Blog

Super Bowls (a se citi balls), ultimul „dictator” al industriei auto

De 27 iunie 2012No Comments

Italian jumatate croat cu cetatenie canadiana, Sergio Marchionne este un Gigi Becali al presei occidentale. In mintea personajului sta iluzia liderului suprem, motiv pentru care se coboara de multe ori la un comportament stradal in fata presei, cautand cu dibacie de fiecare data sa fie in prim-plan.

Desi nu e iubit, toate microfoanele se strang in jurul lui pentru a inregistra pana la ultima perla pe care o scoate pe gura. Intelectual, iubitor de arta si finantist desavarsit, Marchionne nu pare scapat de originile sale modeste, insa in realitate umorul grosolan si gura mare ascund in spate o siretenie cu semnificatii mult mai profunde.

Cu o voce baritonala, fumand tigara de la tigara, seful Fiat – Chrysler este mult mai inteligent decat bufon, mai profund decat filfizon.  Marchionne vorbeste orice, cu oricine si despre oricine. Dar spune intotdeauna ce vrea el. Pare original si sincer, de ceea si convinge de cele mai multe ori. Cand a intrat in cladirea de birouri Chrysler, povestesc martorii, a socat asistenta prin stilul sau nonconformist. Ca niciun alt executiv vine la birou in pulover sau tricou, si-a asezat biroul la etajul 4 (etajul inginerilor) si a renuntat la birourile de mai sus – etajele sefilor, ramase goale acum. Vorbeste direct cu subalternii, nu prin secretare, si de multe ori este vazut in randul angajatilor, ca un lider absolut, dar implicat. 

Afacerea Chrysler via Canada

Daca cei 108,4 milioane de americani care au urmarit duminica seara Super Bowl ar fi vazut in loc de patrioticele reclame Chrysler (cele mai urmarite in ultimii trei ani la Super Bowl) discursul macaronarului Sergio Marchionne despre fuziunea Fiat-Chrysler, s-ar fi inregistrat o avalansa de cazaturi de pe canapele nemaivazuta pana acum. Marca „Imported from Detroit”, cum ii place sa se prezinte, Chrysler, este pe punctul de a fi cumparata de catre italieni. Cel putin asta este dorinta lui Marchionne, sef atat peste Chrysler, cat si peste Fiat, pozitie privilegiata din fruntea careia poate manevra usor o alianta catre o fuziune prin metoda inghitirii. 

Ascuns in spatele unui nume italienesc, Marchionne este aproape in egala masura canadian, adica un fel diferit de american. Detinatorul unei cetatenii canadiene, dupa migrarea familiei sale la 14 ani, Marchionne este educat in spiritul executivilor americani, in scolile acestora, dar nu si-a ascuns niciodata accentul personalitatii sale italiene.

Legatura cu  Canada pare nesemnificativa daca n-am urmari firul evenimentelor. Falimentul Chrysler si salvarea prin implicarea guvernului American si – atentie!- guvernului canadian, urmat de imediata implicare a celor de la Fiat in aceasta afacere, numirea lui Marchionne, spunem noi canadianul de aceasta data, in fruntea companiei par sa nasca niste semne de intrebare cu privire la o anumita zona de interes. Din ce directie vine ea, nu stim.

Marchionne nu vrea nimic altceva decat ca Fiat sa fie stapan peste Chrysler-ul mult mai profitabil. Acest lucru i-ar asigura linistea de a lucra in voie pe Batranul Continent. Cei de la Fiat pregatesc o marca low-cost dupa modelul Dacia, desi multi se intreaba de ce Fiat nu micsoreaza pur si simplu preturile daca tot vor low-cost. Pentru asta au nevoie de Chrysler, dar pentru Chrysler au nevoie de inca 41,5% dintre actiuni. Si nu e usor, pentru ca in spatele acestor actiuni se ascund baietii aia pentru care reclamele patriotice au fost facute. Si nu mai e deloc usor, pentru ca baietii astia – sindicatul- s-au prins ca italianul vrea sa-i cumpere mai pe nimic. 

Cazul Alfa Romeo -VW

Dupa sangerosul razboi al declaratiilor din vara anului trecut, seful Fiat si-a mai domolit discursul de-a dreptul abject pentru acest nivel si a trecut la ironii fine. In cel mai nou interviu al sau, boss-ul spune: ”Trebuie sa admit, mi-e greu sa spun numele Volkswagen. A trebuit sa-l repet toata dimineata ca sa-l pot zice corect acum”.

Presedintele Fiat mai spune de fiecare data, chiar daca e intrebat sau nu, ca Fiat nu va vinde Alfa Romeo. Acum a spus ca nu o vinde mai ales celor de la VW. De fiecare data nu vinde Alfa Romeo, de fiecare data Alfa Romeo se pregateste sa revina in State. Au devenit declaratii plictisitoare, ceea nu e usor sa obtii din partea lui Marchionne, care ascund poate niste obsesii personale ale singurului CEO din industria auto caruia i-ar sta bine cu titulatura Il Supremo. Sergio stie bine ca Alfa Romeo ar inflori sub comanda VW, insa stie bine ca Fiat n-ar lua mare lucru pe ea, Italia ar fi lovita in mandrie, dar italienii fericiti,  iar VW s-ar intari. Vorbeste despre aroganta VW, fiind el insusi arogant, spunand ca-i greu sa le pronunte numele. Sergio Marchionne este unic in peisajul industriei auto pentru ca traieste atat de mult la marginea dintre sublim si mahala, dintre geniu si nebunie, de multe confundandu-le. 

Concluzie

Sergio Marchionne este Chairman si CEO Chrysler, Chairman la Fiat Industrial S.p.A, presedinte ACEA, Chairman al companiei elvetiene SGS, membru in consiliul director la Philip Morris si fost membru al consiliului director al bancii UBS. De asemenea, este membru al Peterson Institute for International Economics si presedinte al Italian Branch of the Council for the United States and Italy. A detinut multe alte functii de conducere in cariera lui. Dincolo de toate acestea, este un pur-sange, si chiar daca este la origini un finantist, Sergio Marchionne ne aduce aminte de cei mai grei sefi din industrie, incepand cu Henry Ford si terminand cu Lee Iacocca.  O specie aflata pe cale de disparitie.

Share

Leave a Reply

sixteen − one =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373