
Uitati de vechiul A-Klasse, pentru ca noul model nu mai are nimic in comun cu el, pentru ca Mercedes si-a descoperit calitatile de design, sportivitate si tehnologie si in cazul celui mai mic model care poarta sigla stelei cu trei colturi.
Ljubjana, Slovenia. Pe cotiera noului A-Klasse sta cuminte un BlackBerry, alte masini care pleaca in test, din Ljubjana, sunt prevazute cu iPhone, semn ca masina acestei generatii trebuie legata ca printr-un cordon ombilical de telefonul inteligent. Este spiritul vremurilor noastre, un motor, pletele in vant si ceva viteza nu mai sunt de ajuns. Cand calci intr-un sau un Mercedes este musai sa ai doua trairi: elganta si sportivitatea. Vechiul A-Klasse n-a fost niciodata un Mercedes din acest punct de vedere, motiv pentru care marca germana din Stuttgart a tinut sa corecteze aceasta eroare a istoriei. Asa s-a nascut ideea noului A-Klasse, o masina menita sa domine segmentul compact iar daca ar fi sa-l credem pe Mark Fetherston – cel care a pornit povestea de la o coala alba de hartie -, noul model a castigat deja aceasta batalie. A este de la “Atac”, este vocea unei generatii care vine sa ne spuna ca brandul Mercedes isi va recapata locul. Oamenii din companie, prezenti la conferinta de presa de la Portoroz, Slovenia, au mentionat anul 2020, momentul in care Meredes isi propune sa intreaca BMW si sa devina primul producator premium al lumii, insa aceasta masina pe care Voom.ro a testat-o ne arata ca 2020 incepe astazi.
Totul a inceput cu o coala alba de hartie si dorinta unui Mercedes compact cu adevarat aspirational. Daca s-a reusit sau nu, este o intrebare la care vom raspunde peste ceva timp, dar semnele primei infatisari nu pot ignorate.
Motor – si confortabil, si sportiv
Ca orice model Mercedes, A-Klasse nu face economie de la versiunile puse la dispozitia clientilor. Din start trebuie mentionat ca toate variantele sunt disponibile in standard cu sistem Start/Stop. Diesel-ul joaca cartea eficientei, remarcandu-se prin motorul de baza A180 CDI cu 109 cai putere, consum mediu de 3.8 litri si emisii de 98 grame CO2 per kilometru. Fanii benzinei vor avea de ales intre motorizari turbo prevazute cu injectie directa. Am reusit sa testez doua versiuni, una diesel si una pe benzina – A200 CDI cu 138 cai putere si A 250 cu 211 cai putere.
Am lasat in urma capitala acestei Elvetii a estului european, de Slovenia vorbim, la bordul unui diesel BlueEFFICIENCY de 1.8 litri cu destinatia clara – la mare, in Portoroz, un fel de Mamaia mai putin luxoasa a coastei slovene. La modul in care arata noul Mercedes A-Klasse (exterior si interior) este foarte greu sa rupi vraja si sa asculti motorul. Prima impresie a fost generata de cuplu, cei 300 Nm, realizabili la 1.600 rpm, au oferit un confort sportiv care nu te poate dezamagi. Un al doilea motiv pentru care un diesel Mercedes merita sa fie pe lista de achizitie il reprezinta zgomotul de fond aproape inexistent. Masina este extrem de silentioasa si de bine antifonata, motiv pentru care a trebuit sa verific cartea tehnica daca intr-adevar este un diesel. Feelingul traditional al motorizarii pe motorina poate fi simtit abia cand verifici cifrele consumului, pentru ca pe un drum ce combina autostrada cu serpentinele, mediul urban cu cel extraurban, media inregistrata nu a depasit 6 litri la 100 km. Desigur, Mercedes sustine ca nivelul mediu al consumului este de 4,3 litri la 100 km, insa dinamica vehiculului cerea mai mult de la sofer pe traseul virajat iar stabilitatea si tinuta de drum la viteze mari si chiar foarte mari pe autostrada ne-au facut sa nu menajam deloc acul vitezometrului.
Drumurile slovene isi croiesc calea prin munti iar un diesel pare sa fie alegerea ideala pentru a vedea peisajul. Oamenii lipsesc de pe strazile acestei tari mai mult decat frumoase, insa in orice benzinarie sau restaurant ii vei gasi muncind cu zambetul pe buze, totul pare aproape ireal, ca intr-un tablou cu brigadierii comunisti. Motorul toarce silentios, da dovada de agilitatea necesara si, mai important ca orice, respecta nivelul brandului. Diesel-ul de 1.8 litri nu este aspirational, ci mai degraba corect. Motorul testat de noi lucreaza in tandem cu o transmisie automata 7G-DCT, imprumutata de pe deja legendarul SLS AMG. Principala calitate a acestei cutii este ca imbina sportivitatea cu confortul, balanta putand fi inclinata de catre sofer, in functie de modul in care trateaza pedala de acceleratie. Cu alte cuvinte, exista o relatie unica intre acceleratie si cutia cu dublu ambreiaj, cea din urma tesand treptele in functie de stilul de pilotaj. Vorbim despre o cutie automata care nu limiteaza nici soferul, nici vehiculul, o floare rara in peisajul auto mondial.
