
Bun venit in lumea masinilor normale. La un secol dupa ce Louis Chevrolet a trecut Oceanul in cautarea unei vieti mai bune, Chevrolet a facut cale intoarsa pe Batranul Continent pentru a pune la dispozitia publicului de aici un model pentru toate buzunarele.
Numele lui este Aveo si vine, mai mult ca oricand, ca un bagaj de traditii americane ambalate intr-o structura total noua, care desprinde pentru totdeauna modelul de mostenirea vechiului Daewoo Kalos. Desi este un brand global, cu traditii puternice pe unele piete, Chevrolet a cautat mult reteta succesului pe Batranul Continent. Reteta pe care avea sa o descopere odata cu noile Cruze si Aveo, modele care servesc gusturilor sofisticate ale clientilor europeni. Noul Aveo si linia stilistica pe care o expune a cautat sa-si faca loc printre ocupantii segmentului B, insa pentru a reusi acest lucru a fost nevoie de un efort estetic pe masura. Aveo a devenit astfel o masina care in sfarsit poate sa respire aerul european al automobilelor.
Motor
La inceput Chevrolet s-a angajat in lupta cu o linie de trei propulsoare pe benzina: 1.2, 1.4 si 1.6 litri. Mai tarziu a venit timpul si popularelor motorizari diesel de 1.3 litri, disponibile in cazul lui Aveo cu 75 respectiv 95 cai putere. Voom.ro s-a regasit in compania unui Aveo 1.3 cu 95 cai putere si 210 Nm. Vorbim despre un motor extrem de popular, intalnit si pe modele Opel sau Fiat. Motorul se exprima la nivelul maxim cand turometrul ajunge la 4.000 rpm, moment in care toti cei 95 de cai putere sunt disponibili. Cuplul maxim este realizat de la 1.750 rpm.
Am regasit un propulsor absolut normal, fara pretentii de performanta, care in cuplu cu un sistem Start-Stop are rezultate excelente la capitolul eficienta. Prevazut cu o oarecare agilitate – daca pretentiile nu sunt prea mari -, propulsorul GM pacatuieste, si o face lamentabil, cand vine vorba despre zgomot si vibratii. Inca de la primele turatii, motorul scoate un zgomot bolnavicios, lucru care se poate dovedi destul de deranjant.
Chevrolet a tinut sa echilibreze lucrurile si a oferit o cutie manuala cu 6 rapoarte. Destul de bine etajata, cu o timonerie corecta, cutia raspunde perfect portretului robot al clientului de Aveo. Cat despre consum, unde utilizarea sistemului Start-Stop face cu adevarat diferenta, se poate nota ca marca americana promite un nivel urban de 4,8 litri la 100 km si unul extraurban de 3,6 litri la 100 km. Daca in afara orasului este destul de greu sa coborati sub 4 litri la 100 km in lipsa unor conditii optime si a unei viteze de croaziera de maxim 100 km/h, in mediul urban un consum de 4,8 litri la 100 km nu este chiar atat de imposibil. Este adevarat ca acest lucru nu poate fi realizat intr-un oras cu trafic precum Bucurestiului – unde am scos 5,9 litri la 100 km.
Dinamica & Comportament
Am stabilit ca vorbim despre un motor fara prea mari pretentii, insa unul corect, eficient si imbucurator pentru un utilizator care cauta masina si nu un bolid de curse pentru sosele. Lipsit de o dinamica specifica, propulsorul nu poate fi unul dintre premianti la capitolul performante. Vehicul dispune de un sprint pe prima suta de 12,6 secunde si o viteza maxima de 174 km/h. Sunt cifre care corespund unui public tinta linistit, eventual familist. Un sedan de clasa mica este optiunea idela pentru o familie tanara cu buget limitat dar si pentru un incepator care doreste sa aiba o masina spatioasa si confortabila. Comportamentul urban este unul placut si tinde sa fie eficient.
