Teste

Bundesliga – Test BMW X1 xDrive23i

De 28 septembrie 2023No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Am plecat din parcarea subterana BMW Romania, descifrand doar putin, in lumina artificiala, noua vopsea optionala Gri Frozen, din gama Individual, pentru care trebuie sa platesti 2.409 euro. Fie vorba intre noi, arata atat de bine incat uneori subconstientul vrea o dovada in plus ca nu este indus in eroare, asa ca ai tendinta sa cauti vreo imbinare unde sa gasesti inceputul vreunei folii mate… Efectul vizual creat de aceasta vopsea pe care orice tuner ar trebui sa o aiba in paletar, este potentat suplimentar de pachetul M Sport (3.946 euro) si jantele de 18 inci M Performance, echipate cu anvelope AT General Graber, care arata ciudat de bine pe o astfel de masina. Chiar daca, asa cum aveam sa descopar pe asfalt umed, profilul „agricol” al acestora nu prea are lucruri in comun cu dinamica ori silentiozitatea.

Schimbare radicala la interior

Daca nu nimeream intr-o coloana de masini, care de abia se misca pe un DN1 sufocat de fuga de vineri dupa-amiaza, si as fi plecat direct, intins la drum, probabil ca as fi catalogat negativ primul contact cu noul X1. Controller-ul iDrive a disparut complet si, de unde stiam ca la incheietura mainii drepte am tot ce imi trebuie ca sa navighez prin meniu fara sa imi iau ochii de la drum, acum toate comenzile se fac prin atingerea ecranului curbat de 10,7 inci.

Acesta vine cu noul sistem de operare OS8, ale carui interfata si logica sunt apropa identice cu ale unui computer, iar ca utilizare, iti ia destil de mult timp sa inveti tot ce poate face. Este ca si cum ai trecut de la telecomanda clasica a TV-ului la una smart, plus inca o gramada de meniuri si submeniuri regrupate pe un ecran cu o grafica si rezolutie absolut impecabile. Toate masina se poate configura pe acest imens touch screen, inclusiv climatizarea, ale carei comenzi uzuale sunt vizibile intotdeauna la baza ecranului.

Sincer, la primul contact parea ca am doua maini stangi, bine ca mergeam cu 10 km/h, asta daca nu stateam pe loc cateva minute, in ambuteiaj. Asa ca am avut timpul necesar sa imi dau seama ca logica este simpla, ca se pot face infnit mai multe setari, ca ai acces la informatii de care, poate, nici nu simti ca ai nevoie vreodata, ca poti configura tema de design mai ceva ca in Google Slides. Cum toate comenzile fizice au disparut de pe consola, a ramas la dispozitie vizibil mai mult loc in partea central fata a masinii. Aici avem acum o consola plutitoare, cu un spatiu enorm de depozitare sub ea, nu mai exista nici macar joystick-ul transmisiei, acesta fiind inlocuit de o mini clapeta, care se actioneaza cam la fel, cu mentiunea cu butonul Parking este separat.

 

 

O buna parte din informatii se pot afisa si pe cel de-al doilea ecran curbat din spatele volanului, care, in cei 10,25 inci, ofera in teme grafice dictate de modurile de condus, extrem de multe date. Butoanele aferente sunt integrate, mai elegant decat stiam la alte BMW-uri – pe cele doua brate ale volanului. Nu mai exista comenzi prin gesturi, dar exista un nou head-up display color si Asistentul Personal Inteligent BMW, caruia nu trebuie decat sa ii spui cu voce tare ca vrei sa deschida un geam sau trapa panoramica, ori sa regleze aerul conditionat, iar el se conformeaza. Una peste alta, cand am iesit din „Stau” aveam scolarizarea facuta cu noul OS8, asa ca era timpul pentru… o pauza de cafea si descoperit interiorul.

Ai nevoie de mai mult spatiu?

