HighlightTeste

Revolutia populara – Test Dacia Sandero Stepway ECO-G 100

De 26 noiembrie 2020decembrie 2nd, 2020No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Opt ani a stat pe piata a doua generatie a familiei Logan/Sandero/Sandero Stepway. Tot in luna noiembrie, in 2012, aterizam la Malaga, unde urmau trei zile de test cu noile modele. Veneam atunci cu impresii excelente, iar vanzarile care au urmat au demonstrat ca Dacia facuse exact ceea ce trebuise. 

Insa daca ar fi sa compar gradul de noutate de atunci cu cel de acum, ei bine comparatia aproape ca nu poate fi facuta. In cele ce urmeaza voi vorbi despre Sandero Stepway, pe care l-am condus mai mult cu ocazia testului de lansare pe piata noastra.

Revin la infuzia de tehnologie, incepand cu noua platforma tehnica CMF-B, folosita in premiera de Dacia, regasita, spre exemplu, la actualul Renault Clio. Modularitatea ei ii permite sa fie folosita pentru diverse caroserii, inclusiv cu ampatamente si console spate diferite. Daca sectiunea fata este fixa, cea centrala si spate pot avea mai multe lungimi.

Spre exemplu, Sandero/Sandero Stepway folosesc sectiunea centrala scurta, in vreme ce Logan pe cea lunga, de unde vine si diferenta de ampatament (2.604 mm, respectiv 2.649 mm). Noua platforma tehnica inseamna un sasiu mai rigid, silentiozitate sporita, electronica noua si, implicit, sisteme mai avansate de asistenta, plus posibilitatea folosirii unor propulsii hibrid.

Exterior modern, detalii atente

Ca si in cazul generatiei anterioare, Logan si Sandero sunt similare pana la montantul B, pentru ca portierele spate sunt decupate diferit. Solutia folosita in 2012, cu stopuri identice in cazul ambelor caroserii, a fost perpetuata, fiind una dintre parghiile de mentinere a costurilor in obiectivele proiectului. Iar acum trebuie stiut ca toate versiunile de echipare au faruri cu tehnologie LED pentru faza scurta.

Sandero Stepway a ramas rebelul gamei, dar si cel mai bine vandut din gama Sandero, unde totalizeaza 65% din comenzi. Caroseria vine cu bandouri negre, in stil crossover, o bara fata cu design personalizat, aplicatii cu autocolant pe usile laterale, badge-ul Stepway pozitionat la baza calandrului si barele de amarare inteligente de pe plafon. Acestea se pot demonta cat ai clipi, cu o cheie prevazuta de Dacia, pentru a fi repozitionate transversal si devenind un cadru ce poate sustine 80 kg.

Astfel, nu mai trebuie cumparate alte bare suplimentare, plus ca atunci cand nu mai ai nevoie sa transporti ceva sus, le pui la loc si astfel aerodinamica nu este compromisa. Apropo de acest lucru, caroseriile noilor generatii au un Cx mai bun cu pana la 10%. 

Si, in sfarsit, am scapat de portierele care se prelungeau pana la limita plafonului, acum avand unele decupate modern, ce aduc atat o linie vitrata laterala mai frumoasa, dar si un plus de finete la inchidere. Acel zgomot specific pe care il faceau cand erau “trantite” este istorie, locul fiind luat de un “clanck” mai elegant si mai silentios. Adio si manerelor ingropate, care nu aveau o aderenta perfecta la prindere, dar si yalelor inestetice de pe portiera soferului si hayon, eliminate la randul lor. In plus, noile Logan si Sandero sunt primele modele Dacia care nu mai au la vedere cele doua duze pentru stropirea parbrizului. 

Dincolo de aceste detalii atente, noul Stepway vine cu o personalitate exterioara interesanta, potentata de semnatura luminoasa in forma de Y. Este mai lat (+ 87 mm), mai lunga (+ 10 mm) si mai scunda (- 80 mm) decat vechea generatie, iar aceste noi proportii ii confera o nota de maturitate, perceptia fiind a unei masini foarte bine construita.

