Compania Bridgestone, cel mai mare producător de anvelope din lume, este îngrijorată de un declin clar al siguranţei şoferilor din Europa din cauza întreţinerii defectuoase a anvelopelor. Pe baza rezultatelor a peste 28.000 de verificări gratuite ale siguranţei anvelopelor efectuate în cadrul unui program aflat deja la a 8-a ediţie consecutivă, s-a constatat că un procent uluitor de 78% dintre autoturisme aveau cauciucurile dezumflate sau uzate peste limita legală. Aceste cifre alarmante sunt cu atât mai îngrijorătoare, deoarece reprezintă o creştere de 25%. Cauzele cele mai probabile ale acestei creşteri sunt reprezentate de criza economică, majorarea preţului carburanţilor şi scăderea puterii de cumpărare. Cu toate acestea, Bridgestone avertizează cu privire la pericolele unei presiuni incorecte şi/sau ale gradului mare de uzură ale anvelopelor, deoarece acestea compromit siguranţa rutieră prin reducerea stabilităţii şi controlului asupra direcţiei maşinii, alături de creşterea distanţelor de frânare.
O anvelopă este doar o piesă rotundă şi neagră?La începutul oricărui proces de dezvoltare a noilor anvelope, fie de vară fie de iarnă, Bridgestone aplică mottoul companiei, „Servim societatea cu produse de calitate superioară” şi se concentrează pe satisfacerea nevoilor consumatorilor. Dintr-un studiu de segmentare a clienţilor realizat de Bridgestone, a reieşit clar că principala preocupare a aproape 50% dintre conducătorii auto o reprezintă „siguranţa şi controlul în condiţii de carosabil umed”. La acest capitol, „distanţa scurtă de frânare pe o suprafaţă umedă” este nevoia cea mai importantă, urmată de „menţinerea controlului în toate condiţiile” şi „distanţa scurtă de frânare pe drumuri acoperite cu gheaţă şi zăpadă”.
În acelaşi timp, realitatea arată că majoritatea consumatorilor îşi achiziţionează anvelopele în funcţie de preţul cel mai mic, fiind ostili ideii de a cumpăra anvelope de calitate premium (chiar dacă conduc un autoturism de clasă premium). Aceştia cumpără tot mai mult anvelope de import la preţuri scăzute, în special fabricate în China (date confirmate de ETRMA). Importurile de anvelope din China în Europa aproape s-au dublat între 2007 şi 2013, reprezentând 45% din toate importurile europene de anvelope în 2013.
Studiul a arătat că mulţi conducători auto au o înţelegere deficitară a anvelopelor şi o afinitate redusă faţă de acestea, deoarece le percep ca pe nişte mărfuri de larg consum şi ca pe o achiziţie împovărătoare, neapreciind astfel complexitatea lor şi considerând că anvelopele sunt toate la fel: rotunde şi negre! În mod deloc surprinzător, aproape 80% dintre conducătorii auto apelează la dealeri (de maşini sau anvelope) pentru sfaturi de cumpărare.
Întreţinerea anvelopelor este neglijată
Există două probleme principale legate de întreţinerea anvelopelor: uzura şi presiunea.
În ceea ce priveşte uzura, 25% dintre şoferii verificaţi în cadrul controalelor de siguranţă a anvelopelor realizate de Bridgestone (28.000 de verificări realizate de personal calificat în întreaga Europă) conduceau cu anvelopele sub limita legală a adâncimii profilului benzii de rulare de 1.6mm, şi chiar se gândeau să amâne înlocuirea acestora! Pericolele rulării cu anvelope uzate (pierderea aderenţei pe carosabil umed, riscul de explozie a anvelopei) sunt bine documentate şi cunoscute. În Regatul Unit, până la 57% din anvelope sunt înlocuite după depăşirea limitei legale!
În ceea ce priveşte presiunea, în cadrul aceleiaşi serii de 28.000 de verificări privind siguranţa anvelopelor, Bridgestone a descoperit că 78% dintre şoferi conduceau cu anvelopele umflate sub presiunea corectă. Această situaţie compromite capacitatea şoferului de frâna şi de a efectua manevre în siguranţă, conducând în acelaşi timp la creşterea consumului de carburant şi la uzare mai rapidă a acestora.