In noul X1 ai la fel de mult loc ca intr-un X3, ba chiar si un portbagaj mai mare (500 de litri versus 450 litri la X3), asa ca de ce mi-as lua un X3, care a ramas cu interiorul vechi si exteriorul mai banal? Cu tapiteria Alcantara/Sensatec, scaunele fata sport impecabile ergonomic si materialele foarte bune de pe panourile portierelor, acest X1 intra ijn registrul sport-elegant. Imi place nespus cum au gandit inginerii configuratia scaunelor fata, cu o pozitie de condus relativ inalta vizavi de sol, dar joasa raportata la podea, ceea ce inseamna ca poti sta aproape la fel de „lungit” ca intr-un Seria 3. In plus, cu sezutul coborat la cota cea mai mica ramane suficient loc intre el si podea pentru ca pasagerul din spate sa il foloseasca pentru labele picioarelor.

Pentru 307 euro bancheta devine culisanta pe distanta de 13 cm, un optional pe care il recomand pentru loc suplimentar la nivelul genunchilor, binevenit in cazul distantelor lungi. Apropo de asta, BMW X1 a devenit un companion perfect pentru croaziere, pentru ca ai spatiu din belsug si in zona superioara, ai lumina (mai ales in cazul de fata, cand masina este dotata cu trapa panoramica din sticla) si ai multe spatii de depozitare. Spre exemplu, buzunarele usilor pot primi fara probleme cate o sticla de 1,5 litri, apoi ai la dispozitie patru porturi USB-C (doua in fata si doua in spate), iar suportul pentru incarcarea wireless are o abordare noua, cu telefonul pozitionat in picioare si securizat de o clapeta dedicata,

La randul sau, portbagajul este absolut ok ca volum si inaltime a pragului de incarcare. Daca ar fi sa critic ceva, insa este doar un moft, cele patru „agatatori” pentru sacose sunt turnate impreuna cu plasticul de protectie, practic in aceeasi piesa. Este o solutie mai ieftina si mai putin aratoasa decat agatatorile rabatabile din Seria 3, fata de care X1 este totusi pozitionat ceva mai jos cand vine vorba despre calitatea materialelor in zonele ascunse, ori mai putin frecventate.

O incantare pe sosea

X1 te cucereste prin silentiozitate, lejeritate in a fi molcom si usurinta in a deveni extrem de rapid. Sistemul mild hybrid al lui xDrive23i (motor turbo benzina de 204 CP, alaturi de un motor electric de 19 CP, integrat in transmisia automata cu doua ambreiaje si sapte trepte, pentru un total de 218 CP) aduce atat rafinament, cat si elan suplimentar.

Astfel, la scaderea vitezei de deplasare, inaintea semafoarelor spre exemplu, motorul termic intra in stand-by inainte ca masina sa se opreasca, iar electricul preia sarcina, inclusiv la plecarea de pe loc. Totul are loc atat de lin si natural, incat ai crede ca sistemul hibrid este deservit de o baterie mai mare decat cei 0,96 kWh.

Pe de alta parte, la acceleratiile bruste, raspunsul este instantaneu, tot datorita electricului, care ajuta si elimina delay-ul specific turbo. Din partea transmisiei nu prea vin intarzieri, aceasta fiind corect calibrata si doar uneori un pic prea „tafnoasa” in schimbare comparativ cu una cu convertizor.

Platforma tehnica pe care sta masina, UKL2 (Unter Klasse sau clasa inferioara), inseamna pe scurt posibilitatea tehnica de a oferi tractiune fata si motoare pozitionate transversal. X1 merge in cea mai mare parte a timpului cu tractiune fata, pentru ca la nevoie sa se transfere puntii spate pana la 50% din cuplu, insa ramane un BMW veritabil din punct de vedere al comportamentului dinamic. Botul masinii nu a descris niciodata o raza de cerc mai mare, asa ca din punct de vedere al subvirarii, atat xDrive-ul, cat si electronica isi fac treaba perfect.

Suspensia, directia si sistemul de franare sunt in aceiasi pasi de dans, unul nu pierde nici macar un timp, iar din acest punct de vedere, condusul lui X1 este aproape la fel de recompensator ca un Seria 3 si nu are rivali intre SUV-urile concurente. Pedala de frana te lasa sa dozezi forta fix cum si cat vrei, amortizarea nu face excese niciodata, pastrand masele acolo unde trebuie, iar directia stie mereu sa iti dea feedback-ul corect (cu exceptia catorva grade in jurul punctului mort). In test, anvelopele AT au fost ok pe asfalt uscat, insa aderenta lor pe umed pur si simplu nu putea tine pasul cu regimul de mers sportiv.

