Voom.ro a testat noul Mitsubishi i-MiEV, primul automobil electric de serie, al unui constructor auto generalist, si primul vehicul electric de oras, care circula deja pe strazile patriei. Daca in urma cu 3-4 ani orice discutie legata de automobilele cu propulsie electrica se reducea la nivelul constructiilor – „concept inovator” si „in anii ce urmeaza” – iata ca in anul 2011 suntem in masura sa va prezentam experienta traita la bordul unui ZEV (Zero Emissions Vehicle), semn ca viitorul se contureaza aici si acum.
Trebuie sa va marturisim ca testul cu i-MiEV se inscrie in randul experientelor care iti lasa sentimentul ca te-ai ales cu o palma peste fata, de fapt doua… Prima, primita astfel incat sa-i simtim durerea, ne-a intors la 180 de grade cu fata catre anii trecuti in care am testat fara griji masini certate cu economia de carburant: de la SUV-uri cu motoare de 6,1 litri, pana la sedanuri care te obligau sa tragi la pompa doar daca le pronuntai numele.
Nici n-am apucat sa ne intrebam cam cati ursi polari “ne-au injurat” pentru maretele noastre fapte ca ne-am si ales cu a doua palma, in plina figura, din partea modelului i-MiEV. De aceasta data am ajuns sa privim in viitor si sa realizam ca o schimbare majora trebuie sa aiba loc.Ca sa nu ne intelegeti gresit, noi suntem adeptii miscarii eco la fel cum promitem de cinci ani ca ne lasam de fumat si ca ne apucam de sport, dar aceasta experienta ne-a intarit convingerea ca viitorul este aici si ca o schimbare trebuie sa aiba loc, chiar daca ne place sau nu. Lasam la o parte toate teoriile conspirationiste si facem abstractie de ultimele stiri din domeniul auto (vezi “O masina electrica este Car of the Year”, “Programul Rabla pentru masini electrice”, “UE cere Formulei 1 sa treaca la masini electrice”, etc), dar daca facem o paralela intre pretul actual al carburantilor si nevoia omului modern de mobilitate, o sa realizam rapid ca stam cu totii asezati pe o bomba cu ceas, iar lucrurile trebuie sa capete rapid o alta turnura.
Cum a luat nastere proiectul i-MiEV
Povestea modelului i-MiEV nu este noua, iar ea nu a inceput de la un concept full-electric. Totul se leaga de anul 2003 cand, la Salonul Auto de la Frankfurt, a fost prezentat “i” – un model inovativ din segmentul A, care “s-a bucurat” de o multime de premii si a fost bine primit pe piata odata cu lansarea din Japonia, din 2006. Inginerii Mitsubishi au ales sa foloseasca platforma modelului “i” pentru a da nastere, in octombrie 2006, modelului i-MiEV – un vehicul experimental cu propulsie electrica. Dupa trei ani de teste si peste 500.000 de kilometri parcursi, in iulie 2009, Mitsubishi a lansat in Japonia versiunea de serie a micutului model, mai intai pentru clientii de flote, iar apoi pentru clientii privati; primele livrari din Japonia efectuandu-se incepand cu aprilie 2010. Comenzile pentru cateva piete selectate, din Europa, au fost onorate la sfarsitul anului 2010, iar in prima parte a anului 2011 i-MiEV a devenit disponibil pentru majoritatea clientilor europeni, inclusiv pentru cei din Romania.
Pentru a va convinge ca in povestea masinilor electrice nu a aparut un singur personaj, va informam ca modelul electric de la Mitsubishi sta la baza lui Citroen C-Zero si a lui Peugeot iOn. Cele trei masini sunt identice, dar defileaza cu sigle diferite. Pentru a construi primul i-MiEV, inginerii Mitsubishi au inlocuit motorul termic si rezervorul lui “i” cu un set de acumulatori litiu-ion, un motor electric si un invertor.