Aveo are o directie confortabila, unde nenumaratele manevre necesare in oras pot fi executate cu o usurinta in plus. La drum intins, Aveo da dovada de o stabilitate remarcabila si un confort pe masura. Iar secretul acestui plus sta in configuratia suspensiei. Modelul american are darul de a impresiona odata ce aruncam o privire la partea tehnica, unde o suspensie McPherson pe fata si o bara de torsiune pe spate au rolul de a creste nivelul de confort. Chiar daca da dovada de ruliu, in virajele complicate mai ales, vehiculul ofera un grad suficient de incredere pentru un condus la limitele capacitatii motorului. Cu alte cuvinte, puteti trage la maximum de caii putere din dotare fara prea multe riscuri. Insa Chevrolet Aveo este o masina gandita sa serveasca celei mai mari mase de cumparatori, un sedan normal pentru oameni normali.
Design
Designul trebuia sa fie unul reusit si unul revolutionar. Ideea a fost ca Aveo sa se desprinda de vechile generatii si sa primeasca o identitate noua. Designerii Chevrolet s-au inspirat pentru acest lucru din motociclism, imprimand o supradoza de agresivitate. Implementarea blocurilor optice rotunde readuce in prim-plan un curent mai vechi dar are darul de a oferi, in acelasi timp, mai multa agresivitate si mai multa forta estetica.
Modelul american a crescut mult la impresia artistica iar versiunea hatchback este cea care a incasat potul cel mare. Din pacate, sedanul pare mai degreaba o solutie de compromis odata ce modelul este privit din spate, unde stopurile de lumini si usa portbagajului n-au fost cele mai inspirate alegeri. Cu toate acestea, Aveo pastreaza impresia pozitiva. Partea frontala si cea laterala sunt deosebit de reusite, daca comparam cu ceea ce oferea modelul la generatia precedenta.
Interior
Noul Chevrolet Aveo a facut un salt de doua generatii la acest capitol. Modelul are capacitatea de a pune cu botul pe labe toti rivalii din segment, pentru ca vine cu o serie de solutii mai mult decat atragatoare. Calitatea unor materiale este singurul lucru care ne aminteste ca vorbim despre un sedan de clasa mica, avand darul sa ne coboare cu picioarele pe pamant. In ceea ce priveste configuratia bordului, nu poate fi trecuta cu vederea solutia geniala gasita pentru instrumentarul de bord, inspirata din motocislim, sau forma aeratoarelor.
Tema motociclismului este reluata odata ce privim atent consola centrala si are darul de a alunga senzatia plictisitoare pe care o ofera volanul. Nivelul egonomic bun, multitudinea spatiilor de depozitare – cu torpedou dublu sau spatiile destinate telefoanelor mobile – si confortul decent al scaunelor fac din habitaclu mai mult decat ne-am fi asteptat. Spatiul nu este excesiv insa se situeaza in limite decentei iar portbagajul poate ingloba un volum de pana la 502 litri. Un element marca inregistrata il reprezinta lumina ambientala ice blue, care nu pare tocmai o solutie moderna si care poate crea un usor disconfort pe timp de noapte.
Concluzie
Am spus de la inceput ca avem de a face cu o masina normala. Ca orice automobil care poate subscrie la cele doua caracteristici de mai sus, Chevrolet Aveo are minusi si plusuri. Nivelul de dotari va ridica semnificativ impresia pe care modelul o lasa iar pentru sedan nu pot fi trecute cu vederea comenzile pozitionate pe volanul imbracat in piele, oglinzi electrice, conexiuni USB si Bluetooth, cruise control, start-stop si aer conditionat.
Pentru cele enumerate mai sus se plateste si este motivul pentru care pretul de inceput de 11.820 euro cu TVA creste semnificativ cand vine vorba despre un motor diesel, o cutie cu sase rapoarte sau o versiune de echipare de top. Insa, chiar si in aceste conditii, pretul final de 15.610 euro cu TVA pentru sedanul Aveo pare mai mult decat ar merita.