Interiorul – revolutie de stil

Habitaclul nu mai are absolut nimic in comun cu ceea ce eram obisnuiti pana acum, nu numai la Sandero, ci la intreaga familie Dacia. Aproape totul este nou, incepand cu plansa de bord, care aduce un design de-a dreptul spectaculos, avand in vedere generatia precedenta.

Practic, doar ceasurile de bord, interfata sistemului de climatizare automat si manetele din spatele volanului sunt cele folosite si de Duster. Si pe care le-am laudat de cate ori am avut ocazia, pentru modul in care sunt realizate. Unii ar putea spune ca si volanul este identic, insa acum sunt mai multe butoane care au alocate functii, iar pictogramele sunt mai aratoase.

Pentru mine, ca sofer, Sandero Stepway imi ofera o pozitie de condus mai bine configurabila, cu volan reglabil pe doua directii si scaun ajustabil pe inaltime. Inclinarea spatarului se comanda prin mecanism tip clicket si nu buton rotativ (care ar fi fost mai precis in alegerea pozitiei), dar nu pot spune ca am trecut aceasta solutie la minusuri.

Mai degraba m-a deranjat spatiul mic dintre portiera/montantul B si scaun, pe unde trebuie sa am acces la parghia de reglaj. Din fericire, operatiunea o faci o data si nu prea mai ai de ce sa o repeti, doar daca masina este folosita de mai multi soferi. Scaunele vin cu un design si tapiterie noi, cu tetiere de tip “virgula” si un burete ceva mai moale decat la generatia precedenta, in genul Duster.

A aparut si o cotiera centrala cu spatiu de depozitare, desi pe versiunile inferioare a ramas solutia cu acel brat batant, atasat spatarului. Eu gasesc aceasta cotiera pozitionata prea in spate pentru a-mi putea sprijini comod mana pe ea. Insa acest detaliu nu stirbeste cu nimic senzatia ca ma simt mai bine tratat ca sofer, cu comenzi pozitionate logic si cu solutii ergonomice reale. Acum cotiera de pe portiera include cele patru butoane pentru geamurile electrice, dar si comenzile oglinzilor retrovizoare.

Intre scaune, cele doua locasuri pentru doze/sticle sunt decupate generos in adancime (cu inaltimi diferite) comparativ cu generatia anterioara, unde erau pozitionate anevoios, in fata schimbatorului si nici nu aveau profunzime suficienta. Apare, in premiera, frana de parcare electrica, iar din aprilie 2021 vor putea fi comandate si scaune cu incalzire. 

Plansa de bord a intrat in trendul minimalist actual, cu putine butoane, fiind pastrate exact cele pentru operatiunile uzuale. Plasticele au ramas dure, indiferent daca este vorba despre plansa, portiere, ori consola. Cine cauta spuma poliuretanica va trebui sa mai astepte. Dar, pentru ca exista un “dar”, in aceasta clasa modelele care vin cu materiale moi le numeri pe degetele unei maini. 

Daca intri in detaliu, spre exemplu la noile aeratoare, nu vei gasi intotdeauna finisaje perfecte, lipsite de mici bavuri. Insa comenzile cu care vii cel mai des in contact – volanul, butoanele climatizarii, manetele din spatele volanului si schimbatorul de viteze – ofera o calitate perceputa mai mare decat in cazul vechii generatii. Dacia a preferat un artificiu folosit si de alte marci si anume aplicarea de material textil pe portiere si pe plansa de bord, cel putin in cazul lui Stepway.

Digitalizare pentru toate buzunarele

Poate cel mai inteligent artificiu este modul in care a fost gandit sistemul de infotainment, incepand chiar cu versiunea de baza. In acest caz se numeste Media Control si ofera posibilitatea transformarii smarphone-ului personal intr-un device al masinii. Se instaleaza aplicatia Dacia Media Control si se conecteaza telefonul cu masina prin Bluetooth sau cablu USB. Suportul de la partea de sus a consolei centrale este special facut pentru a monta acolo telefonul, iar comenzile meniurilor din aplicatie se pot face de pe volan sau de la satelitul de comanda. Tot de acolo se acceseaza radio-ul sau stick-ul USB chiar daca nu este prezent telefonul. In acest caz sunt oferite doua boxe.