Sub spatiul portbagajului sta acum motorul electric de 64 CP/49 KW, cuplat la o transmisie usoara si compacta cu o singura treapta de reductie, exploatand cuplul disponibil inca de la turatii joase, tipic unui propulsor electric. Chiar daca vorbim de un model cu un ampatament de 2.550 mm, s-a reusit instalarea in podea a 88 de celule litiu-ion, fara sa se compromita spatiul destinat pasagerilor si, totodata, a fost coborat centrul de greutate cu 65 mm.Volumul pentru bagaje a ramas neschimbat, 227 de litri, extensibil pana la 860 de litri in cazul in care ambele scaune spate sunt pliate. In habitaclu pot calatori patru persoane fara prea mari batai de cap.
Viata cu Mitsubishi i-MiEV
Micul model electric pare tinta perfecta pentru flota unei companii cu convingeri verzi, iar in cazul clientilor privati acesta si-ar gasi imediat locul in garajul unei persoane care face naveta acasa-birou, in limita unei distante de 100-130 de kilometri. Aici trebuie subliniat faptul ca viitorul client va trebui sa parcheze masina intr-o zona securizata (garaj personal, curte, garaj de birou) pentru a parcurge ciclul de incarcare al bateriilor. Varianta din fata blocului este exclusa, deoarece incarcatorul este foarte scump iar un eventual furt ar genera ceva deranj in bugetul clientului.
Odata ramas fara energie, i-MiEV permite doua tipuri de incarcare a bateriilor: un sistem de incarcare casnic, de la o priza normala, prin intermediul incarcatorului situat pe partea dreapta a vehiculului (cu un timp de incarcare de 7 ore) si un sistem destinat incarcarii rapide, situat pe partea stanga a vehiculului (cu ajutorul caruia masina este incarcata de la zero pana la 80% in circa 30 de minute) – cu mentiunea ca el se poate racorda doar in locurile special amenajate, in care companiile de energie sau importatorii au instalat dispozitivele speciale de incarcare (vezi “Importatorii de masini electrice instaleaza statii de incarcare rapida in reprezentante”).
La capitolul costuri de exploatare, Mitsubishi promite un pret mai mic de 2 euro pentru o incarcare iar daca luam in considerare faptul ca o masina electrica nu impune si costuri legate de intretinere, precum in cazul motoarelor cu combustie interna si al sistemelor de transmisie atasate acestora (excludem de aici consumabile precum placutele de frana), parca ne mai vine sa zambim putin. Dar acest zambet e de scurta durata pentru ca mai tarziu o sa vorbim despre pretul masinii.
Cum se conduce i-MiEV
Viata cu Mitsubishi i-MiEV este minunata si poate fi caracterizata de un singur cuvant: liniste. Te-ai intrebat vreodata cum e sa conduci prin oras si sa auzi doar zgomotul pasarilor? Ei bine, masina electrica iti ofera placerea de a conduce linistit in oras fara a fi deranjat de vibratiile si zgomotul unui motor termic. Si suntem siguri ca acest aspect reprezinta un plus pentru un client care pleaca stresat de la birou si care mai are de infruntat si minunatul trafic specific oraselor mari. Ca sa intarim ideea, e liniste totala! Toate zgomotele care se pot inscrie la capitolul “deranj” sunt cele produse de vant si de pneuri (la viteze mari) sau cele generate de motoarele clasice ale partenerilor din trafic.
Luand in calcul dimensiunile, 3.475 mm x 1.475 mm x 1.610 mm (L x l x h), motorul silentios, cuplat la o transmisie automata eficienta, si faptul ca “jucaria pe baterii” te face sa uiti ca te afli intr-o masina, suntem foarte tentati sa afirmam ca am intrat in contact cu citadina perfecta. Exista si diferente intre modul de rulare al unei masini electrice si cel al unei masini dotate cu motor termic. Spre exemplu, i-MiEV te copleseste cu cei 180 de Nm, disponibili intre 0 si 2.000 rot/minut, si iti induce senzatia ca te afli intr-o masina rapida, chiar daca sprintul de la 0 la 100 km/h se realizeaza in 16 secunde. Motorul dezvolta puterea maxima de 66 CP, intre 2.500 si 8.000 de rot/minut si poate propulsa masina pana la o viteza maxima ce depaseste cu putin 130 km/h.
