Explicatie Foto: Portocala cu electrozi produce energie electrica (foto credit: National Geographic)
Lumea se schimbă și e un proces care tot durează. Se schimba și acum un secol, și acum 10 ani și astăzi se schimbă. Din nou. Cel mai important eveniment auto al anului a – Salonul Auto de la Frankfurt 2013 – și-a deschis larg porțile pentru public.
Zilele de presa
În buna tradiție, cu două zile înainte, un salon auto de anvergură se dedică exclusiv presei dar și unor invitați speciali. Cei care nu sunt speciali, își fac rost de acreditări speciale, oamenii se descurcă. Câteva mii de jurnaliști și fotografi, uneori peste zece mii, zumzăie pe coridoarele halelor pline ochi de standurile pline ochi de mașini. În ultimii ani, lumea saloanelor s-a schimbat. Au apărut acei gură-cască amatori de fotografii telefonice, unii cu fetele, alții cu mașinile, fiecare după cum se descurcă.
Dar presa muncește, aleargă de colo-colo, unii de la un stand de mâncare la altul, mai fac un stop pe la un lounge să-și dea check-în pe Facebook, mai iau un stick moca, își mai mângâie gâtlejul cu câte un pahar răcoritor. Sunt gratuite. Alții întrețin conversații, își marchează prezența și interesul pentru moment. Ceilalți muncesc și e bine.
Lumea internetului a distrus farmecul saloanelor auto iar la IAA Frankfurt a fost mai clar ca niciodată. Munca jurnalistului auto era să transmită, să dea imagini, să ofere pentru prima data în istorie ceea ce constructorul tocmai scotea de sub cearșaf. Chestia asta a murit. Un salon auto a ajuns să fie momentul în care etalezi ceea ce toată lumea știe, un salon auto a omorât suspansul și farmecul noului. Nimic nu mai e nou în industria asta auto aflată într-o schimbare perpetuă. O știe și are curajul să o spună și Chris Bangle, domn cu ștate vechi la BMW.
Doar 2 noutati absolute
Să luăm cazul IAA Frankfurt. Circa 85 de prezentări mondiale, denumite premiere, au fost consemnate pe hârtie. În realitate, au existat două premiere mondiale. Doar două. Internetul a schimbat jocul iar producătorii au ales să-și publice exponatele pe Facebook, Twitter,Instagram. La salon aduc mașina și atât, mașină pe care toată lumea a văzut-o în poze.
Spuneam că au fost doar două premiere mondiale adevărate, două mașini care nu au fost văzute înainte în poze, două despre care nimeni nu avea habar cum arătau. Jaguar C-X17 – primul SUV din istoria Jaguar – și Mercedes S-Class Coupe. Ambele concepte, că modelul nou de mașină are nevoie de promovare puternică înainte să apăra pe piață. Adevărul e că salonul auto a devenit momentul în care producătorul începe să comercializeze o mașină nouă, uneori nici atât.
Portocala mecanica devine electrica
IAA Frankfurt 2013 a demonstrat că treaba asta începe să pută. Salonul auto va fi redat maselor, oameni care vor să vadă mașini noi la un loc sau eventual să-și cumpere una. Jurnaliștii auto, fanii fenomenului și ceilalți apropiați ai industriei vor fi prezenți din complezență. Emoția dispare în această schimbare.
Frankfurt 2013 a demonstrat, mai clar ca niciodată, că viitorul este electric. Așa cum toți inginerii spun că motorul termic mai are multă benzină de mâncat, tot așa lucrătorii din birouri le dau peste nas și le arată și ne arată ce se pregătește. Preocuparea pentru viitor, vizibilă la toate saloanele auto, este de fapt o strategie de marketing a jucătorilor din industrie. Scoatem în față mobilitatea electrică și vindem pe sub mână mașinile care încă n-au aflat cum să facă să nu polueze. Salonul auto a ajuns un salon de nebuni. La revedere, Frankfurt 2013!