Urmatorul sistem, Media Display consta dintr-o tableta de 8 inci, patru boxe si conectivitate Android Auto si Apple CarPlay prin cablu. In fine, topul, prezent si pe masina testata, este Media Nav-ul, care aduce in plus inca doua boxe si conectivitate wireless Android Auto si Apple CarPlay. Dacia a prevazut si un brat atasat tabletei, cu suport built-in pentru smartphone si priza USB in spate, pe bord. Nu m-a cucerit, pentru ca un telefon montat acolo va obstructiona binisor campul vizual inspre inainte, in vreme ce pe orizontala utilitatea ar scadea, iar ecranul va fi acoperit putin de volan. 

Practica si spatioasa

Cresterea ampatamentului de la 2.589 mm la 2.604 mm, coroborata cu forma noua a scaunelor si pozitionarea mai eficienta a acestora a adus un plus de 42 mm pentru genunchii pasagerilor spate. In realitate inseamna ca nu mai faci compromisuri, alegand intre a nu atinge cu genunchii scaunul din fata sau a sta cat mai drept si, in consecinta, mai putin confortabil.

Este un castig substantial si vizibil, care il propulseaza pe Sandero Stepway in topul clasei in ceea ce priveste habitabilitatea. Tunelul central a devenit mai subtire si mai scund, insemnand ca pasagerul de pe mijlocul banchetei va putea sa stea mai relaxat in zona gleznelor si a gambelor. Nu exista aeratoare pentru cei care stau pe bancheta, iar posibilitatile de incarcare a device-urilor este relativ limitata in special pentru copiii, fani ai jocurilor. Sunt oferite doua prize de 12 V (una langa schimbatorul de viteze si alta in spate, pe peretele cotierei), respectiv doua porturi USB, ambele pe plansa de bord. 

Locurile de depozitare au crescut in dimensiuni, iar portierele fata au acum buzunare evazate destul de mult pentru a primi sticle mari, chiar de 1,5 litri. Per total, compartimentele de depozitare au castigat 2,5 litri, ajungand la un volum de 21 de litri. Din punctul meu de vedere este ok pentru nevoile uzuale, iar daca ar trebui sa mai adaug ceva ar fi un loc special destinat obiectelor de mici dimensiuni, de genul monede sau chei. Cu 328 de litri, portbagajul este suficient pentru un client de Sandero Stepway. Podeaua are o tablie de compartimentare pe inaltime, desi spatiul ramas dedesubt nu a primit o mare atentie, neavand nici macar mocheta.

In cazul versiunii testate, roata de rezerva a lasat locul rezervorului pentru GPL, fapt pentru care in cazul unei pene, este disponibil doar un kit de reparatie. Au aparut si patru carlige pentru sacose, doua pe fiecare parte a peretilor portbagajului. Nu va asteptati la ceva pliabil/escamotabil, sunt pur si simplu modelate in panourile de plastic. In fine, cu panoul podelei montat in pozitia superioara, se creeaza o suprafata plana o data cu rabatarea spatarului banchetei (1/3 – 2/3). 

Cum se conduce

Dacia a lucrat mult la ceea ce inseamna rafinarea rularii, in primul rand printr-o antifonare foarte buna la nivelul compartimentului motor. Insa si chederele sunt noi, ceea ce a determinat ca zgomotul perceput in habitaclu sa fie diminuat serios comparativ cu vechea generatie. Practic, la viteze de autostrada se simte mai mult zgomotul facut de anvelope, urmat de cel aerodinamic si abia apoi cel generat de propulsor.

