Dupa cateva zile petrecute in compania unui Mercedes-Benz V250d Avantgarde Long in configuratie Business (6 locuri, layout 2-2-2), putem spune, fara teama de a gresi, ca exista monovolume si exista V-Class.
Text si foto: Teodor Stefan
De indata ce am remarcat V-ul negru parcat in fata Centrului Autoklass Pipera, felul in care era configurat si lista dotarilor standard + optionale, asocierile cu lumea aviatiei nu au intarziat sa apara. Prietenii si colegii stiu ca sunt un avgeek convins – pasionat de avioane, elicoptere si tot ce zboara – asa ca paralela este de inteles. In functie de varianta dorita, puteti comanda un V-Class cu 6, 7 sau 8 locuri. Modelul testat avea doar 6 locuri dispuse in configuratie 2-2-2, fix ca in Business Class-ul multor companii aeriene. Ambianta exclusivista: check! De altfel, nu este de mirare ca numeroase companii din diverse domenii de activitate, dar si firme de transfer privat de la / catre aeroport, au in flota Mercedes-Benz V-Class.
Parcurgand lista dotarilor standard am remarcat sistemul Crosswind Assist, regasit la toate versiunile V-Class, indiferent de nivelul de echipare. Potrivit Mercedes-Benz, sistemul ofera siguranta sporita la condus, mai ales la trecerea pe poduri, la depasirea unor camioane sau in camp, unde pot aparea rafale de vant care afecteaza tinuta de drum a MPV-ului. Crosswind Assist are misiunea sa detecteze aceste rafale si sa le contracareze prin aplicarea franelor pe o parte a masinii, evitand astfel iesirea modelului in afara benzii de rulare. Apropo de legatura cu aviatia, „crosswind” este un termen des intalnit si aici. Cautati pe YouTube „crosswind landings” si veti vedea niste cadre spectaculoase cu avioane la aterizare.
Design si Confort
Stim ca designul este un capitol subiectiv si ca gusturile nu se discuta, dar V-Class ni se pare cel mai agresiv model din segment. Mercedes-Benz a transferat cu succes noua identitate de marca lansata cu noua generatie S-Class la monovolumul V. Lucru vizibil mai ales la partea din fata, unde farurile adaptive cu LED, grila cu doua lamele orizontale si steaua in 3 colturi ies in evidenta. Privit din lateral, V-ul testat se remarca prin jantele AMG de 19 inci si suprafata vitrata generoasa (geamurile spate se deschid in V catre exterior la apasarea unui buton). In spate notam hayon-ul cu deschidere / inchidere automata (poate fi actionat si de la cheie) si faptul ca luneta se deschide independent de hayon, detaliu util in parcarile aglomerate. Si portierele laterale se deschid electric (dotare optionala), fiind suficienta actionarea manerului si tragerea portierei spre inapoi / inainte, dupa care gliseaza automat. Evident, soferul poate comanda deschiderea / inchiderea acestora de la doua butoane amplasate in zona centrala a bordului, iar portiera laterala dreapta poate fi comandata si de la cheie (dotare optionala).
Piesa de rezistenta a modelului testat: interiorul. Din cei 57.899 EUR + TVA, cat costa V-ul respectiv, dotarile optionale se ridicau la 17.200 EUR + TVA, masina fiind burdusita cu sisteme si detalii menite a face calatoria mai sigura si mai frumoasa. Amintim doar cateva: suspensii sport, plafon panoramic cu protectie solara (partea din fata se putea deschide), sistem audio surround „Burmester”, COMAND Online, DISTRONIC Plus, pachet Parcare cu camera 360 de grade (iti permite sa parchezi V-ul la milimetru oriunde doresti, indiferent de cat de ingust este spatiul), AMG trim, bord acoperit cu tapiterie din piele, telecomanda cu 3 butoane, scaune fata incalzite si ventilate, aer conditionat automat THERMOTRONIC, aer conditionat semi-automat pentru locurile din spate, Blind Spot Assist, PRE-SAFE, pachet Lane Tracking, sistemul Lane Keeping Assist, iluminare ambientala cu 3 nuante (portocaliu, albastru deschis, alb), suport lombar pentru scaunele din fata, tapiterie din piele Napa maron, pachet de design interior Avantgarde, pachet Fumatori si Masa, hayon EASY-PACK, pedalier sport, masa pliabila, compartiment bagaje segmentat, prize 12V pentru locurile din spate etc. Dotarile optionale regasite la V-ul testat sunt prea multe pentru a fi enumerate aici, dar va puteti face o idee despre echipamentele oferite de V-Class (dotari standard si dotari optionale) accesand site-ul Autoklass Center.
