Teste

Forta bruta -Test cu Nissan X-Trail

De 17 ianuarie 2014No Comments
; ; ; ;

Cu o experitiză serioasă în domeniul vehiculelor off-road, Nissan oferă publicului trei variante diferite: Pathfinder, Navara şi X-Trail. Cel mai uman dintre ele este X-Trail, cel mai apropiat de şosea. Într-un fel Nissan X-Trail oferă o dualitate atractivă pentru cei care doresc atât o maşină de teren cât şi una de şosea. 

Poate fi văzut ca un compromis sau ca pe o soluţie utilă şi inteligentă, în funcţie cât de purişti sau nu suntem cu noile căi ale lumii auto. Construit cât să servească limitei dintre asfalt şi teren accidentat, X-Trail nu se opreşte doar la aceste atribute şi oferă, în schimbul unui design absolut hidos, un interior spectaculos.

Dar şi robusteţea inestetică are fanii ei, uneori şi farmecul ei. Dacă n-ar fi interiorul elegant şi spaţios, modelul ar putea aduce aminte de nostalgia maşinilor din alte vremuri, în care 4×4 însemna noroi, drumuri înfundate, căi fără acces, acolo unde Nissan putea fi, în puţinele locuri la care ceilati puteau măcar spera. 

Motor

Nissan comercializează X-Trail cu o singură variantă de motorizare, asigurată de propulsorul 2.0 dCi cu 150 de cai putere şi un cuplu maxim de 320 Nm.  Clienţii pot alege între două transmisii: o manuală cu şase rapoarte şi o automată cu tot atâtea trepte. Dacă varianta automată este orientată către confort, cea manuală oferă mai multă mâna liberă şoferului, poate şi mai multă rapiditate vehicului. Deşi motorul pare să aibă o cilindree cam mică pentru dimensiunile colosului, numărul de cai putere sau valoarea cuplului fac casă bună cu mastodontul X-Trail.

Tot aşa, dar în sens invers, motorul pare mult mai mare în realitate dacă ar fi să ne luăm după sunetul, pe alocuri deranjant, de la interior.  Propulsorul se înscrie în cerinţele tipului de clienţi care optează pentru o astfel de maşină, îşi face treaba bine iar reprizele sunt satisfăcătoare.  Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre consum. Valorile oficiale anunţa 6,4 litri la 100 km în regim mixt, cu  7,8 litri la sută pentru mediul urban şi 5,5 litri la sută pentru drumurile din afara oraşelor. 

În traficul urban obişnuit, Nissan X-Trail înghite mai bine de 10 litri la 100 km, dacă cel aflat în spatele volanului adopta un stil cuminte, în care schimbă vitezele undeva la 2000 rpm. În afara urbei, X-Trail poate ajunge la un 6,5 litri la 100 km, dacă se rulează cu viteze de până în 110 km/h. La 120 km/h, în treaptă a şasea a cutiei de viteze, motorul se menţine la 2000 rpm iar computerul de bord indică un consmul instant de 6,9 litri la 100 km. 

Dinamica & Comportament 

SUV-ul japonez necesită 12,5 secunde pentru a sprinta de la 0 la 100 km/h. Viteza maximă de construcţie este de 183 km/h.   Nu este caracteristic unui SUV de mari dimensiuni  care mai e şi motorizat diesel să sprinteze sau să dea dovadă de agilitate, motiv pentru care cifrele performanţelor pot fi catalogate drept corecte. 

Comportamentul se schimbă în funcţie de comutarea selectorului aşezat pe consolă. Astfel, în modul 4×2, indicat pentru oraş, se poate resimţi o uşoară urmă de nesiguranţă. Asta se întâmplă mai ales la accelerările bruşte, când se produce un torque steer destul de neplăcut.  Fără să poată cauza probleme, X-Trail se aşează mult mai bine pe cele patru roţi când modul 4WD este pus în funcţiune. Ca orice SUV, are un ruliu serios pe viraje, însă nu e treaba lui X-Trail să stea bine la acest capitol.

Interesant este că în modul 4×4, maşina pare să fie mai manevrabila decât  în modul 4×2. Unghiul de atac de 28 grade, cel de degajare de 24 grade, garda la sol de peste 20 cm şi gradul de înclinare laterală de 49 grade îl poziţionează pe X-Trail într-o zonă de absolut confort pentru drumurile forestiere şi chiar terenurile accidentate.  Totuşi, X-Trail nu ajunge în zona campionilor off-road iar lipsa reductorului din dotare trebuie să fie un semn clar că nu se poate întinde coarda. 

Design 

Maşină poate fi interesantă, din punct de vedere estetic, doar pentru cei care n-au niciun simţ al frumosului. Realitatea e că modelul e prea robust , prea colţuros. Formele sale însă nu sunt tocmai întâmplătoare. O serie de clienţi doresc asta de la o maşină, o atitudine grosolană, care să inspire putere şi forţa.

X-Trail este duşmanul declarat al aerodinamicii, dacă este să-i cântărim profilul. La nivel stilistic domină ideea de masivitate, descrisă perfect de blocurile optice gigant, grila impozantă, barele de amarare cu inserţii de lumini, utile dar absolut urâte, sau spatele butucănos şi stopurile lui de lumini prea mari şi ţipătoare la vedere.

Estetica modelului te trimite cu gândul  la musculoşii desfiguraţi de steriozi şi sala de forţă.  În mod evident, Nissan a plusat pe ideea de forţa brută şi a dat întâietate planului util. 

Interior

Din fericire, ceea ce se vede la exterior n-a fost imitat la interior. Chiar dacă limbajul de design a fost menţinut când vine vorba de forme, adaptarea lui la elementele din habitaclu este mult mai plăcută. Senzaţia de confort vine pe primul loc. Scaunele din faţă sunt absolut confortabile şi au o susţinere laterală bună.

În X-Trail ocupanţii locurilor din spate nu se vor putea plânge în niciun fel.  Japonezii au dorit să dea o latură utilitară SUV-ului şi au implementat numeroase spaţii de depozitare. Chiar şi pe bord, după modelul monovolumelor, găsim un astfel de loc. Portbagajul uriaş a putut fi compartimentat, pentru a grupa mai multe tipuri de bagaje. Bordul este desenat destul de simplu dar are calitate prin materialele fine utilizate.

Plasticele mai puţin plăcute la atingere au fost păstrate pentru zona inferioară a bordului. Aşezarea butoanelor de pe consola respecta la fix principiile ergonomice, chiar dacă calitatea unor butoane este mai slabă. Şi funcţiile amplasate pe volan sunt uşor manevrabile, după o scurtă perioadă de acomodare.  Senzaţia de spaţiu este dublată odată ce-ţi arunci privirea în sus. Pentru echipările superioare, Nissan X-Trail oferă o trapă gigant, care poate sta deschisă chiar la viteze de 80-90 km/h. Din păcate acţionarea plasei de protecţie pentru soare se face doar manual, însă este un inconvenient mult prea mic în comparaţie cu beneficiile aduse de posibilitatea deschiderii acoperişului. 

Concluzie

 

Nissan X-Trail umple golul existent între segementul SUV-urilor tradiționale si al off-roaderelor clasice. Plusează pe idee de forță brută si mai puțin pe eleganță, insă, in mod paradoxal vine cu un habitaclu mai mult decât confortabil. Clienții vor trebui să scoată din buzunar, pentru varianta testată de noi, 35.090 de euro cu TVA. Prețul de catalog al modelului X-Trail începe  de la 29.790 euro cu TVA. {gallery}X-Trail Test{/gallery}

Share

Leave a Reply

five × one =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373