Probabil multi dintre voi s-au lasat dusi de val cand au vazut stirea ca in Nevada se poate trece pe culoarea rosie a semaforeului… legal! “Ce idee buna, cand o sa se introduca si la noi?” va intrebati. Poate toti aceia care trec pe rosu oricum, vor primi o diploma de clarvazatori.
In cazul americanilor povestea este destul de clara. Decizia a fost impusa de o eroare de functionare a semafoarelor automate care nu sunt capabile, in unele cazuri, sa detecteze motociclistii. In esenta un circuit electric cu trei becuri, semaforul este un robot care iti spune cand sa mergi si cand sa stai si reprezinta baza “civilizatiei” rutiere. Foarte multe situatii din trafic sunt rezolvate de astfel de robotei care au pe “mana” zeci sau poate chiar sute de vieti si nimeni nu pare deranjat de acest lucru. In schimb, cand un robot mult mai sofisticat este pe cale sa ne “ia volanul” din fata si sa ne puna teoretic pe locul pasagerului, multa lume are impresia ca este brusc in pericol. Cu alte cuvinte, nu vrem sa ne urcam intr-o masina autonoma pentru ca nu e sigura, in schimb intram cu 80 km/h intr-o intersectie numai pentru ca semaforul este verde. Cuvantul cheie aici este obisnuita, iar pentru asta e nevoie de timp. Este ca la scara rulanta, prima oara pare moarte sigura.
Viteza de reactie si capacitatea de a alege solitia optima pentru fiecare situatie este o caractersitica incontestabila a masinariilor, mai e insa ceva de lucru la capitolul imaginatie.
Argumentele constructorilor in favoarea masinilor autonome sunt multe si se pierd in detalii, dar in esenta ar trebui sa fim protejzati de faptul ca este eliminat din ecuatie factorul uman (adica noi), zic ei. Oricum acesta este limitat foarte mult in ultima vreme, sunt diferente enorme intre un automobil din zilele noastre si unul construit acum 30 de ani, referitor la sistemele electronice de siguranta activa si la ce anume te lasa, sau mai exact la ce nu te lasa, sa faci. Faptul ca si controlul volanul va fi preluat de un integrat nu reprezinta inceputul procesului de robotizare ci finalizarea lui.
Stim cu totii ce haos se instaleaza cand un semafor important nu functioneaza si incerc sa-mi imaginez cam cum ar rezolva masinile autonome o astfel de problema. Ar face semn cu farurile ca noi, “Hei, treci tu acum”?
Pentru ca tot a venit vorba de legislatie, cine credeti ca trebuie sa raspunda pentru “actiunile” unei masini autonome?