Modelul testat este un Stepway Comfort ECO-G 100, adica are sub capota motorul cu trei cilindri, de 999 cm, cu alimentare benzina/GPL din fabrica. In paranteza fie spus, integrarea butonului LPG pe plansa de bord si a busonului de incarcare cu gaz langa cel de benzina, in spatele usitei batante de pe aripa dreapta spate, este cat se poate de eleganta. Spre exemplu, la Duster echipat cu aceeasi motorizare, butonul pentru gaz de pe plansa are o tenta after market. Plus ca acum computerul de bord afiseaza separat pentru cele doua tipuri de carburant toate datele legate de deplasare (consum, autonomie, viteza medie etc.). 

Mai trebuie amintit ca in cazul rularii cu GPL motorul dezvolta 100 CP la 5.000 rpm si 170 Nm la 2.000 rpm, iar cu benzina, puterea maxima este de 90 CP tot la 5.000 rpm, cu un cuplu maxim de 160 Nm la 3.750 rpm. Puterea mai mare obtinuta in cazul rularii cu gaz a fost posibila prin eficientizarea proceselor de injectie si ardere, in conditiile in care emisiile au ramas in plaja impusa de standarde. Desi datele de putere si cuplu par a indica o superioritate dinamica in cazul functionarii cu GPL, in practica nu am simtit vreo diferenta. 

Micul motor turbo are o vivacitate foarte buna, descurcandu-se laudabil cu cele putin peste 1.100 kg ale masinii la gol. Pana la viteze de 100 km/h reprizele au nerv, Stepway fiind mai rapid decat te-ai astepta de la 90 – 100 CP. Sunetul propulsorului nu este deloc agasant precum al altor motoare cu acelasi numar de cilindri, iar capacitatea sa de raspuns il face extrem de agreabil si in oras si pe drumurile nationale.

Cum trece de 1.800 – 2.000 rpm, turbina isi face simtita prezenta printr-un „imbold” sesizabil și o potențare a reacțiilor. Elastic și dispus să tragă constant pana spre 6.000 rpm, este bine exploatat de cutia manuala cu sase trepte, oferita in premiera cu motorul 1.0 turbo in gama Dacia. Treapta in plus relaxeaza turatia la viteze mari, astfel ca la 130 km/h, pe autostrada, acul turometrului urca doar pana aproape de 3.000 rpm.

Este un atu in ceea ce priveste consumul, dar si confortul acustic, iar din acest punct de vedere, in habitaclul lui Sandero Stepway este clar mai liniste decat in vechea generatie, dar si decat in Duster. Daca motorul aduce vioiciune la viteze relativ mici, reprizele de la 110 km/h in sus nu mai au verva si trebuie sa te joci cu retrogradarile pentru a te mentine in valorile cele mai bune de cuplu. 

Timoneria cutiei este “curata” in manevrare, fara a avea pretentia de a fi cea mai buna din segment. Nu agata, inserarile sunt intotdeauna sincere si nu are recul in levierul schimbatorului la decelerare, fenomen care aparea la vechiul Stepway. Cursele nu sunt excesiv de lungi, le-as categorisi in media segmentului, iar ca si rafinament, este fara doar si poate un plus fata de generatia anterioara, unde aparea uneori senzatia de schimbare “pe uscat”, cu un feeling relativ utilitar.

Cum testul a cuprins autostrada, drumuri sinuoase si portiuni de asfalt de calitate mai slaba, am putut sa imi conturez o imagine completa asupra comportamentului suspensiei. Arhitectura noua a puntii fata, impreuna cu ecartamentele mai mari si barele antiruliu modificate, aduc consistenta tinutei de drum si maturitatea care lipsea la vechiul model. Masina simte mai bine drumul, nu ca s-ar lipeste de asfalt, dar au disparut momentele in care ai fi vrut mai multa aderenta, ori topaielile pe suprafete valurite. Asta in conditiile in care Sandero Stepway are o garda mare, de 201 mm, fiind incaltat cu anvelope de iarna 205/60 R16.

Amortizarea si trecerea peste obstacole se face silentios, fara zgomote de lucru, cursa suspensiei fiind suficient de mare pentru a anihila cam orice soc. Setarea generala favorizeaza confortul, reactiile fiind sincere și previzibile. Bineinteles, nu trebuie sa o comparam cu fideliatea unui lunetist, pentru ca nu o poti potrivi la milimetru pe trasa dorita. Iar asta in primul rand din cauza directiei, mult prea asistata pentru doritorii de sport.

