Dupa testul de anul trecut cu versiunea termica a lui C4, a venit acum randul electricului Citroen e-C4. Diferentele exterioare sunt minore si se rezuma la aparitia unui mic ë albastru pe hayon si pe aripile fata, respectiv “fagurele” de pe bandoul usii fata, tot de culoare albastra. Citroen a dorit sa creeze o atmosfera si un look familiare, astfel ca si interiorul este, asa cum aveam sa descopar, aproape identic cu al versiunilor termice.
e-C4 foloseste platforma tehnica CMP a grupului PSA, avand o lungime de 4,36 metri, insa fiind mai inalt decat un model compact, asa cum il stim noi. Adica la cei 1,52 metri ai sai, il depaseste pe VW cu 7 cm. Ca sa nu mai vorbesc ca si garda la sol trece usor pesate 15 cm, iar jantele de 18 inci si bandourile negre ii confera un aer de crossover.
Interior identic cu al “termicului”
Singurele detalii din habitaclu care dau de inteles ca sub capota se afla o motorizare electrica sunt informatiile specifice de pe instrumentarul de bord si display-ul central. Acesta din urma are 10 inci si are o grafica excelenta, ceea ce nu as putea spune despre ractivitatea tactila, care este doar buna. Aici se afiseaza si timpul de incarcare al bateriei, o data ce se cupleaza la statie, Citroen anuntand o incarcare completa in 5 ore la o priza de 11 kW si de la 0% la 80% in 30 de minute la o statie de incarcare de 100 kW. La priza de acasa, spre exemplu, eu am avut o viteza de incarcare, afisata in bord, de 6 km/ora.
Revin la plansa de bord, unde Citroen a compensat folosirea preponderenta a plasticelor dure si a culorii negre, cu un design asimetric, portiuni de piano black, aplicatii bleu pe panourile usilor si tapiterie mixta, piele/textil cu aspect de piele. Plasticele bleu si tapiteria fac parte dintr-un pachet optional de 928 euro, care mai include scaune fata Advanced Confort, cu incalzire.
Acestea sunt foarte primitoare la primul contact, cu sezut si spatare late, precum un fotoliu. La drumuri lungi insa, ai senzatia ca te mulezi dupa forma lor si as prefera oricand un capitonaj mai ferm, cu efect sigur mai odihnitor dupa 4-5 ore petrecute la volan. In spatele acestuia se afla display-ul de 5,5 inci, care imi pare cam mic, in contextul configuratiei generale si cu un layout simplist, pur si simplu la obiect. Este de apreciat ca s-au preferat si comenzi fizice pentru climatizarea automata (in standard), insa pentru a regla mai in detaliu fluxurile de aer tot trebuie sa intri in sistemul de infotainment, ceea ce mi se par time consuming.
Asa cum spuneam, inclusiv interfata transmisie este identica cu a celorlalte motorizari C4, fara levier clasic si comandata exclusiv cu butoane (P, R, N, D, B). Tot acolo se regaseste tasta pentru alegerea unuia dintre cele trei moduri de rulare: Eco, Normal si Sport. Daca va intrebati, diferentele dintre ele sunt semnificative, pentru ca in Normal (modul in care porneste implicit) permite accesul la doar 109 CP din puterea totala de 136 CP (in formatie completa doar in modul Sport), in vreme ce programul Eco aduce la pedala 82 CP.
Butoane fizice mai sunt si in stanga volanului, pe plansa de bord, alocate unor echipamente prezente in functie de nivelul de echipare sau optiunile bifate. In cazul modelului testat aici se regaseau comenzile pentru head-up display (versiunea cu proiectie pe lamela escamotabila), sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (parte a pachetului Safety, ce mai include franare automata cu recunoastere pietoni/ciclisti/pe timp de noapte, supraveghere unghi mort, cruise control adaptiv cu functie Stop & Go), respectiv doua optionale: parbriz cu degivrare electrica si volan incalzit (386 euro in pachetul de iarna ce mai contine scaune fata incalzite).
