Teste

Samurai Jack – Test cu Mazda3 facelift

De 8 iulie 2012No Comments

Mazda face senzatie pe toate soselele lumii cu modele precum RX-8 sau MX-5/Miata dar se dovedeste a fi o marca de volum cand vine vorba de Mazda6 si fratele sau mai mic Mazda3, care a primit un facelift anul acesta.

Este cea mai vanduta masina care poarta denumirea unui zeu asiatic stravechi al intelepciunii, inteligentei si armoniei. Cumuland toate cele trei caracteristici, Mazda3 s-a facut remarcat printre muritorii de rand cumparatori de automobile si a fost livrata in cel putin 3 milioane de ocazii. Versiunea restilizata nu face caz de schimbarile estetice destul de mici, nici de noutatile spectaculoase in gama de propulsoare, insa promite un comportament dinamic mult mai apropiat soferului, o placere in plus celui aflat a volan. Daca japonezii au reusit sa ofere aceste lucruri, ramane sa vedem mai jos, pentru ca Voom.ro a testat noul Mazda3 facelift sedan pe traseul Bucuresti-Poiana Brasov-Bucuresti.

Atentie! Motor! Actiune!

Nu este usor sa-ti cumperi un Mazda3. Mai intai trebuie sa optezi intre hatchback si sedan, apoi intre un diesel sau o benzina, ca mai apoi sa alegi dintr-o gama variata de motoare. Pornind de la propulsoare de 1.6 litri, continuand cu motorizari de 2.0 litri pe benzina si 2.2 litri diesel si terminand cu senzationalul motor turbo de 2.3 litri, cel care sta in varful gamei pe versiunea speciala MPS, oferta Mazda te poate pune in cumpana. Pentru testul nostru, am ales varianta sedan echipata cu motorul de 1.6 litri diesel si 116 cai putere. Chiar daca am trecut si prin mana benzinei de 2.0i Stop cu 150 cai putere, ne vom apleca asupra caracteristicilor motorului diesel. In primul rand,  trebuie zis ca Mazda3 se exprima destul de diferit de la un diesel la benzina, si aici nu ne referim doar la raspunsul motoarelor ci si la comportamentul dinamic.

Propulsorul 1.6 litri este o vedeta printre clientii europeni de diesel iar Mazda3 a dorit sa ofere una dintre cele mai interesante oferte ale acestui segment. Unitatea dispune de o putere de 116 cai la 3.600 rpm si un cuplu maxim de 270 Nm, realizabil la 1.750 rpm. Nu pare impresionant, nici nu este, insa va garantam ca este mai mult decat va asteptati. 116 cai putere nu este o cifra nascuta sub semnul campionilor, insa se dovedeste a fi o solutie tocmai perfecta pentru o masina de zi cu zi. In mod clar, feelingul oferit de motor este mai presus de calculul hartiei. Reprizele motorului sunt excelente, insa elasticitatea lui  lasa de dorit daca ne gandim rin comparatie cu fratele benzinar de 2.0 litri.

O caracteristica definitorie este diferenta de raspuns oferita intre treptele a-4-a si a-5-a. Daca in treapta a-4-a Mazda3 diesel ofera un raspuns specific ligilor superioare, la urmatorul raport lucrurile se linistesc si revin intr-o normalitate specifica motoarelor diesel. Acest haos este unul planuit de inginerii Mazda. Tinta lor a fost consumul iar comportamentul pe ultimele doua trepte ale cutiei (5,6) ne demonstreaza acest lucru. Motorul este cuplat la o cutie manuala cu 6 rapoarte, care este de-a dreptul magnifica. Am testat aceeasi cutie si pe modelul diesel, si pe benzina si acelasi raspuns l-am primit in ambele cazuri. Timoneria precisa si cursa scurta a schimbatorului te introduc intr-o lume unde dinamica va indeamna la un condus sportiv. Rigid pana la brutal, un pic mai agresiv peste nivelul decentei, motorul CD116 se dovedeste a fi un compromis ideal intre consum si performante. Sa nu uitam ca un cuplu ridicat, disponibil foarte jos, si un consum mediu oficial de 4.4 litri sunt ingredientele perfecte pentru coacerea unei vizite catre showroom-ul marcii. Testul realizat de noi a scos la iveala un consum mediu de 6.5 litri la 100 km pe traseul Bucuresti-Poiana Brasov si retur. Daca tot vorbim de un diesel merita sa mentionam ca nivelul de vibratii este mult mai mic decat ceea ce inregistreaza alte surate de acelasi carburant de la concurenta, insa se simt deosebirile fata de ceea ce ofera benzina. Merita adaugat ca veti fi incantati de sunetul motorului la turatii inalte, un zgomot care te trimite cu gandul mai sus in gama, catre Mazda3 MPS.

Dinamica & Peformante

La acest capitol Mazda3 facelift se distanteaza de ceea ce a fost pana acum si da dovada de o maturizare bine-venita. Se pare ca inginerii japonezi au invatat vechea zicala ruseasca, conform caruia cea mai buna aparare este atacul si au dat curs acestui principiu. Un sprint 0-100km/h de 11 secunde si o viteza maxima de 186 km/h nu fac reclama unor performante deosebite in linie dreapta, insa feelingul impus de motor si comportamentul vehiculului ne lamureste de prezenta unei tinute ofensive. Setarea suspensiei vine la pachet cu un foc de artificii, in care spectacolul se poate vedea din primul rand pe versiunea hatchback, insa nici sedanul nu dezamageste deloc. Traseul virajat Rasnov-Poiana a fost locul ideal unde am putut testa comportamentul pe viraje, iar lipsa ruliului s-a dovedit a fi o adevarata surpriza. Modelul se lipeste de viraje, chiar si atunci cand nota este fortata, iar in cazul in care este necesar, intervine sistemul de control al stabilitatii DSC. Nici prea grea, nici prea usoara, directia pare sa fi gasit echilibru perfect intre confort si tinuta sportiva. Trecerea peste obstacole cum ar fi speed-bumperele se realizeaza lin, lucru care demonstreaza ca vehiculul a fost calibrat si pentru a oferi confort. Astfel, putem spune ca inginerii de la Mazda au realizat o simbioza perfecta intre performanta si confort.

