Teste

Start de gama – Test Skoda Fabia 1.0 MPI

De 3 aprilie 2022aprilie 6th, 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

De peste 20 de ani pe piata si ajunsa la a patra generatie, Skoda Fabia a fost dintotdeauna o specialista a spatiului interior, simplitatii inteligente (doar nu degeaba sloganul Simply Clever) si calitatii de executie. De la o generatie la alta a crescut in dimensiuni, astfel ca versiunea de fata este mai lunga cu 15 cm comparativ cu prima Fabia si cu 11 cm peste modelul inlocuit, depasind astfel pragul celor 4 metri (4.108 mm).

Foloseste platforma MQB A0 a grupului VW, care este deja adoptata de Volkswagen Polo si Seat Ibiza, mai pe inteles, s-a schimbat radical fata de Fabia Mk3 la capitolul confort si rulare. Pentru ca altfel, pe partea de motorizari aceasta generatie vine fara nici un fel de electrificare, nici macar mild hybrid. Asa cum vom descoperi mai jos, chiar si fara acest ajutor electric, versiunea entry level – atat ca motor, cat si ca echipare – 1.0 MPI Ambition are o eficienta foarte buna.

ADN Skoda de la A la Z

Daca privesti masina frontal fata sau spate, te poti gandi la orice model din gama. Noua grila hexagonala, cu faruri LED in standard si stopurile tip bumerang, specifice ca design ultimei evolutii a marcii, ii confera un look proaspat si, pe alocuri, distins. Si din lateral comunica un gabarit mai mare, in special in treimea posterioara, cu montantul C relativ gros.

De altfel, ampatamentul are cea mai spectaculoasa crestere comparativ cu vechea generatie, de 94 mm, ajungand la 2.564 mm. Eleronul posterior nu este doar de efect stilistic, ci face parte din pachetul aerodinamic, alaturi de lamelele active ale calandrului si contribuie la obtinerea unui Cx foarte bun, de 0,28. Versiunea testata, Ambition, are jantele optionale de aliaj usor (492 euro) si culoare optionala Argintiu Briliant (422 euro). De retinut ca singura culoare exterioara fara cost este Energy Blue uni.

Cresterea in dimensiuni a adus cu sine un interior si mai mare decat al vechii Fabia. Practic este unul dintre cele mai spatioase modele din segment. Portbagajul de 380 de litri (+50 litri fata de generatia veche) nu doar ca este extraordinar pentru o masina de clasa B, dar se apropie de valorile oferite de un hatchback compact.

De fiecare data cand ajung la volanul unei Skoda stiu ca voi intalni fel de fel de solutii interesante de depozitare, iar in acest caz, Fabia nu se dezice: cunoscuta umbrela din panoul usii soferului, racleta de gheata din interiorul capacului de la rezervor, buzunarele mari din usi, locasuri inculsiv pentru monede, buzunare matlasate pe spatarul scaunelor fata pentru telefoanele si minitabletele celor din spate, polita textila suplimentara in portbagaj, mini-cos de gunoi cu capac si saculet de plastic atasat in buzunarul portierei fata.

Poate ca sunt detalii, dar in viata de zi cu zi te relaxeaza, pentru ca intr-o masina de clasa mica, orice milimetru in plus, orice suprafata vitrata suplimentara si loc de depozitare conteaza foarte mult.

In aceeasi idee, locurile frontale sunt aerisite, iar o persoana mai solida, ori mai inalta nu va avea probleme de adaptare. Panoul usii este suficient de departe, ba chiar prea departe in cazul meu pentru a putea conduce cu cotul pe cotiera integrata.

Spre deosebire de multe modele din segment, accesul la comanda spatarului scaunului este facila si, spre surpriza mea, inclinatia se regleaza cu buton rotativ, ce permite cea mai precisa ajustare. Nu este o solutie noua, ci s-a perpetuat de la vechile modele, inclusiv de la Octavia. Iar aici as mai mentiona modul de actionare al cruise controlului sau manerul de cauciuc pentru tragerea hayonului (cu o forma mai ergonomica acum).

