Opel Insignia, urmasul modelului de clasa medie Vectra pe piata europeana, reprezinta o poveste de succes pentru constructorul german. Despre acest model au fost publicate nenumarate pagini si cuvinte de lauda iar marturie succesului de care se bucura modelul german stau zecile de premii internationale si sutele de mii de unitati comandate.
De la lansarea sa, modelul Opel Insignia a castigat peste 50 de premii la nivel national si international, inclusiv prestigiosul titlu de „Masina anului”. Clientii au confirmat acest succes prin nivelul ridicat al cererii – in 2011 au fost vandute aproximativ 150.000 de autovehicule Insignia in Europa iar in luna aprilie a acestui an modelul Opel Insignia cu numarul 500.000 a iesit de pe linia de asamblare a fabricii din Russelsheim, Germania.
In ceea ce priveste fiabilitatea, modelul Insignia a fost numit cel mai bun autovehicul rulat din segmentul autovehiculelor de dimensiuni medii (in septembrie 2011) de catre autoritatea de control a autovehiculelor uzate din Germania si tot acest model a inregistrat un succes important in cadrul raportului DEKRA pe 2012 privind autovehiculele rulate, pentru a doua oara la rand.
Potrivit datelor oficiale publicate de producatorul german, 40% dintre toate unitatile Insignia produse in Russelsheim sunt autovehicule Sports Tourer iar acest lucru ne-a determinat sa punem la incercare un model de teste echipat cu motorul Ecotec de 2.0 litri si 220 de cai putere.
Design :
Noul limbaj de design al marcii inaugurat de modelul Insignia contureaza o masina cu proportii bine calculate, o silueta eleganta, aerodinamica, cu linii fluide si incitante.
Cu toate ca este un break, Insignia Sports Tourer emite prin linia sa arhitecturala doze semnificative de masculinitate si de robustete, dovedindu-se o prezenta impozanta pe sosea.
Mark Adams, vice-presedintele GM Europe Design, descria modelul Insignia ca fiind „o combinatie intre frumusetea sculpturala si precizia germana, reunind perfectiunea inginereasca si emotia intr-o armonie perfecta”. Noi, lasand la o parte orice texte din brosuri am observat ca limbajul de design Opel este conturat prin spoilerele masive si prin blocuri optice bine conturate. Partea frontala este dominata de grila de radiator conturata cromat si completata de sigla marcii, precum si de forma generala aerodinamica.
Profilul emana eleganta prin prisma liniilor continue si denota o prezenta particular urbana chiar daca dimensiunile au crescut fata de varianta sedan.
Modelul sedan a impus in segment urmatoarele valori ce tin de dimensiuni : 4,8 metri lungime, 1,8 metri latime si 1,4 metri inaltime. De data aceasta vorbim despre un break de 4,9 metri lungime si 1,5 metri inaltime, chiar daca ampatamentul a ramas acelasi.
La interior:
Break-ul nu aduce o revolutie in materie de design interior. Aspectul exterior este transpus si in habitaclu prin formele curbe si prin calitatea executiei.
Intalnim aceeasi zona centrala eleganta, dominata de un display de calitate, dar care a dat in mania pasionatilor de tehnologie prin numarul ridicat de butoane. In continuare comenzile sistemului GPS sunt impartite in doua zone, iar acest lucru deranjeaza in rarele situatii in care folosesti aceasta dotare, insa uiti imediat de orice minus identificat la interior atunci cand realizezi ca ai calatorit in unele dintre cele mai bune scaune din industria auto.
Constructorul Opel ofera singurul tip de scaune ergonomice frontale certificate de expertii in sanatatea spatelui din cadrul organizatiei germane independente “Aktion Gesunder Rucken” (AGR). Lasand textele de marketing la o parte, clientii cu probleme in zona lombara vor aplauda aceste scaune la fiecare coborare din automobil, mai ales dupa calatoriile mai lungi.