Daca diesel-ul pare inclinat spre confort, cu siguranta ca A 250 Sport cu motor turbo pe benzina si 211 cai putere, disponibili la 5.500 rpm, si un cuplu maxim de 350 Nm este inclinat spre sportivitate. Prevazut cu pachetul AMG, modelul se distinge din punct de vedere vizual in special datorita grilei de tip Diamond. Mercedes ne-a oferit sansa sa testam aceasta masina pe aerodromul din Portoroz, unde in compania unui specialist al companiei am petrecut cateva ture de circuit la potentialul maxim al masinii.
Intre Portoroz si Ljubjana, pe drumul de intoarcere, am avut ocazia sa incalecam un A 250 cu 211 cai putere. Sunetul ascutit al motorului s-a facut imediat simtit prin pustiul muntos al Sloveniei. Propulsorul urca rapid in ture iar cutia 7G-DCT te ajuta sa abordezi traseul virajat intr-un mod sport. Versiunea de top a noii generatii A-Klasse – pana la venirea lui A 45 AMG – nu ofera un raspuns pur daca ne referim la sportivitate, insa exprima un feeling care te trimite cu gandul in acea directie.
Motorul prezinta suficient de multi cai putere pentru a te ajuta sa faci in siguranta depasirile altfel dificile pe drumurile cu serpentine iar cuplul maxim cu adevarat impresionant il va multi pe orice iubitor de adrenalina la plecarea de pe loc. Motorul are nervozitatea campionilor iar cutia il ajuta pe cel aflat in spatele volanului sa livreze masinii un comportament cat mai sportiv. Cat despre consum, lucrurile nu stau tocmai cum promite Mercedes. Spre deosebire de cei 6,3 litri la 100 km trecuti in cartea tehnica, pe virajele din muntii Sloveniei, consumul a ajuns la peste 9 litri la 100 km, iar cand am intins la maxim nervii motorului, cifra consumului a arata si mai bine de 11 litri la 100 km. Drum intins nu gasesti in fosta republica yugoslava decat pe autostrada iar la viteze de 130-140 km/h e greu sa scazi media consumului catre cifra oficiala.
Comportament & Dinamica
Mercedes nu a reusit sa faca o masina corecta si atat. A facut o masina mai buna de atat. Iar clientii pot opta pentru nivelul de raspuns in functie de motorizari. Daca vrei mai mult confort, o tinuta de drum ireprosabila, stabilitate, vei opta pentru un diesel. Daca vrei sportivitate si adrenalina, optiunea cea mai cinstita este A 250 Sport. Nu poate fi un secret ca versiunea pe benzina testata de noi a fost mai sprintena decat diesel-ul A 200 CDI. Acesta din urma reuseste sa strabata prima suta in 9,3 secunde si atinge viteza maxima de 210 km/h. Cat despre A 250, sprintul de la 0 la 100 km/h este de 6,6 secunde in timp ce viteza maxima urca la 240 km/h. Sunt valori mai mult decat bune pentru clasa compacta, iar comportamentul vehiculului, oricare ar fi versiunea de care vorbim, este unul superb. Suspensia echilibrata pentru a raspunde atat nevoii de confort cat si nevoii de sportivitate isi face toti banii iar impreuna cu directia precisa si multitudinea de sisteme dinamice pun A-Klasse in varful clasei compacte. Noua Clasa A se distinge din punct de vedere dinamic cand vine vorba despre A 250 Sport. Expertiza inginerilor AMG este vizibila mai ales prin puntea fata si prin suspensia configurata special pentru aceasta.
Testul pe circuit ne-a dat prilejul sa fortam la maxim modelul german, sa-i gasim limitele, dar singurele limite pe care le-am gasit au fost cele proprii. Masina poate mai mult decat soferul. Modul in care se aseaza si se lipeste pe viraje, modul in care se tinea A 250 Sport in acul de par de pe circuit, felul in care accelereaza la iesirea din curba si stabilitatea de care da dovada la proba jaloanelor au fost cu adevarat imrepsionante. Cutia automata isi face banii cand vine vorba de sosea, oferind si celor care piloteaza sportiv tot sprijinul necesar, insa pe circuit si-a aratat limitele. In mod clar motorul lui A 250 Sport putea mai mult, insa cutia te limita schimband un pic mai devreme. Impresia generala printre cei prezenti la testul de circuit a fost una entuziasta, cu privire la capabilitatile noului hatchback Mercedes. Peste toate acestea se aseaza ca o cireasa pe tort cel mai important coeficient aerodinamic din segment – 0,27.