In aceasta echipare de baza, intreaga plansa de bord este din plastic rigid, chiar daca de mai multe texturi, insa totul este tare la atingere. La fel sunt si panourile portierelor, ori zona inferioara a consolei, care se prelungeste intre scaunele fata. Singura portiune pe care este aplicat un material textil se regaseste pe cotiera integrata in panourile usilor. Insertia argintie Kota Grey (optional 27 euro) pe transversalul plansei mai anima putin atmosfera, care sta sub semnul culorii negre.

Iar aici trebuie nuantat, pentru ca privita in ansamblu, plansa de bord denota ergonomie, design modern si proportii alese atent. In detaliu insa plasticele dau o senzatie de entry level, de masina de flota. Iar grosul optionalelor pentru personalizarea interiorului sunt disponibile doar pentru versiunea superioara de echipare, Style, unde poti alege, printre altele, scaune cu tetiera integrata, diverse materiale pentru tapiterie, culori mai vesele, plus aparitia unui material textil pe plansa de bord.

Si masina testata are cateva optionale, precum pachetul Ambition de 650 euro (cruise control, senzori de parcare spate, proiectoare de ceata, scaune fata cu reglaje extinse), volan multifunctional imbracat in piele (116 euro), pachet Comfort & Function de 417 euro (pornire de la buton, cotiera centrala fata, doua porturi USB-C in spate, materiale de material textil).

Este foarte util si sistemul Smartlink (193 euro), care aduce wireless continutul telefonului iPhone pe ecranul central de 6,5 inci. Poate parea un un display mic, dar in practica nici nu it trebuie mai mult, afisajul si viteza de raspuns fiind foarte bune. Apoi meniurile se acceseaza logic, cu multe informatii utile, asa cum m-am obisnuit sa gasesc in orice model Skoda.

De altfel, in Fabia totul pare familiar de la primul contact, pentru ca este o ergonomie studiata pana la ultimul detaliu, fara sa te intrebi ce face butonul x sau y. Sigur, interfata climatizarii manuale nu are ce sa aduca spectaculos vizual, desi ofera inclusiv guri de aerisire pentru locurile spate, iar in standard sunt incluse si scaunele fata incalzite.

Oricum, eu ma astept ca majoritatea celor care aleg echiparea Ambition sa bifeze si climatizarea automata (312 euro). In ceea ce priveste spatiul pe bancheta, locurile de pe extreme sunt suficient de generoase pentru a gazdui persoane de 1,8 m inaltime pe distante lungi. In schimb, tunelul central voluminos ii va pune probleme pasagerului de pe mijloc, in special la zona de jos.

Inaltimea interioara este specifica mai degraba unui model compact, asa ca nu sunt probleme de acest gen. Mai curios poate parea ca nici macar optional nu se poate alege actionare electrica a geamurilor spate, asa ca macaralele clasice vor trebui acceptate si integrate in perisaj.

Usor de condus, economica si fara pretentii dinamice

Motorul aspirat 1.0 MPI cu trei cilindri (999 cmc) este acelasi de la vechea generatie, cu cateva imbunatatiri. Raportul de compresie a fost marit de la 10,5:1 la 12:1, fapt ce a adus un plus de 5 CP. Acum sunt 80 CP disponibili la 6.300 rpm, in vreme ce cuplul maxim de 93 Nm se atinge intre 3.700 – 3.900 rpm. Singura transmisie oferita este o manuala cu cinci trepte, relativ lungi.

Timoneria ei este in nota binecunoscuta a grupului VW, adica inserari optime, cursa aleasa inspirat si actionare din varful degetelor. Cuplarea treptei de mers inapoi ar mai trebui putin rafinata, in special la manevre rapide, gen intoarceri din trei miscari, dar sunt putine cazurile de acest gen, asa ca o trec cu vederea.

Motorizarea trebuie exploatata si judecata prin prisma solutiei sale constructive, pentru ca un aspirat de 1 litru nu va avea niciodata un raspuns bun in zona inferioara de turatie. Este o diferenta enorma intre acesta si un 1.0 TSI, asa ca cine va conduce MPI-ul trebuie sa nu se sfiasca de turatiile inalte si foarte inalte.