Masina se conduce ca oricare alta prevazuta cu transmisie automata clasica, doar ca exista o singura treapta. De mentionat ca levierul schimbatorului de viteze poate selecta doua pozitii in plus afara de clasicele P,R,N si D: B – Brake, modul in care frana de motor este mai puternica pentru a recupera cat mai multa energie pentru acumulatori, si C – City, modul de eficientizare a consumului de energie electrica si in care masina se simte mult mai “lenesa”.
O alta diferenta intre masina electrica si cea dotata cu motor clasic o poti observa imediat dupa perioadele de acceleratie, atunci cand masina intra intr-o etapa asemanatoare unei frane de motor. De fapt, in acest moment, intra in actiune sistemul de recuperare a energiei, iar bateriile sunt reincarcate intr-o mica masura. Clientii ar putea avea placerea sa descopere ca in cazul in care ruleaza pentru mult timp pe un drum in panta, autonomia masinii va creste.
Daca tot am ajuns la capitolul autonomie, mentionam ca producatorul promite 150 de kilometri in oras pentru o incarcare completa. Noi nu am reusit sa descarcam bateriile, dar la finalizarea testului, dupa aproximativ 60 de kilometri, indicatorul din bord ne anunta ca mai avem de parcurs 60 de kilometri – asta in cazul in care nu prea am menajat pedala de acceleratie si am avut activati si diversi consumatori (sistemul de aer conditionat si sistemul audio).
La interior: Electric, fantastic … mult plastic.
Daca cineva visa ca la interiorul unei masini electrice sa se simta ca pe nava Enterprise, atunci i se pregateste o mare surpriza. Interiorul lui i-MiEV nu difera cu nimic si are aceleasi dotari pe care le intalnesti la o masina conventionala: volan si schimbator imbracate in piele, geamuri electrice, aer conditionat, sistem audio cu mp3, oglinzi reglabile si rabatabile electric, computer de bord, scaune fata incalzite, senzori pentru aprinderea automata a farurilor. Deci, tot ce-si poate dori un om al secolului XXI si nimic din viitor. La capitolul siguranta, masina vine echipata cu sase airbag-uri, ABS, controlul tractiunii si al stabilitatii, iar pachetul de acumulatori, localizat in interiorul caroseriei, este protejat printr-un cadru solid de eventualele probleme pe care le-ar produce un impact din orice directie.
Toate bune si minunate pana ajungem sa discutam despre materialele de la interior. Plasticele folosite sunt din portofoliul Mitsubishi, materiale decente dupa cum bine stim, insa capitonajele usilor, care se deformeaza la o apasare foarte usoara, elementele din zona inferioara a consolei centrale, care se pot desprinde foarte usor, precum si zgomotul scos de partea superioara a consolei centrale, sigur nu aduc cinste acestui model.
Concluzii
Doritorii ar trebui sa stie ca Mitsubishi i-MiEV ii intampina cu o factura de 36.640 euro, TVA inclus, un pret prohibitiv daca luam in seama clasa din care face parte masina. Pretul poate deveni un pic mai accesibil daca tinem cont de faptul ca autoritatile promit un ajutor acordat de stat de aproximativ 5.000 de euro, prin programul “Rabla” destinat masinilor electrice. Poate pentru anumite persoane, pretul nu va reprezenta un obstacol in indeplinirea idealurilor “verzi”, dar acestea nu trebuie sa uite cum este produs curentul electric si care este amprenta asupra mediului inconjurator a acestor mijloace de productie. Iar pentru a face o alegere in cunostinta de cauza, toti adeptii “eco” sunt rugati sa evite cliseele de genul “masina cu zero emisii nu polueaza” si sa se documenteze foarte bine despre procesul de productie pentru modelele hibride/electrice, precum si despre eventualele strategii propuse de producatori pentru reciclarea bateriilor.
Cat despre conceptul de masina electrica, chiar daca este la inceput de drum, nu avem voie sa negam contributia pe care o aduce in domeniul tehnic si nici sa ne mai mintim cu seninatate ca motoarele termice vor mai exista in viitorul apropiat.
Cezar Bute