Teste

Schimbarea – Test Toyota RAV 4 facelift

De 13 octombrie 2016No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

dsc_1505

Avem tendinţa de a ne reinventa de fiecare dată. Uneori mai târziu, uneori mai repede, rareori la timp. Nu este nimic altceva decât instinctul de supravieţuire care se naşte la sfârşitul vieţii instinctului de conservare. Toyota era un organism în conservare. O cameră veche strivită de oboseală rutinată a aceiaşi imagini derulate la nesfârşit. Când Akio Toyoda a dat semnalul organizaţiei sale, frunţile conservatorismului de altă dată s-au descreţit.

A fost suficient ca nepotul fondatorului companiei să le ceară oamenilor săi să încerce, chiar aşa, să încerce, să exploreze, să fie mult mai curajoşi. Şi când creierul organizaţiei a cerut acest lucru a intervenit acel instinct de supravieţuire care a dezmorţit lucurile. Toyota încă se alfa în faza de încercare în ceea ce priveşte designul, căci despre design vorbim acum.

Noul RAV 4, de fapt un RAV 4 facelift, este şi el parte a acestui proces în care se încearcă. Cunoscutul SUV compact de la Toyota dă dovadă de un curaj estetic aflat în vecinătatea stilului futurist, impune agresivitate şi îşi propune să domine o piaţă a SUV-urilor din ce în ce mai eclectică.

Motor

În lumina unei noi lumi care tinde să se lepede ideologic de diesel-uri şi să adopte declarativ calea electrică, Toyota nu se dovedeşte a fi atât de avangardistă cum am putea bănui şi îşi păstrează în parte principiile conservatoare. Mai bine spus, Toyota care aduce în gama lui RAV4 o versiunea hibridă, nu renunţa totuşi la popularul diesel pentru segmentul SUV-urilor compacte. O motorizare care continua să-şi trăiască veacul şi să populeze marea agoră europeană până în momentul în care nu va mai fi lăsată. Dar până atunci, să facem cunoştinţă cu motorul 2.0 D-4D, o noutate pentru SUV-ul nipon, un prieten mai vechi pentru fanii Toyotei.

dsc_1501

Motorul dezvolta 143 cai putere şi un cuplu maxim de 320 Nm. În tandem cu o cutie manuală etajata în 6 trepte, motorul dă dovadă de agilitatea pe care o poţi pretinde unui crossover cam de o tonă și jumătate şi are reprize corecte. Din păcate, motorul este cam gălăgios când turaţia creşte iar nivelul vibraţiilor nu sunt tocmai cele mai plăcute. Din fericire, răspunsul propulsorului este bun pe treptele de mijloc dând agilitate vehiculului. Cursa schimbătorului dezamăgeşte dacă ne gândim la rigorile impuse de maşinile japoneze în general la acest capitol, însă etajarea este una bună şi este gândită să ofere atât eficiență, cât şi potență. Versiunea diesel din gama lui Toyota RAV4 vine cu tracţiune 4×2, o decizie interesantă a producătorului japonez.

Consumul mediu oficial se poziţionează la valoarea de 4,7 litri la 100 km. În traficul real al mediului urban,  în condiţiile în care rulezi fără eforturi pentru a-ţi eficientiza la maximum cheltuielile, consumul se situează undeva la o medie de 7 litri la sută. La drum lung, consumul poate ajunge la 4.5 litri la 100 km.

Dinamica & Comportament

În această motorizare comodă şi în general căutată de publicul european, Toyota RAV4 accelerează de 0 la 100 km/h în 9,6 secunde şi are o viteză maximă de 195 km/h. Cifrele de la capitolul performanțe sunt mai mult decât bune pentru acest segment aflat la mare căutare, chiar dacă ele nu spun mare lucru clienţilor direcţi. Mult mai mult spune însă dinamica maşinii, care reuşeşte să-ţi dea toate elementele necesare ataşamentului faţă de un RAV4.

dsc_1473

În acest punct, Toyota RAV4 face diferenţa. Cu o tracţiune 4×2, versiunea diesel a lui RAV4 are un comportament urban plăcut, confortabil, exact ceea ce se cere unei maşini de familie. Calitatea drumurilor de la noi nu va fi o problemă pentru SUV-ul Toyota, iar configuraţia direcţiei, echilibrată între nevoile condusului urban şi cel extra-urban, întăreşte şi mai mult feeling-ul pozitiv al modelului. Ruliul îşi va face simţită prezenţa abia pe virajele complicate şi la viteze mai mari, dar nu asta este cea mai mare problemă a unui SUV compact 4×2.

