuri electrice. Nici sistemul audio, Denon, nu trebuie neglijat, cu atat mai putin cu cat completeaza portbagajul cu un woofer. In schimb, pentru montajul acestuia, in peretele dreapta al portbagajului de 408 litri, nu mi s-a parut ca a fost aleasa cea mai fericita solutie.

Referitor la siguranta, EuroNCAP a notat noul C4 cu cinci stele, in cadrul testelor de impact. Dotarile specifice exista, insa in ceea ce priveste reglementarile EuroNCAP, cele cinci stele aproape ca au devenit un cliseu.

THP si leaganul

THP-ul de 1,6 litri este un motor cel putin interesant. Insa nu ar trebui sa aiba nicio legatura cu leaganele. Nu mi-au placut leaganele niciodata, nici macar atunci cand eram mic. Iar acest motor, impreuna cu transmisia automata BVP6, cu sase rapoarte si padele, nu face altceva decat sa te dea in leagan. Pur si simplu schimbarile de rapoarte se fac lent, greoi. Atat de greoi incat daca pleci de la semafor putin mai rapid, schimbarea vitezelor iti poarta corpul in fata si in spate. In acest caz, prima solutie este sa accelerezi mai usor. A doua consta in utilizarea padelelor din spatele volanului, in timp ce se elibereaza pedala de acceleratie la fiecare interventie.

Bineinteles ca am preferat sa efectuez depasirile in modul manual, cu ajutorul padelelor. Efectul de leagan este deranjant, proportional cu forta cu care se accelereaza. In ceea ce ma priveste, nu inteleg cum constructorul francez a ales sa echipeze noua generatie C4 cu o asemenea transmisie. Suntem in 2011, iar pentru modele concurente din segment, si nu numai, transmisiile automate cu dublu-ambreiaj nu mai reprezinta de mult timp o noutate.

As recomanda o alta transmisie, care sa puna mai bine in valoare acest motor. Insa aceasta este singura configuratie posibila cu motorizarea in cauza: C4 Exclusive, 1.6 THP si transmisie automata BVP6. Motorul produce 155 CP la 6.000 rpm si un cuplu motor de 240 Nm de la 1.400 rpm la 4.000 rpm. Demarajul de la 0 la 100 km/h necesita 8.7 secunde, iar viteza maxima declarata este de 214 km/h.

Consumul urban/extraurban/mixt declarat de producator este de 8,6/5,1/6,4 l/100 km. In cadrul testului nostru, consumul mediu a fost de 7,5-8 l/100 km pentru un rulaj urban si extraurban de circa 1.000 km. Fara indoiala ca placerea de a conduce este un atribut pe care noul C4 il indeplineste cu brio. Si din acest punct de vedere, imbunatatirile sunt evidente fata de generatia anterioara. Si asta nu se simte doar atunci cand este pus la incercare confortul, ci si latura dinamica.

Concluzie

A scrie un verdict despre aceasta versiunea a noii generatii Citroen C4 este ca si cum ai corecta o lucrare aproape perfecta, cu o problema in a carei rezolvare ireprosabila s-a pierdut o variabila pe parcurs. Iar acea variabila este transmisia automata. O alegere pur si simplu neinspirata. Altfel, noul C4 trebuie apreciat pentru schimbarea de atitudine, pentru integrarea unor tehnologii moderne, cat si pentru tinuta de drum corecta in orice ipostaza. Vive la revolution!

Share

Leave a Reply

17 − seventeen =