Cel mai nou crossover Suzuki ne arata ca traditia poate fi imbinata fara probleme cu un stil modern si practic.
Cunoscuti petrnu modelele 4×4, japonezii de la Suzuki s-au adaptat din mers cerintelor pietii si ne ofera astazi o gama variata de modele cu tractiune integrala, de la „batranul” Jimny si pana la noul „leader”, S-Cross.
Construit in ideea de a inlocui vechiul SX-4, S-Cross a reusit sa atraga o noua categorie de clienti, fapt care a permis vechiului model sa ramana in continuare in fabricatie, asadar gama Suzuki s-a imbogatit cu un nou model
Design / Confort
Stilul lui S-Cross nu a preluat nimic din designul celorlalte modele 4×4, preferand sa construiasca de la zero imaginea unui crossover polivalent care se adreseaza celor care apeciaza in primul rand calitatea si confortul unei masini. Influentele orientale in design sunt evidente, S-Cross diferentiindu-se destul de clar de concurenta europeana. La exterior nu exista diferente notabile intre modelele standard si cele cu tractiune integrala, cu exceptia inscripiei Äll Grip” ce apare in partea de jos a hayonului. Asadar, toate versiunile au o garda la sol care ne promite ca nu vom avea probleme pe un drum de tara, sau cu bordurile mai inalte.
Cei care au mai condus un Suzuki se vor simti „ca acasa” la bordul lui S-Cross care ofera o ambianta placuta ca design si cu finisari foarte bune. Instalati comod in scaunul soferului observam ca maneta schimbatorului are marcate doar cinci trepte de viteza, ne asteptam sa fie sase, dar sub capota se afla un motor pe benzina care sparge oricum tiparele pentru un SUV din 2014.
Echiparea superioara ne reasfata cu o tapiterie din piele si destule dotari care sa ne atraga atentia, cum ar fi scaunele fata incalzite sau climatizarea automata cu doua zone, insa „piesa de rezistenta” este plafonul panoramic dublu-retractabil ce ofera o deschidere impresionanta.
Sistemul keyless permite ca masina sa poata fi folosita fara a atinge cheia. Un buton pozitionat pe clanta va descuia masina daca cel care face acest lucru are si cheia in buzunar, iar motorul porneste la apasarea butonului din partea dreapta a volanului.
Consola centrala delimiteaza butoanele instalatiei multimedia de cele ale climatizarii in cel mai clasic stil cu putinta. Asadar nu exista probleme pentru setarea temperaturii dorite sau la gasirea postului de radoio preferat. Utile se dovedesc si butoanele de pe volan, care par multe dar sunt impartite foarte clar. Cele din stanga sunt dedicate instalatiei audio, in timp ce din partea dreapta se poate seta pilotul automat. Mai exista insa trei butoane in patea de jos, care deservesc car-kit-ul si care sunt oarecum mai greu de folosit.
Suzuki S-Cross nu duce lipsa de spatii de depozitare, fie ca vorbim de portiere, consola sau chiar portbagaj, unde exista un compartiment sub podea, ideal pentru obiecte mai mici.
Motor / Cutie de viteze
Haideti sa dam la o parte ideile preconcepute cum ca un SUV, chiar si unul nu foarte mare, trebuie sa aibe obligatoriu un motor diesel. Motorul in patru cilindri care se afla sub capota lui S-Cross este foarte linistit pana cand acul turometrului se apropie de 4.000 rpm, iar la ralanti nu se aude nici un zgomot din compartimentul motor. Diferente fata de un diesel exista, desigur, dar se vor face simtite de la 90-100 km/h in sus cand va fi nevoie de o retrogradare si de turarea motorului pentru a depasi. Insa ce-i sperie cel mai mult pe potentialii clienti de SUV este consumul, care ar putea fi prea mare in comparatie cu are de oferit masina, Asa am crezut si noi initial, dar surpriza placuta a fost un consum de 6,8 l/100 km si asta in oras. Fara sa menajam masina si fara sa incercam obtinerea unui consum cat mai mic, motorul s-a multumit cu foarte putin pentru traficul aglomerat din centrul capitalei. „Vina” o poarta in mare parte sistemul „Start-Stop” care opreste motorul chiar daca masina inca mai ruleaza cu 1-2 km/h. In afara localitatilor situatia ramane neschimbata, adica nivelul consumul se situeaza la un nivel redus, doar daca motorul nu este turat prea tare. Aici se face simtit dezavantajul de a avea cinci trepte de viteza, care ne „limiteaza’ viteza maxima la 120 km/h. Peste aceasta valoare motorul se tureaza suficient de tare pentru a se face remarcat in habitaclu, iar acest lucru se va resimti si in valoarea consumului.
Dinamica / Performante
Pentru ca testam un S-Cross cu tractiune integrala, un buton de comanda montat in consola centrala ne permite sa setam felul in care aceasta va fi folosita. S-Cross functioneaza ca o masina cu tractiune fata in conditii de aderenta buna, puntea spate fiind cuplata doar in cazurile speciale. Acest lucru poate fi schimbat cu ajutorul butonului „Lock”. Prin rotirea butonului se pot accesa modurile „Snow” si „Sport”, cu mentiunea ca cel de-al doilea schimba destul de drastic raspunsul motorului can este apsata pedala de acceleratie.
Cu 120 CP obtinuti la 6.000 rpm si un cuplu maxim de 156 Nm disponibil la 4.400 rpm, motorul reuseste sa imprime masinii o viteza maxima de 175 km/h si un demaraj pana la 100 km/h de 12 secunde. Nimic impresionant aici, dar in realitate masina nu pare lenta, iar modul „Sport” reuseste chiar sa ne dovedeasca faptul ca si un motor pe benzina de doar 1,6 litri este capabil sa faca fata unui crossover de 4,3 m, in conditiile in care masa proprie este de 1.240 kg.
Suspensia este suficient de ferma pentru a nu ne da emotii pe viraje si reuseste sa filtreze foarte bine denivelarile din asfalt, pana la un punct insa. Daca garda la sol si tractiunea integrana ne permit sa mergem pe un drum de tara mai „neprietenos”, suspensia insa va fi depasita de situatie iar calatoria in aceste conditii nu ar trebui sa dureze foarte mult. Oricum, aceste masini nu apuca prea des sa paraseasca asfaltul, fapt care a fost luat in calcul si de constructor dealtfel.
Concluzie
S-Cross combina polivalenta si agilitatea modelelor Suzuki cu o transmisie integrala de ultima generatie, rezultatul fiind un crossover cu valente sportive ce ar trebui sa fie pe placul unei familii tinere.
Modelul testat de noi, Elegance Top, are un pret de vanzare la oferta de 22.400 de euro cu TVA, insa pentru modelul de baza cu motorul 1.6 VVT si tractiune fata este nevoie de 14.400.
{gallery}Suzuki S-Cross 1.6 VVT{/gallery}