In cea mai mare parte a timpului se pliaza perfect pe caracterul lui Stepway, in special cand se merge in maniera familiala. Insa in 10% din situatii, in succesiune de curbe abordate rapid, schimbari de directie la viteze mari sau cu diferente de nivel, feedback-ul devine intarziat si volanul nu se intareste suficient pentru a-ti impune o corectie mai fidela. Asta nu ii stirbeste cu nimic calitatile si superioritatea vizavi de vechiul sistem de asistare electrohidraulic. Acum avem unul 100% electric, care reclama cu 36% mai putin efort in manevrare. De asemenea, centrul de greutate mai ridicat al lui Stepway induce un ruliu mai mare decat in cazul lui Sandero, cu care am mers, de asemenea, si despre care vom reveni cu un material separat.

Oferta si echipamente in premiera

Dacia a gestionat foarte bine trecerea la aceasta a treia generatie, valorificand atuurile predecesorului si aducand noutati tehnice, de infotainment si de asistare a condusului care lipseau vechiului model. Astfel, pe langa faptul ca standardul, indiferent de echipare, contine sase airbaguri, apar sisteme de asistenta serioase, precum Emergency Brake Assist, activ intre 7 si 170 km/h, cu detectarea vehiculelor si marind sau aplicand forta de franare in cazul unui impact eminent, Blind Spot Warning, care detecteaza vehiculele din unghiul mort in plaja 30 – 140 km/h, Park Assist, cu senzori de parcare fata-spate si camera video posterioara cu indicarea pe ecran a traiectoriei viitoare si Hill Start Assist.

Toate acestea, la care se adauga, senzori de ploaie si lumina, climatizare automata, acces in masina, incuiere/descuiere si pornire de tip “maini libere”, cruise control, geamuri si oglinzi cu actionare electrica, sistemul Media Nav fac parte din echiparea standard a echiparii Comfort ECO-G 100, care costa 13.250 euro, TVA inclus. Cel mai ieftin Sandero Stepway, Essential TCe 90 CP, porneste de la 12.050 euro, iar cea mai scumpa versiune este cea echipata cu transmiaia CVT, motor de 90 CP, 14.050 euro. Lista completa de preturi pentru noile modele se regaseste aici.

Ca si o concluzie, progresul se vede si se simte, noul Sadero Stepway, alaturi de Sandero si Logan fiind mai bune, mai sigure si mai placute în exploatare comparativ cu vechea generatie. Designul interior si exterior le aseaza langa orice model concurent, fiind modern si fresh, in ton cu tendinta minimalista a planselor de bord actuale si a elementelor sic de stil exterior.

Nu a aparut spuma poliuretanica pe bord, asa ca vor exista in continuare carcotasi care isi vor infinge unghia in plasticele tari, ori vor ciocani in panourile portierelor, dar asamblarea si senzatia este de lucru bine facut. Ergonomia este mult imbunatatita, ce sa mai spun despre echipamentele de infotainment, care aduc solutii inedite, inteligente si in premiera pentru industria auto.

Fanii diesel vor vocifera pentru ca dCi-ul cel de toate zilele a disparut din oferta. Pentru ei, versiunile cu GPL sunt o solutie la fel de viabila din punct de vedere al costurilor. Da, preturile au crescut cu cateva sute de euro comparativ cu generatia precedenta, dar exista oare pe piata modele care nu devin mai scumpe o data cu noile generatii? Asta pentru ca echipamentele incluse in standard sunt mai numeroase, tehnologia este mai avansata si discutia poate continua. Insa, cel putin in cazul de fata, ceea ce s-a adaugat la pret este putin fata de saltul mare pe care l-a adus Dacia pentru Sandero Stepway si restul familiei, Logan si Sandero. Vom reveni cu primele impresii de condus ale noului Sandero TCe 90 si, in viitorul apropiat, cu un test extensiv, incluzand si cifre de consum.

Share

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373