Mai precis, a pleca in depasire de la 3.500 – 3.800 rpm nu doar ca este recomandat, ci este absolut necesar. Motorul are la dispozitie aproape 2.000 rpm, pana aproape de zona rosie unde poate da cele mai bune reprize. Urca cu o repeziciune aproape curioasa, asa ca trebuie sa fii atent sa nu te trezesti cu injectia taiata. Insa odata invatat, pare chiar distractiv sa te joci cu el in ture, unde nu se aude rau deloc.

Este stiut timbrul particular al motoarelor cu trei cilindri, iar singurele momente cand acesta pare intr-adevar neslefuit sunt la relanti si cand este rece. Ca idee, pentru a avea o dimensiune corecta a termenului “distractiv”, trebuie stiut ca masina atinge 100 km/h cu start de pe loc, in 15,5 secunde.

Chiar daca treapta a cincea este lunga, pentru a sustine viteze ridicate fara aportul turbo este nevoie de turatie. Asa ca la 100 km/h stabilizati, motorul functioneaza la 3.000 rpm, in vreme ce la 120 km/h se afla la 3.750 rpm, iar la 130 km/h urca la 4.000 rpm. Fara indoiala, regimul optim este la 120 km/h, in palierul de cuplu maxim, benefic atat pentru consum, cat si pentru confortul auditiv.

Cu aceasta viteza setata pe cruise control am parcurs autostrada  Bucuresti-Ploiesti, in sensul catre Ploiesti (deci in usoara urcare), cu un consum de 6,5 l/100 km, iar la retur cu 6,1 l/100 km. Pe drumuri nationale, o medie de 5  l/100 km se obtine fara a merge neaparat economic. Sa nu uitam ca masina are si o masa proprie mica, de doar 1.116 kg, ceea ce conteaza la consum.

Cu acest motor, Fabia nu poate emite pretentii de sportivitate, desi sistemul de rulare denota ca este pregatit pentru mai mult. Dar avand in vedere cat de usor se conduce si ca la viteze si turatii urbane nu are reactii percutante (decat dupa retrogradare) te face sa o conduci deconectat.

Tocmai de aceea, cel putin la acesta motorizare, mi s-au parut binevenite setarile cu ambreiaj foarte moale, relaxant in oras, o directie asistata generos, dar cu precizie si progresivitate apreciabila si un sistem de franare comunicativ. In schimb, suspensia lucreaza cam zgomotos in cazul trecerii peste linii de tramvai, imbinari ale podurilor sau denivelarile transversale pentru incetinire, desi anvelopele 185/65 R15 sunt cat de poate de “turistice” si filtreaza mult socurile.

Fara un sistem hibrid, fie el si mild, orasul poate parea o nuca tare in ceea ce priveste consumul. Am inregistrat atat valori de 6,8 l/100 km, dar si de 9,3 l/100 km, in trafic bara la bara, asadar in lipsa unui test extensiv de consum urban este greu de spus cat ar fi o medie reala. 

Buget si optiuni

In acest moment, familia Fabia poate fi comandata in Romania doar cu motorul de 1 litru, MPI de 80 CP sau TSI de 95 CP sau 110 CP. Doar pentru cel de 110 CP sunt disponibile transmisia manuala cu sase trepte si DSG7. 1.5 TSI-ul de 150 CP nu este inca in configurator. Cat priveste echiparile, sunt doar doua niveluri, Ambition si Style, prima dintre ele oferita doar pentru 1.0 MPI, care reprezinta in acest moment cel mai ieftin model din toata gama Skoda.

Pretul de lista este de 15.175 euro, TVA inclus, la care se pot adauga lejer optionale de 2.000 euro, ca si la masina de fata. Chiar si asa, eu consider ca echiparea Ambition se preteaza cel mai bine flotelor, ori clientilor persoane fizice care o folosesc preponderent urban. Cu Style se poate intra in domeniul sportiv si fashion, sunt disponibile optionale mai multe si mai interesante, iar masina se poate configura extrem de diferit. 

Share