Cum este sa calatoresti intr-un V-Class pe locurile din spate? Confortabil, mai ales in configuratia cu 6 locuri si ampatament de 3,2 metri. La preluarea masinii, scaunele din randul doi erau intoarse cu spatele la directia de mers, privind catre cele din randul trei. Consola centrala dintre scaune gliseaza inainte / inapoi si include o masuta rabatabila plus diferite spatii de depozitare. Layout-ul perfect pentru o intalnire de afaceri. Fiind insa in vacanta, am modificat putin aranjarea si am intors unul dintre scaunele din randul doi cu fata catre directia de mers. Deblocarea scaunului de pe sinele din podea nu este grea, insa ridicarea si intoarcerea lui necesita doua persoane, scaunul fiind greu. Plafonul panoramic accentueaza impresia de spatiu pe timpul zilei, in timp ce iluminarea ambientala (cu intensitate reglabila pe 5 trepte) confera o nota aparte habitaclului la venirea serii sau la trecerea prin pasaje / parcari subterane. Am apreciat si sistemul audio surround Burmester, habitaclul V-ului devenind o mica sala de concerte. Scaunele fata si cele din randul doi ofera posibilitati bune de ajustare a sezutului / spatarului, cotierele fiind un plus in timpul calatoriilor extraurbane.
Motor si Cutie de viteze
Respectand normele Euro 6, motorul cu 4 cilindri de 2.143 cmc regasit la V250d ofera 190 CP / 3.800 rpm si 440 Nm apelabili intre 1400-2400 rpm. Cuplat la o transmisie automata cu 7 rapoarte, propulsorul duce V-ul cu o masa proprie de 2.145 kg pana la 100 km/h in 9,1 secunde, viteza maxima fiind de 206 km/h. Mercedes-Benz comunica un consum urban de 6,6 l/100 km, unul extraurban de 5,6 l/100 km si unul mixt de 6 l/100 km, emisiile de CO2 fiind de 157 g/km. Acest propulsor si cutia de viteze au fost testate pe numeroase modele Mercedes-Benz, astfel ca sansele aparitiei unor probleme de fiabilitate sunt foarte mici. In ceea ce priveste volumul minim al portbagajului cu 3 randuri de scaune, acesta este, conform producatorului german, de 1030 de litri. Volumul portbagajului poate fi marit prin scoaterea separatiei orizontale (care include doua compartimente acoperite), dar si prin deplasarea spre inainte a scaunelor din ultimul rand. Noi am ales prima varianta si toate bagajele necesare unui weekend la mare pentru doua familii (4 adulti, doi copii) au incaput – cu tot cu barca si jucarii de plaja – fara a modifica pozitia scaunelor din randul trei.
Dinamica si Comportament
Gratie sistemului Agility Select, soferul are la dispozitie 4 moduri pentru a conduce V-Class-ul: Economy, Manual, Confort si Sport. In functie de regimul selectat (afisat intre vitezometru si turometru) se modifica raspunsul la apasarea acceleratiei, modul in care transmisia automata cu 7 rapoarte schimba treptele, dar si feedback-ul servodirectiei. Pentru rularea pe autostrada catre si dinspre litoral am ales modul Eco, iar pe portiunile virajate dintre Nazarcea si Fetesti am trecut in modurile Manual si Sport. In aceste cazuri am folosit padelele amplasate in spatele volanului multifunctional imbracat in piele, printre cele mai frumoase si mai placute la atingere regasite intr-un monovolum. Cei mai multi posesori de V-Class vor conduce insa modelul in modul Confort majoritatea timpului, mai ales daca tinem cont de starea drumurilor din Romania.
La rularea in Eco, consumul redus de carburant – modelul testat dispunea de sistemul Start/Stop – este prioritar. Si in modul Confort, V-ul poate parea submotorizat, insa de indata ce treci in Sport lucrurile se schimba si masina afiseaza alt caracter. Trecerea dintr-un model compact (Citroen C4 in cazul subsemnatului) intr-un V-Class necesita putin timp de acomodare cu dimensiunile masinii, insa dupa cativa km parcursi prin centrul Bucurestiului la ore de varf si cateva parcari in spatii nu tocmai generoase aveam impresia ca ne cunoastem de mai multa vreme. Servodirectia este usoara si placuta in utilizare la rularea prin aglomeratia urbana, intarindu-se la activarea modului Sport. Jantele AMG de 19 inci se potrivesc foarte bine acestui model, dar necesita atentie sporita la trecerea peste sine de tramvai, gropi sau portiuni denivelate. Suspensia fata absoarbe cu brio neregularitatile drumului, doar suspensia spate si comportamentul acesteia peste denivelari accentuate amintind uneori ca ne aflam intr-un monovolum si nu intr-o limuzina. Pozitia de condus inalta este excelenta, la fel ca si vizibilitatea de jur-imprejur. Scaunele din randul trei incomodeaza vizibilitatea spate, insa senzorii de parcare si camera te ajuta sa parchezi cu usurinta.
Concluzie
V-Class nu este primul monovolum testat si, cu siguranta, nici ultimul. Desi am incercat si alte MPV-uri pana acum, putine ne-au placut atat de mult ca V250d. Si nu din cauza dotarilor optionale numeroase (dotarea standard V-Class oricum o intrece pe a rivalilor), a pachetului AMG sau a diferitelor gadgeturi menite a asigura „La Dolce Vita” ocupantilor, cat mai ales prin caracterul acestui model. Are un design atragator, o personalitate bine definita, emana luxul si confortul care au consacrat steaua in 3 colturi si reprezinta modelul ideal pentru weekend-uri sau vacante de neuitat alaturi de familie sau prieteni. Job well done, Mercedes-Benz!