Special

Super Bowl – Show-ul reclamelor auto

De 27 iunie 2012No Comments

Super Bowl este special pentru ca pentru 100 de milioane de oameni il privesc. Astfel, evenimentul devine o miza pentru companii, iar piata auto este cea mai prezenta in fenomenul publicitar. Super Bowl nu mai este demult doar despre fotbalul american, este o traditie a publicului american de a sta la televizor si a privi. Reclamele sunt la cel mai inalt nivel – adevarate creatii artistice – motiv pentru care publicul le asteapta cu nerabdare.

Super Bowl, finala ligii profesioniste de fotbal american, a cunoscut un nou episod astazi, 6 februarie, in Statele Unite ale Americii. Super Bowl este mai mult decat un meci, este o zi de sarbatoare a intregii Americi. Publicul de peste Ocean si-a creat o adevarata traditie din urmarirea marelui meci, a show-ului de la pauza si a numeroaselor reclame speciale pe care companiile platesc bani grei pentru a fi difuzate.

Pentru ca finala fotbalului american este urmarita de cel putin 100 de milioane de telespectatori, spatiul publicitar din ziua de Super Bowl este cel mai scump din intreg anul. Pentru editia 2012, organizata la Indianapolis, Indiana, companiile au platit 3,5 milioane de dolari pentru 30 de secunde de publicitate.

Cum se vede Super Bowl la TV

Industria auto este cea mai implicata ramura economica in ziua de Super Bowl. Companiile auto apeleaza la adevarate genii creative in materie de publictate pentru a realiza cele mai inedite, haioase si virale reclame. Publicul american a creat de generatii o traditie a Super Bowl-ului, meciul in sine fiind un pretext de a sta la televizor si a urmari programele televiziunilor. Anul acesta, pot-ul castigator l-a tras NBC, care difuzeaza Super Bowl o data la doi ani, intermitent cu CBS. NBC-ul avea nevoie mai mult decat oricand de acest Super Bowl, in conditiile in care celebra retea americana trece prin cea mai neagra perioada din istoria sa, atat in ceea ce priveste audientele cat si calitatea show-urilor pe care le difuzeaza.

Madonna si Clint Eastwood au furat show-ul la pauza

Daca meciul dintre New England Patriots si New York Giants, castigat de newyorkezi, nu a oferit un spectacol deosebit in prima repriza, show-ul de la pauza, sustinut de Madonna, a incitat spiritele telespectatorilor, conform relatarilor din presa de a doua zi. Madonna a pus in scena un spectacol incendiar indelung apaudat pe retelele de socializare de alte staruri ale Americii. Americanii care privesc Super Bowl-ul nu reprezinta doar un public numeros, ci si in public educat in materie de televiziune si publicitate. Reclamele au evoluat de la simple prezentari la adevarate compozitii de entertainment, motiv pentru care publicul le priveste ca pe un adevarat spectacol TV.

Internetul schimba regulile jocului

Asa cum am punctat mai sus, producatorii auto sunt cei mai prezenti pe micile ecrane in ziua de Super Bowl, iar publicul din fata televizioarelor are o adevarata traditie in a astepta si viziona reclamele special create pentru aceasta zi. Este o traditie care din 2012 incepe sa-si piarda din substanta. Misterul, asteptarea reclamelor nu mai pot fi de actualitate, in conditiile in care majoritatea jucatorilor auto si-au prezentat compozitiile pe conturile proprii de Youtube sau Facebook. Goana dupa publicul de internet a schimbat strategia.

Daca publicul de TV era educat sa astepte surpriza in fata televizorului, viteza internetului a slefuit un nou tip de audienta. In dorinta de a fi activi pe internet, in special pe site-urile proprii sau pe retelele de socializare, companiile si-au difuzat reclamele dinainte ca aceastea sa apara pe TV. Stategia de marketing s-a adaptat noilor realitati iar companiile nu si-au mai putut permite sa piarda o audienta pe care nu o pot cumpara de la televiziuni, dar care e disponibila la costuri mult mai mici pe internet. Dezvaluirea reclamelor inainte de Super Bowl marcheaza un nou timp de relatie cu publicul: impartirea content-ului cu utilizatorii online. Aceasta practica nu a fost inventata de companiile auto, ci de retelele TV din SUA (NBC a oferit pe internet premiera serialului Smash, inainte ca acesta sa fie difuzat la TV, dupa Super Bowl).