Design

Am spus la inceput ca am ales sedanul. Motivul: imi place mai mult versiunea cu patru usi. Argumentul de baza ar fi ca proportiile si liniile stilistice se integreaza mai bine pe versiunea sedan decat in cazul hatchback-ului. Prima noutate la exteriorul Mazda3 facelift este reprezentata de grila frontala in cinci puncte, redesenata pentru un plus de dinamism. Colturile acesteia incorporeaza noi faruri de ceata rotunde si o grila frontala ce iese in evidenta mai mult decat la versiunea anterioara. Toate aceste schimbari ofera un aspect mai agresiv si mai atragator, imbunatatind totodata si performantele aerodinamice, la care contribuie si materialele mai rigide folosite la proiectarea caroseriei. Modificarile aduse, alaturi de cresterea cu 10% a suprafetei plane de sub podeaua autovehiculului au permis reducerea si mai mult a coeficientilor de aerodinamica, atat pentru versiunea sedan, cat si pentru hatchback Spoilerul posterior pentru versiunea hatchback este mai ingust decat la modelele anterioare iar elementele reflectorizante au fost pozitionate mai aproape de panourile laterale, lucru care face masina sa para mai lata din spate. Alte noutati la exterior includ noile jante de 17 inch si o noua culoare denumita Autumun Bronze Mica. Mazda3 facelift prezinta putine noutati la capitolul design, insa acestea se fac simtite si nu in ultimul rand contribuie la perfectionarea stilistica a unei compacte care straluceste pe segmentul sau.

Interior

Fie ca stai in locul soferului, fie ca esti un simplu pasager, te vei simti perfect in scaunele modelului nipon. Am pornit la drum din pozitia de pasager si trebuie sa recunosc cum eram usor invidios pe dispunerea consolei centrale si orientarea plansei de bord catre sofer. Cu toate acestea am avut prilejul sa identific calitatea deosebita a plasticului moale de bord si ergonomia functiilor de comanda de pe consola centrala. Cu toate acestea, Mazda3 Facelift nu rezolva problemele actualei generatii si inca prezinta o cantitate mare de plastic ieftin in locurile mai putin vizibile. Spatiile de depozitare nu abunda dar se inscriu in limita impusa de segment, iar spatiul oferit de locurile din fata este multumitor. In cazul pasagerilor din spate, spatiul pe vertiala este corect, insa spatiul pentru picioare nu pare a fi tocmai multumitor, mai ales daca cei care calatoresc in fata imping scaunele la maxim. Designerii au inlocuit culoarea rosie a ecranelor de pe bord cu o nuanta de alb care face informatiile mai vizibile. In ceea ce priveste materialele folosite in habitaclu, pentru toate modelele, schimbatorul de viteze a fost imbracat in piele, iar zonele centrale ale scaunelor beneficiaza de un nou design si de noi nuante. Optional, modelul poate integra in consola centrala un sistem nou de navigatie bazat pe tehnologia TomTom si afisat pe un ecran tactil generos de 5,8 inch. Tot la capitolul tehnologie pluseaza si echipamentele de conectivitate prin Bluetooth, noul indicator de schimbare a vitezelor si sistemul audio Bose.

RVM sta cu ochii pe spatele tau

Elementele de siguranta Mazda3 ce au obtinut scorul maxim la testul de siguranta Euro NCAP au fost pastrate si imbunatite pentru Mazda3 facelift. Pachetul standard de siguranta activa include ABS, EBD, asistenta la franare, TCS (sistemul de control al tractiunii) si DSC. La acestea se adauga indicatorul de franare de urgenta (ESS) care avertizeaza conducatorii din spate in cazul in care se franeaza brusc, sistemul RVM, destinat monitorizarii partii din spate a autovehiculului, recent premiat la Salonul Auto de la Frankfurt de anul acesta cu premiul Euro-NCAP pentru tehnologie, farurile bi-xenon adaptive si senzorii de parcare.

Concluzie

 

Faptul ca japonezii au creat o masina corecta in momentul lansarii ultimei generatii a lui Mazda3 pe piata o dovedeste insusi caracterul acestui facelift. Esecurile de piata se trateaza cu facelift-uri revolutionare – daca se mai poate indrepta ceva – in timp ce masinile bune beneficiaza de imbogatiri si nu inlocuiri. Mazda3 este cel mai vandut model Mazda, insa nu este nici cel mai frumos, nici cel mai bun, nici cel mai spectaculos (daca nu luam in calcul versiunea MPS). Mazda3 este un model dedicat maselor, iar facelift-ul nu a facut decat sa aduca un plus de prosperitate: dinamica superioara, sportivitate si eficienta mai mari. Mazda comercializeaza noul model la un pret de catalog care incepe cu  14.390 de euro cu TVA, pret promotional disponibil pana la 31 decembrie. Modelul testat de Voom.ro, echipat cu motorul diesel CD116, are un pret de plecare de 16.390 de euro cu TVA. Modelul nipon nu prezinta diferente de pret intre sedan si hatchback.   

Share

Leave a Reply

six − 3 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373