
In toamna lui 2003, un Volvo XC90 T6 negru (prima generatie) bi-turbo de 272 CP purta doi membri ai echipei Autoshow intre Bucuresti si Salonul Auto de la Frankfurt ca vantul si ca gandul. 15 ani mai tarziu, un XC90 alb, plug-in hybrid, mi-a reamintit de ce suedezii fac unele dintre cele mai cool automobile din lume.
Text: Teodor Stefan
„Are we clear?!” intreba, intr-o sala de judecata, colonelul Nathan R. Jessep (Jack Nicholson) vizibil iritat de insistenta tanarului avocat Lt. Daniel Kaffee (Tom Cruise) in filmul „A few good men” (1992). „Crystal!” raspunde, cat se poate de calm, Cruise, enervandu-l si mai mult pe Nicholson. Ce legatura are una dintre cele mai cunoscute scene filmate intr-o “sala de judecata” cu Volvo-ul XC90 testat recent? Sa detaliem. Vopsit in culoarea Crystal White Pearl (1627 EUR cu TVA) si nivel de echipare „R-Design”, exemplarul condus oferea un sistem audio de exceptie: Premium Sound Bowers & Wilkins (3273 EUR cu TVA). In lumea pasionatilor de muzica buna si acorduri fine, Bowers and Wilkins nu mai are nevoie de nici o prezentare, asa ca mentionam doar cele 19 incinte acustice (inclusiv subwoofer) regasite la XC90-ul T8 in cauza, respectiv sunetul „crystal clear” si numeroasele setari menite a-i satisface chiar si pe cei mai pretentiosi pasionati de acorduri fine. Cu o asemenea sala de concerte mobila la dispozitie, e lesne de inteles de ce am ales de fiecare data, in cele cateva zile petrecute alaturi de XC90, drumul cel mai lung pana la destinatie.
Interior Zen
Tot despre cristal vorbim si la nivelul schimbatorului de viteze. Nu este o figura de stil, ci avem de-a face chiar cu cristal adevarat, schimbatorul fiind lucrat manual de Orrefors Sweden. Arata bine, un adevarat eye-catcher la nivelul detaliilor interioare, accentuand si mai mult senzatia premium de la bordul noului XC90. De unde si pana unde cristal pentru schimbatorul de viteze? Colaborarea dintre Volvo Cars si Orrefors a inceput cand Volvo a dezvoltat S60 Concept Car, iar Orrefors a primit misiunea de a realiza consola centrala din cristal. Detaliul respectiv a fost extrem de apreciat si in momentul prezentarii Concept Estate, la Geneva Motor Show in 2014, cand Orrefors a fost cooptat din nou ca parte din proiect. Acum, elegantul schimbator de viteze poate fi comandat, optional, pentru noua generatie XC90 si S90.
Minimalismul specific designerilor suedezi este vizibil peste tot in habitaclu. La nivelul consolei centrale, dominata de touch screen-ul generos (un iPad mai mare, daca vreti), pe tunelul dintre scaunele fata – unde remarcam atentia acordata finisarii butoanelor Start/Stop si al celui pentru alegerea regimului de condus – pe panourile portierelor, dar si la nivelul tetierelor pe care cunoscatorii le identifica imediat ca fiind specifice unui Volvo. In pas cu tendintele actuale, XC90-ul testat dispunea de tehnologia Black Panel pentru cadranele de bord, iar volanul cu 3 brate (parte din pachetul R-Design) imprima interiorului o nota sportiva. Alte detalii cu tusa dinamica: pedalier din aluminiu, inscriptii R-Design pe pragurile fata (iluminate) si insertii din fibra de carbon pe diferite elemente din habitaclu. Modelul testat dispunea de 7 locuri, fiind ideal pentru o evadare de weekend cu prietenii sau inca o familie. In configuratie 5 locuri, volumul portbagajului este de 640 de litri, valoarea scazand la 262 de litri daca sunt ridicate si cele doua scaune din ultimul rand.
Motor
„2 litri, 4 cilindri in linie si 320 CP? E gluma sau e pe bune?” m-a intrebat cineva la semafor crezand ca XC90-ul alb in care ma aflam avea sub capota un V6 sau V8. Nu, nu e gluma. XC90 T8 Twin Engine Plug-In Hybrid are doua motoare: unul pe benzina (turbo plus supraalimentare) care dezvolta 320 CP si 400 Nm (acelasi de la versiunea T6), si un motor electric care dezvolta 90 CP si 240 Nm. In total, 410 CP si 640 Nm. Puterea este transmisa rotilor prin intermediul unei transmisii automate Aisin cu 8 trepte. Volvo comunica un timp de 7 ore pentru incarcarea totala a bateriilor (300 kg din masa proprie a masinii) cu o capacitate de 9,2 kWh, respectiv 2,5 ore pentru incarcare rapida. In ceea ce priveste autonomia in regim 100% electric, Volvo afirma ca XC90 T8 Twin Engine poate rula pana la 30 km. Cum sta cu consumul? Cifrele oficiale indica 2,1 l/100 km pentru XC90-ul testat. Compartiv, versiunile hibride Mercedes-Benz GLE afiseaza 3,5 l/100 km, BMW X5 – 3,4 litri/100 km, Audi Q7 – 1,8 l/100 km si Lexus RX – 5,2 l/100 km. Evident, in conditii reale de trafic, mai ales in Bucurestiul vesnic sufocat de ambuteiaje, trebuie sa ne asteptam la valori mai mari.