Design – sex appeal
„Respect BMW dar stiu ca masina mea e mai frumoasa decat Seria 1”, a spus pentru Voom.ro designerul Mark Fetherston, omul care a pornit de la foia alba de hartie pentru a ajunge aici. Aici insemnand noul A-Klasse, un model care straluceste mai ales prin design. Inspiratia din aviatie si dorinta de a contura un design dupa felul in curge vantul pe langa masina sunt evidente. A-Klasse iti ofera senzatia unei sculpturi fluide, fara sa diminueze nivelul de agresivitate sau dramul necesar de eleganta. Partea frontala, mai ales grila Diamond de pe A 250 Sport, sunt responsabile cu tot ce inseamna imagine agresiva. Spatele este un pic mai contemplativ si are rolul clar de a asigura nivelul de eleganta specific marcii germane. E greu de crezut ca o masina germana poate emite atata emotie din forma generala sau din detalii care intregesc o imagine cu adevarat impunatoare chiar si pentru segmentul premium al clasei compacte. Designerul lui A-Klasse spune ca a dorit sa ofere masinii cat mai mult sex-appeal iar modul in care A-Klasse este privita pe strada ne arata ca a reusit.
Interior – inspirat din aviatie
Nivelul de eleganta este statutul cu care orice Mercedes se poate lauda. In cazul lui A-Klasse eleganta materialelor este pusa in umbra de feelingul sportiv. Aeratoarele inspirate de pe SLS AMG, inspirate la randul lor din aviatie, si volanul imbracat in piele fac legea din punct de vedere vizual. Plansa de bord descrie o linie simpla iar in centru este dominata de ecranul LCD. Ceasurile sunt simple insa moderne iar consola centrala se inscrie in trendul ergonomic care domina lumea auto. Mercedes A-Klasse nu dezamageste cand vine vorba despre spatiu interior dar, mai important, se distinge cand vine vorba despre confortul oferit de scaune. Prevazute cu functie de memorare pentru locurile din fata, acestea s-au dovedit a fi odihnitoare chiar si pentru drumurile lungi. Interiorul se distinge mai ales prin multitudinea de sisteme tehnologice de ultima generatie.
Tehnologii de siguranta
Collision Assist este inovatia adusa de Mercedes in clasa compacta, A-Klasse devenind astfel cel mai sigur model al segmentului. Sistemul este capabil sa atentioneze soferul Clasei A vizual si auditiv pentru a-l alerta in cazul in care detecteaza posibilitatea producerii unui impact si pregateste sistemul Brake Assist pentru cel mai precis raspuns al franelor. Acestea vor opera la capacitate maxima imediat ce soferul actioneza pedala de frana indiferent de forta de apasare a acesteia. Attention Assist, sistemul de detectare al oboselii este si el oferit standard.
PRE-SAFE sunt centurile de siguranta cu pretensionare reversibila, inchiderea automata a geamurilor laterale si a trapei in cazul detectarii unui accident iminent si pozitionarea automata si imediata a scaunelor fata reglabile full-electric in pozitia ideala pentru oferirea unei protectii maxime in caz de accident. Sistemul cruise control adaptiv DISTRONIC PLUS este disponibil si el optional (860 Euro fara TVA). A-Klasse ofera standard 9 airbaguri.
Integrare completa pentru iPhone
Scopul celor de la Mercedes a fost sa-i faca pe cei din masina sa se simta la fel ca in fata calculatorului. „Drive Kit Plus for the iPhone” (580 Euro fara TVA) va fi disponibil ca accesoriu de la sfarsitul acestui an si se va putea comanda ca dotare optionala incepand cu primul trimestru 2013. Acest kit va permite utilizatorului de Clasa A si iPhone sa se conecteze la Facebook, Twitter, sa utilizeze aplicatiile Daimler si sa acceseze lumea digitala direct de la bordul masinii. Kit-ul pentru iPhone include si un software de navigatie de ultima generatie de la Garmin, cu informare in timp real asupra traficului, bazata pe datele din internet, cautare online a punctelor de interes (POI) si afisare 3D a hartilor.
Concluzie
Daca pui vechiul A-Klasse langa noua generatie a modelului iti vine greu sa crezi ca ambele masini sunt facute de Mercedes. In acelasi timp, aceasta evolutie – in bine – demonstreaza ca Mercedes-Benz a inteles ca exista un grup tot mai mare de clienti care vor sa cumpere o masina premium de dimensiuni mai mici. Noul A-Klasse face dovada logo-ului pe care-l poarta cu mandrie pe grila fontala si este un statement ca masina a unei noi generatii. Generatia Facebook, iPhone – cum s-ar numi ea – este aici, iar alaturi de ea a venit si Mercedes. Preturile noii Clase A incep de la 19.900 euro, fara TVA, pentru modelul A 180 BlueEFFICIENCY. Versiune de top Mercedes A 250 Sport are un pret de plecare de 30.525 euro fara TVA.