Lipsa unei tracţiuni integrale funcţionează ca un fel de sperietoare la drum lung, unde parcă ai simţi nevoia mentală de a avea un plus la capitolul aderență.  Feedback-ul direcţiei la viteze mari este unul bun, chiar dacă nu perfect. Setarea suspensiei pentru confort şi promisiunea unei fiabilităţi exemplare sunt elementele care aduc acel plus al mărcii Toyota în cazul lui RAV4, dar nu trebuie scos din treime nici manevrabilitatea foarte bună pentru un SUV.

Design

Pentru a înţelege o Toyota, că european, trebuie să mergi cu una. Până acum era suficient. Japonezii vor însă mai mult şi au înţeles că pentru a ajunge într-o Toyota e nevoie de curaj estetic. Designul adus de facelift-ul lui RAV4 este gestul neortodox prin care marca face cu ochiul clienţilor. Au mizat pentru asta pe agresivitate, au adus unghiuri ascuţite, au făcut faruri înguste, au mizat pe o formă generală care tipă a sportivitate.

dsc_1478

LED-urile devin în acest peisaj aproape futurist o simplă banalitate. Formele curg într-o înlănţuire de unghiuri agresive către un spate care nu mai generează atâta virilitate, promiţând în schimb o cuminţenie utilitară. În trena hayonului masiv, aproape grosolan, se înalță desenul frumos al stopurilor de lumini. Toyota RAV4 a renunţat complet la cuminţenia estetică de altă dată, la formele sale conservatoare, şi promite vizual ceea ce tinde să ofere de facto. Dacă fața şi partea laterală a SUV-ului exprimă mult curaj, spatele se dovedeşte a fi mai puţin lucrat în laboratoarele de design. Cu toate acestea, SUV-ul Reinventat, aşa cum se marketează RAV4 indică noua direcţie vizuală a mărcii japoneze.

Interior

Schimbările estetice de la exterior continuă pe măsură şi la interior. Toyota a schimbat serios paradigma şi în habitaclul noului RAV4, implementând astfel toate elementele necesare un design interior modern. Bordul cu proeminenta pe verticală, frumos desenat, găzduieşte într-o manieră proprie mărcii nipone display-ul central de 7 inch sub care sunt aşezate deasupra consolei comenzile climei şi butonul de pornire. Într-un spirit ergonomic de invidiat, comenzile secundare ale maşinii sunt aproape ascunse, sub panoul central principal, chiar deasupra unor mici spaţii de depozitare utile printre care se regăseşte şi un loc destinat telefonului mobil.

dsc_1518

Mai e de lucru în cazul display-ului central, destul de mic pentru un model de familie mare, şi cu o grafică de generaţie veche. Instrumentarul de bord analogic a primit între cele două ceasuri un mic display digital care afişează parametrii computerului de bord. Un plus adus de facelift, unul palpabil, este oferit prin calitatea materialelor folosite în special pentru planşa de bord. Spaţiul oferit pasagerilor este generos, cum stă bine unui SUV măricel, şi oferă numeroase spaţii de depozitare. Portbagajul de 550 litri întruneşte nevoile unei familii numeroase.

Concluzie

Din multe puncte de vedere facelift-ul lui RAV4 bate în direcţia unui nou model. Motorizări noi, design exterior şi interior complet noi, maşină nouă.

Nu am merge până acolo încât să spunem, aşa cum Toyota o face, că RAV4 este SUV-ul Reinventat, dar curajul aceasta născut din nevoia de supravieţuire e cel mai bun lucru care i se putea întâmpla modelului japonez. În ceea ce priveşte preţul, Toyota RAV4 pleacă de la 26.202 euro cu TVA inclus şi ajunge în versiunea de echipare Luxury, carevasăzică de top, la 34.165 euro cu TVA.

Share

Leave a Reply

1 × four =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373