Collection 2012, strategia de reimprospatare a gamei Renault, a cultivat cateva seminte si in cazul a doua versiuni speciale ale liniei Megane. Intre Megane GT Line si Megane Sport Tourer sunt cateva diferente notabile, insa tot mai multe raman radacinile care le apropie.
Cele doua versiuni speciale din gama lui Megane au primit atentia noastra dupa lansarea versiunilor facelift. A fost un prilej ideal pentru Voom.ro de a se intalni mai intai cu GT Line si apoi cu Megane Sport Tourer. Fiecare dintre ele isi aduce contributia pentru o gama cu multa varietate si in acest fel isi despart drumurile fie catre clientii care cauta mai mult spatiu si confort (familistii), fie catre cei ce doresc sa aspire la o masina sportiva (vitezistii).
Am reunit testele celor doua modele dintr-un motiv care precede evidenta. Vorbim de doua Megane atat de variate, dar cu atat de multe lucruri in comun. Unul este break, celalalt hatchback, unul prezinta noul motor diesel 1.6 dCi cu 130 cai putere (GT Line), al doilea este echipat de vechiul 1.5 dCi cu 110 cai putere. Megane GT Line face curte ideii de sportivitate si prezinta o cutie manuala cu 6 rapoarte, in timp ce Megane Sport Tourer este inchinat familistilor linistiti care pot beneficia de aportul unui EDC.
Motorizari
Era si timpul pentru un nou propulsor diesel la Renault. Acest 1.6 dCi cu Stop&Start face proba evolutiei tehnice prin silentiozitatea deosebita de care da dovada dar si prin cifrele mai mici ale consumului de carburant. Meritul ii aprtine sistemului Stop&Start, care actioneaza prompt si se dovedeste extrem de folositor in traficul aglomerat al oraselor. Ca orice diesel, cei 130 de cai putere sunt disponibili inca de la 4.000 rpm iar momentul maxim este foarte jos, la 1750 rpm. Noul propulsor nu comite o revolutie in gama de diesel-urile, insa este un aer proaspat bine-venit. Din nefericire, este privat de minunata transmisie EDC si vine echipat doar in varianta cu cutie manuala in 6 trepte.
Clasic pentru orice fan de Renault, motorul 1.5 dCi care ne-a satisfacut cerintele pe versiunea break a lui Megane a fost prilejul unei revederi mult mai familiare. Cuplul de 240 Nm, realizabil la 1750 rpm, dar si cei 20 de cai putere mai putini decat ai motorului de pe GT Line nu deranjeaza deloc in cazul lui Megane ST, care face curte ideii de calatorie confortabila si linistita. Perfect pentru familiile mai numeroase, motorul lui Megane ST scoate din palarie ceea ce ne puteam astepta mai putin de la o cilindree mai veche – noua transmisie automata EDC. Fara sa atinga perfectiunea unei automate, EDC-ul de pe Megane ST isi face cinstit treaba, un pic mai eficient in modul manual decat in cel automat. In aceasta formula, Megane-ul consuma doar 4,7 litri la drum intins, in conditiile in care rulezi cu viteze mari, dar si in oras unde 6,5 -7 litri la 100 km pare sa fie limita umana unde consumul poate fi dus.
In cazul lui 1.6 dCi Energy, marca franceza ridica standardele consumului pana la valori nevazut de scazute, chiar si pentru un diesel. Fara sa uitam ca sub noi stau cuminti 130 de cai putere, Megane GT Line cu 1.6 dCi ne-a promis o medie de 4.0 litri la 100 km, cu 4,8 litri in oras si 3,6 litri in afara lui. Sunt valori ideale, obtinute in conditii ideale de soferi ideali. In realitate, oricat de noua e tehnologia acestui 1.6 dCi Energy, valorile consumului se regasesc la acelasi nivel ca in cazul versiunii break prevazute cu 1.5 dCi. Un plus al noului motor a fost sistemul Stop&Start care a coborat spre 6 litri la 100 km consumul in mediul urban.
Dinamica
Pachetul sportiv al GT Line-ului nu face impresie cand masina e luata la bani marunti. Timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h de 9,8 secunde pare o eternitate pentru o masina care se doreste a fi macar cu tenta sportiva. Viteza maxima de 205 km/h este mult mai linistitoare pentru iubitorii vitezei. Insa in gama Renault Megane lucrurile sunt bine asezate si nu exista surprize.