Sigur, sunt anvelope cu destinatie speciala si tocmai de aceea m-am afundat destul de adanc pe un drum de pamant in padure. Cu crampoanele incarcate de noroiul moale, cu spatele glisand pe micile sleauri acoperite de frunze alunecoase si contrabracand de multe ori pentru a merge in linie drepta, am facut un off-road distractiv si absolut sigur cu X1. Chiar si cu garda la sol mai mica cu 15 mm decat versiunea stock, ca parte a pachetului M Sport, ai destula libertate de miscare, pentru a considera X1 un SUV cu abilitati corecte in teren accidentat.

Insa tot pe sosea se afla in largul sau, cu reprize taioase, astfel ca nu de putine ori am putut depasi mai multe masini decat imi calculasem. Cifrele se apropie de ale unui hot hatch, cu 7,1 secunde pana la prima 100 km/h si o viteza maxima de 233 km/h. Daca ai comandat si padelele pe volan, mai exista si functia Sport Boost, ce se activeaza prin mentinerea apasata a clapetei din stanga timp de 10 secunde. In acest fel se acceseaza pentru scurt timp un plus de putere din partea motorului electric. Consumul nu este nici pe departe de speriat. X1 xDrive23i se multumeste in oras cu 8 – 9 litri/100 km, iar pe portiunile extraurbane intre 6,5 – 7,5 l/100 km pe DN si 7 – 8 l/100 km pe autostrada. In regim sportiv cifrele ating si depasesc 10 l/100 km.

Caracterizare in cateva cuvinte

Aceasta generatie X1 si in special acest xDrive23i configurat ca atare (pret de lista 45.934 euro, pret model testat 65.315 euro, TVA inclus) te va extrage din zona destinata Seriei 3 Touring, pentru care intrasei in showroom. Si asta nu doar pentru ca are garda la sol mai mare, ci si pentru ca are un interior luminos, relaxant si bine lucrat, in care noua arhitectura a plansei de bord plaseaza masina in viitor. Pentru ca este the next level in ceea ce priveste interfata cu masina si pentru ca merge incredibil de bine pentru un SUV. Cine spune ca arata asa si nu stiu cum la exterior nu a privit-o din unghiul care trebuie, insa X1 mi se pare a fi in acest moment unul dintre cele mai de cumparat modele BMW din gama bavarezilor.

Nu trebuie sa te avanti in sus, catre preturile mari ale unui X3, pentru ca primesti un SUV care il face uitat pe X3, cel putin generatia asta. Sigur, modelul testat, cu optionalele bifate, poate are un pret ce poate sa descurajeze, insa X1 este disponibil cu motoare diesel, cu benzina, plug-in hybrid si full electric (iX1), iar un X1 sDrive18i porneste de la 40.341 euro, bani in care ai destule echipamente standard, precum BMW Live Cockpit Plus cu ecran curbat, sistem OS8, climatizare cu 2 zone, transmisie automata (standard la toata gama X1), BMW My Modes: Personal, Sport, Efficient, cruise control adaptiv, sistem activ de asistenţă la parcare şi cameră video pentru mersul cu spatele, blocuri optice cu LED, jante de aliaj, volan sport imbracat in piele.

Spre comparatie, un 318i Touring are un pret de baza de 43.971 euro, cu echipemante standard asemanatoare (climatizare pe 3 zone in loc de doua). Sigur, un X1 nu se va conduce niciodata ca un Seria 3 din punct de vedere al dinamicii, transferului de mase s.a.m.d, insa nici nu trebuie facuta o astfel de comparatie. Suntem in era SUV-urilor, iar clientii de break-uri sunt din ce in ce mai rari (in Romania au fost oricum intotdeauna mai putini decat in Vest), pe cand SUV-urile au devenit mai mult decat inseamna acronimul Sport Utility Vehicle. Dovada cea mai buna este acest X1.

Share

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373