Sports Tourer “se lauda” cu o capacitate mare de transportare a incarcaturilor, de pana la 540 de litri cu toti cei 5 pasageri la bord. Zona de depozitare a incarcaturii poate fi extinsa prin rabatarea locurilor din spate fractionabile 60/40 pana la un nivel de 1.530 litri ( o persoana de 1.83 metri inaltime poate ocupa fara probleme spatiul obtinut prin rabatarea banchetei).
Cifre si tehnologie:
Familistul german era echipat cu un motor Ecotec,de 2.0 litri, care produce 220 CP si un cuplu maxim de 350 de Nm. Luand in calcul ca unitatea turbo facea echipa buna cu o cutie de viteze automata cu sase trepte, mentionam ca modelul de teste de 1.6 tone era capabil sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 8 secunde iar tot “show-ul” culmina cu o viteza maxima ce depaseste cu putin bariera celor 230 km/h. Masina de familie este capabila sa-ti blocheze capul in tetiera pe plaja cuprinsa intre 2000 si 4500 rotatii iar toti cei 220 CP sunt livrati la 5300 rot/min.
In materie de consum, constructorul german anunta oficial pentru Sports Tourer o valoare de 13.6 litri/100 km intr-un regim de exploatare urbana. Noi am fi fost in stare sa ne rugam si in genunchi pentru ca masina sa indice in oras un consum mai mic de 16 litri/ 100km, dar am pus aceste cifre pe seama puternicului motor si a sistemului 4×4. Odata iesiti din oras am putut inregistra un consum mediu ce coboara sub bariera celor 10 litri/100km.
In materie de siguranta, Insignia Sports Tourer ne-a linistit cu airbaguri frontale, laterale si cortina dar si cu sisteme ABS si ESP. Pe timp de noapte, de siguranta noastra la rulare s-a ocupat sistemul de iluminare AFL (Adaptive Forward Lighting), un sistem de faruri bi-xenon cu raza de lumina variabila ca latime, directie si arie pentru condus in oras, zone pietonale, pe drumuri nationale si autostrazi. Doar dupa acest test am inteles de ce specialistii EuroNCAP au acordat constructorului Opel un premiu pentru minunatul sistem de iluminare.
Si tot la capitolul dotari, n-ar fi fost corect sa uitam despre sistemul audio de inalta fidelitate Infinity, conexiunile USB, climatizarea automata pe doua zone, senzorii de parcare si lumina, dar si avansatul sistem de navigatie.
Tinuta de drum
La acest capitol sistemul Flex-Ride si-a spus cuvantul. Acesta functioneaza in modul standard adaptand continuu suspensia adaptiva in functie de stilul de condus si, totodata, permite alegerea altor doua presetari in functie de dorintele soferului. Astfel, modul Tour modifica parametrii suspensiei, ai directiei si ai motorului pentru o calatorie care inclina spre confort si pe economie de combustibil, in timp ce modul Sport actioneaza in sens invers, asa cum sugereaza si numele. In modul Sport, suspensia se rigidizeaza, transmisia opereaza dupa alti parametri iar directia pare si mai precisa. In plus, odata activata functia Sport, iluminarea ceasurilor de bord se schimba din alb in rosu.
Am testat un model 4×4 care “se incapatana” sa ne demonstreze noi limite in materie de aderenta, care a ascuns foarte bine caracteristicile dinamice ale unui break de mari dimensiuni si care s-a dovedit a fi o masina extrem de agila pe viraje.
Concluzie
Noi am testat versiunea Insignia Sports Tourer Sport 2.0 Turbo, iar aceasta are un pret ce pleaca de la valoarea de 32.695 de euro cu TVA. Dupa ce am analizat lista de optionale, am aflat ca varianta testata avea un pret final de 40.645 de euro. Cand vorbim despre aceasta cifra este indicat sa nu uitati de prezenta unui sistem 4×4, a unui motor potent de 220 CP cuplat la o cutie automata si a tuturor tehnologiilor inovatoare marca Opel.
Insignia Sports Tourer releva ca este un model perfect atat ca masina de familie, cat si in regim de afaceri. Se va dovedi partenerul ideal pentru calatorie, mizand pe combinatia dintre confort, rafinament si performanta.