Diesel-ul automat de pe break-ul ST scoate 12,1 secunde la sprintul pe prima suta si nu poate depasi maximum de 190 km/h. Iar aceste cifre sunt perfect explicabile cand ne uitam la caracterul vehiculului. Orientat catre confort, Megane ST se aseaza perfect la drum intins si se descurca binisor pe viraje, insa ruliul isi face simtita prezenta. Directia este la locul ei, dar ar fi fost ideal sa fie un pic mai precisa. Daca Megane ST pare inchinat mai ales drumurilor lungi, Megane GT Line pare sa fie ideal pentru serpentine sau drumurile extrem de virajate.
Suspensia ramane orientata catre confort, insa preluarea sasiului de pe vechiul Megane RS este afacerea anului. Tinuta de drum a crescut substantial la nivel calitativ iar directia se intareste in momentul in care accelerezi brusc. In acest fel GT Line aduce un raspuns dinamic mult mai placut si mangaie usor orgoliul celor care aspira catre o masina de performanta.
Design
Chiar daca nu mai este nou, designul frontal a lui Megane ramane unul reusit. Mai agresiv in cazul lui GT Line, unde bara frontala a suferit cateva mici modificari iar oglinzile retrovizoare au primit capace in culoarea gri si mai domol in cazul lui ST, Megane facelift ramane aceeasi masina expresiva din punct de vedere estetic. Elementul comun impus odata cu Collection 2012 sunt luminile de zi LED.
In doua puncte cele doua Megane-uri se despart vizbil. Cand vine vorba despre partea frontala, GT Line-ul impune o estetica aparte, mai sofisticata decat tenta clasica pe care ST-ul o arata iar spatele difera natural intre cele doua variante de caroserie. Megane GT Line ramane la fel de avansat in cazul posteriorului, in timp ce Megane ST se poate lauda cu unul dintre cele mai elegante hayon-uri din segment.
Interior
Megane a impus un interior imbatabil pentru segmentul compactelor. Cu materiale calitative bune, finisaje mai mult decat decente si dotari speciale, aceasta generatie a Megane-ului a fost pe placulul tuturor. Vitezometrul digital sau LCD-ul central cu comanda de pe consola au creat o atmosfera placuta si decenta. Megane ST ramane insa un elogiu adus spatiului interior, confortului si chiar utilului. Portbagajul de 468 de litri vine sa confirme si cea din urma calitate.
Lucrurile devin usor condimentate in cazul lui GT Line, odata cu ornamentele argintii, contrastul alb-negru de pe volanul imbracat in piele sau ceasurile de bord imprumutate de la RS. Scaunele confortabile din fata continua constrastul de culori de pe volan si creeaza un efect vizual placut. Spatiul nu este un secret pentru Megane iar pasagerii din spate nu pot suferi la acest capitol nici macar in hatchback. Portbagajul lui GT Line prezinta un nivel decent de 368 litri. Nici pentru hatchback, nici pentru break, facelift-ul nu a adus noutati revolutionare si asta pentru ca nu era nevoie de a schimba ceea ce a fost facut bine de la inceput.
Concluzie
Singurul Megane “avant la lettre” este RS. Orice ce spectacol vizual ar face GT Line-ul, ramane in esenta un simplu Megane. Asa cum este si Megane Sport Line. Cele doua versiuni difera prin rolul pe care il joaca, insa in principiu sunt aceeasi masina. Un element definitoriu, care totusi le desparte, este sasiul de pe vechiul RS implementat de GT Line. Si cam atat. Megane 1.6 dCi GT Line are un pret de pornire de la 21.700 euro cu TVA inclus, in timp ce Megane ST 1.5 dCi 110 CP EDC pleaca de la 20.800 euro cu TVA. Diferenta de pret nu este deloc mare, Renault reusind sa ofere clientilor optiunea simpla de a alege intre cele doua taisuri ale aceleasi sabii.
Cei interesati ar trebui sa se grabeasca pentru ca Renault ofera in aceata luna o reducere de pana la 2.000 de euro pentru gama Megane.