Dinamica si comportament
In pofida pachetului R-Design si a partii frontale agresive, parte dominata de blocurile optice si „Ciocanul lui Thor” – luminile de rulare pe timp de zi (LED) regasite la tot mai multe modele din gama Volvo, sportivitatea nu este principala trasatura a lui XC90 T8 Twin Engine, ci mai degraba rularea confortabila si silentioasa cu accente dinamice. Desigur, SUV-ul suedez livreaza reprize sanatoase atunci cand pedala este apasata puternic, cele doua motoare lucrand concertat pentru ca cei 410 CP si 640 Nm sa isi fac simtita din plin prezenta. Prima 100 km/h este atinsa oficial in 5,6 secunde, iar viteza maxima comunicata de Volvo este de 230 km/h. Doar Mercedes-Benz GLE 500e este mai rapid decat suedezul cool, afisand 5,3 secunde pentru 0-100 km/h. In rest, XC90 T8 Twin Engine isi intrece rivalii X5 (313 CP si 6,8 secunde), Lexus RX (313 CP si 7,7 secunde) si Audi Q7 (381 CP si 5,9 secunde).
La viteze reduse, XC90 T8 Twin Engine ruleaza in modul electric, astfel ca va puteti bucura de sunetul anvelopelor care „incalta” jantele de 20 de toli (cauciucuri de iarna pe modelul testat, insa puteti ajunge pana la 22 de toli pe timp de vara) la rularea pe piatra cubica sau pietris. Asta in cazul in care coborati putin geamurile pentru ca izolarea fonica a habitaclului ni s-a parut foarte eficienta la noul XC90. Daca este nevoie de mai multa putere, atunci intervine automat si motorizarea pe benzina. Asa cum era de asteptat, energia recuperata in timpul franarii este folosita pentru incarcarea bateriilor. Masa proprie de 2,4 tone isi face simtita prezenta pe drumurile virajate mai accentuat decat in cazul unui BMW X5, recunoscut ca etalon in segment pentru sportivitate. Pana la urma, XC90 nici nu a fost gandit pentru a dobori recorduri pe circuit, confortul la bord, siguranta pasagerilor (actuala generatie XC90 a fost cea mai sigura masina testata de Euro NCAP in 2015), factorul „feel good” si ambianta cool, tipic suedeza, fiind mai importante decat lupta cu secundele.
O critica vizeaza cursa schimbatorului de viteze: la miscarea acestuia in sus sau jos, este selectata doar o treapta. Astfel, pentru a ajunge in pozitia Drive este nevoie de doua impulsuri in loc de unul, asa cum se intampla la alti producatori sau la alte modele Volvo. Acest „algoritm” ciudat poate deveni suparator mai ales daca rulati foarte mult in traficul urban, unde se impun numeroase manevre de parcare. Si pentru ca tot am ajuns la acest capitol, XC90-ul testat dispunea si de sistemul de parcare automata (atat perpendicular pe bordura, cat si in paralel cu aceasta), fara ca soferul sa tina mainile pe volan. Tot ce trebuie sa faceti este sa accelerati usor si sa franati. Asa ca daca vreti sa-i impresionati pe cei din jur cu ce stie sa faca SUV-ul, aratati-le aceste manevre. Desi nu vorbim despre o tehnologie noua in cazul Park Pilot Assist, efectul este garantat asupra celor care-l vad in actiune pentru prima data!
Concluzie
Arata bine, este burdusit cu tehnologie, ofera siguranta la cel mai inalt nivel si un habitaclu in care parca uiti de probleme si haosul din jur de indata ce ai inchis portiera. Si asta inainte de a porni sistemul audio senzational, care te poarta intr-o alta dimensiune de fiecare data cand asculti melodiile preferate. Dincolo insa de aceste aspecte, XC90 este cea mai buna declaratie data de Volvo cu privire la viitorul electric al companiei. In septembrie 2017, Volvo Cars a primit recunoasterea din partea Natiunilor Unite pentru strategia sa inovatoare de electrificare in raportul Global Compact, cea mai mare initiativă de sustenabilitate corporate din lume. Din 2019, fiecare model Volvo lansat va avea motor electric, producatorul suedez urmand sa lanseze 5 modele 100% electrice intre 2019 si 2021. Trei dintre acestea vor fi Volvo, iar doua vor purta sigla Polestar. Aceste automobile vor fi dotate suplimentar cu o gamă de optiuni Plug-In Hybrid si Mild Hybrid pentru toate versiunile, reprezentand una dintre cele mai largi oferte de automobile electrificate de pe piata.
Fara indoiala, viitorul electric Volvo suna bine! Revenind in prezent, pretul de lista al unui XC90 T8 Twin Engine este de 80.395 EUR (cu TVA), modelul testat ajungand, cu toate dotarile optionale, la 102.066 EUR (cu TVA).