Companiile auto domina spatiul publicitar la Super Bowl

Nu mai putin de 11 producatori auto plus alte companii adiacente ale industriei au cumparat spatiu publicitar pentru ziua de Super Bowl. Specialistii explica ca numeroasele campanii sustinute pe internet, prin publicarea de teasere, creeaza o stare si alimenteaza asteptarea. Agentiile de publicitate s-au adaptat imediat si au creat adevarate episoade pentru o reclama care in medie are doua minute. Varianta finala vine cu deznodamantul, intens asteptat dupa suspansul creat prin teaserele de pe internet. Publicul este castigat sigur, in acest fel. Reclama si produsul sunt mult mai usor inscriptionate in constiinta privitorului.

O reclama buna de Super Bowl aduce notorietate, creste imaginea de brand. Volkswagen este un exemplu bun in acest sens, care a castigat enorm la capitolul imagine dupa ce reclama in care a folosit unul dintre simbolurile Americii – personajul fictiv Darth Vader din filmul Razboiul Stelelor- a fost cea mai apreciata la Super Bowl-ul de anul trecut. Honda l-a folosit pe actorul Matthew Broderick intr-un omagiu adus filmului “Ferris Bueller’s Day Off “din 1986, in care a jucat actorul, pentru a-si promova noul CR-V. Japonezii au mizat pe personalitatea si carisma lui Jerry Seinfeld pentru a promova supercarul Acura NSX, intr-o reclama in care mai apare si Jay Leno. VW a realizat un fel de continuare pentru reclama de anul trecut, insa spectacolul a fost asigurat de marca Kia – cu reclama in care apara Adiana Lima – sau cu un nou spot in care apar celebrii hamsteri.

Daca Lexus, pentru prima data pe TV la Super Bowl, nu a oferit surprize pentru ca reclama la GS a fost difuzata pe retelele de socializare, acelasi lucru se poate spune si despre Fiat, care si-a promovat Abarth 500 prin deja celebrul spot in care personajul principal este fotomodelul roman Catrinel Menghia.

Cele mai interesante reclame auto aparute la Super Bowl 2012 vin de la Chervolet si Chrysler. Principala marca a grupului General Motors a realizat probabil cel mai scump spot publicitar intitulat “2012”, o reclama care infatiseaza o lume apocaliptica in care modelul Silverado iti ofera supravietuirea. Reclama este o trimitere directa la sfarsitul lumii, prevestita in 2012 de unele interpretari ale calendarului maya, dar reprezinta si un atac direct la Ford. Conform unor informatii din media americana, Ford a trimis o scrisoare oficiala celor de la Cevrolet cerandu-le sa retraga reclama de la difuzare in timpul Super Bolw-ului. Neprimind un raspuns pozitiv la aceasta cerere, oficialii Ford au mers mai departe si le-au cerut celor de la NBC sa retraga spotul, insa acest lucru nu s-a intamplat.

Daca reclama GM a facut valva si a nascut disensiuni intre principalii producatori auto de pe piata americana, a treia companie auto din Detroit vine cu un discurs total diferit. Chrysler a dat lovitura la Super Bowl in acest an prin faptul ca a reusit sa-l foloseasca in spotul sau pe marele actor Clint Eastwood. Mai mult, Chrysler a oferit un mesaj emotional in care le spunea americanilor ca jocul nu s-a terminat, pentru ca e doar pauza – in momentul in care literalmente era pauza meciului de Super Bowl – referindu-se la faptul ca America isi poate reveni din criza in care se afla. Iata cea mai buna reclama de la Super Bowl 2012!

 

Share

Leave a Reply

four × three =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373