In spate se sta bine daca este vorba despre persoane pana in 1,80 m inaltime, pentru ca plafonul curbat catre spate rapeste multi centimetri in zona capului. De altfel, montantul C si eleronul integrat in luneta rapesc si multe grade din campul vizual al soferului catre spate. Din punct de vedere functional, Citroen nu a facut rabat, asa ca se regasesc patru porturi USB-A, un torpedou voluminos, inca un sertar deasupra lui pentru acte sau tableta, care are inclusiv un suport escamotabil, spatii de depozitare si locas pentru inacarcare wireless a telefonului (optional 185 euro).
Oricum, interiorul mai poate „inghiti” multe alte obiecte, pentru ca fiecare portiera are loc pentru un PET de 2 litri si inca ceva pe langa el. In fine, portbagajul ofera 380 de litri, disponibili intr-o forma regulata, insa pragul de incarcare este ceva cam inalt.
Eficienta electrica foarte buna
Conform datelor oficiale, bateria de 50 kW poate asigura o autonomie maxima de 350 km. In realitate, parcurgerea a 280 – 300 km este cat se poate de realizabila in orice conditi de mers, avand in vedere ca am inregistrat o medie de 17,3 kWh/100 km pe o distanta de 370 de kilometri, dintre care 200 km pe DN si restul in oras. Este adevarat, am avut varfuri de consum si de 26 kWh/100 km, dar se poate cobori si spre 14 kWh/100 km, daca esti bland cu pedala.
In programul B al transmisie e-C4 se poate conduce “cu o pedala” in oras, mod in care efectul de regenerare este mai mare. Una dintre particularitatile setarii masinii este dezvoltarea progresiva si lina a puterii si cuplului, fara “explozii” specifice electricelor. Si din acest punct de vedere, e-C4 se conduce familiar pentru cineva care a venit de pe un model cu motor termic.
Cei 260 Nm, disponibili instantaneu, aduc vivacitate, asa ca pe orice drum se poate merge la fel de bine relaxat sau mai sportiv (dar fara pretentiii pentru automonie mare). Pe drumuri nationale, o baterie incarcata te poate duce, cu putina atentie, peste 300 km, iar un drum Bucuresti – Constanta se poate face lejer fara reincarcare. Iar din acest punct de vedere, Citroen e-C4 este unul dintre cele mai economice modele electrice aflate in acest moment pe piata.
Masina in sine este o oaza de relaxare, in special in acesta versiune electrica, cand zgomotul motorului lipseste complet, iar suspensia standard Advanced Comfort, cu amortizare hidraulica progresiva, aduce in practica un comportament apropiat de cel al unui sistem pneumatic. Chiar si cu jantele de 18 inci, nu ajung socuri percutante in interior, chiar daca se mai aud zgomote de lucru pe drumurile stricate.
De altfel, bandourile negre si garda la sol duc cu gandul la un crossover, pentru ca C4 se poate aventura si in afara asfaltului, pe portiuni de macadam, unde realizeaza parcursuri destul de rapide, fara teama de a lovi ceva pe sub caroserie. Si directia a fost setata tot in spiritul confortului, cu o asistare generoasa in oras si cu o precizie buna pe drumurile virajate, dar cu un feedback artificial in volan.
Buget
Citroen e-C4 este una dintre electricele accesibile aflata acum pe piata, avand in vedere ca pretul coboara sub 30.000 de euro cu programul Rabla Plus. Ofera mult spatiu interior si portbagaj rezonabil pentru o familie cu doi copii, este bine dotata, se conduce cu placere datorita unui nivel de confort al rularii peste al oricarei alte compacte si ajunge cu un plin la distante de 300 de kilometri fara nici o problema. Rulat economic si cu ceva grija asupra pedalei de acceleratie, cu siguranta realizeaza autonomia oficiala, de 350 km.
In standard vine cu multe echipamente de confort si siguranta, precum asistent faza lunga, climatizare automata cu functie de preconditionare termica prin intermediul unei aplicatii mobile, volan incalzit, sistem de acces in masina si demaraj “maini libere”, head-up display, camera video spate, franare automata de urgenta cu recunoasterea pietonilor, biciclistilor, inclusiv pe timp de noapte, sistem supraveghere unghi mort, cruise control adaptiv, cu functie Stop & Go.