Teste

O iubire alb-albastră – Test cu Renault Captur

De 9 decembrie 2013No Comments
; ; ; ;

Era şi timpul ca francezii de la Renault să dea lovitura. Cea mai interesantă lansare de nou model pe care Renault a avut-o în ultimii ani se numește Captur. Născut la graniţa dintre Clio cu al lui segment B şi Nissan Juke, noul Renault Captur capturează privirile prin designul pus la cale de Laurens van den Acker, jucând bine rolul unei maşini născute pentru a oferi ideea de SUV celor cu buzunare sau spaţii de parcare mai mici.

Dincolo de acest aspect, Captur pătrunde din postura de vedetă pe un segment de piaţă aflat într-o expansiune uriaşă şi îşi face loc prin numeroasele posibilităţi de personalizare şi natura sa versatilă. Dincolo de imagine, modelul păşeşte în afară graniţelor conceptului despre maşina franţuzească, reuşind să se descurce cu o dinamică de invidiat dar şi un nivel calitativ surprinzător de ridicat. 

Ne-am întâlnit cu versiunea diesel a noului Captur, dominată de un clasic 1.5 dCi cu 90 de cai putere şi un pachet de personalizare a exteriorului compus cromatic din alb şi albastru.

Motor

Bine-cunoscutul propulsor 1.5 dCi nu alungă din spiritul tânăr al noului Captur. Într-un fel s-au întâlnit două generaţii diferite sub aceeaşi nuanţă alb-albastru al Captur-ului diesel pe care l-am testat: apreciatul diesel de 1.5 litri şi noua maşină inventată de van den Acker. Aspectul de vechi şi nou nu există, pentru că propulsorul are meritul de a fi în continuare modern şi, mai important, potent. Cei 90 de cai putere v-ar putea speria având în minte ideea de SUV, însă în realitate se aşează perfect peste dimensiunile şi pretenţiile dinamice ale lui Captur.

Mai important pare a fi cuplul maxim de 220 Nm, realizabil la 1.750 rpm, care face vehiculul să fie agil mai ales în traficul urban, locul primordial pentru care a fost destinat. Cuplul ajută mult sentimentul unui vehicul potent, cu resurse, însă limitele unui motor de 1.5 există şi pot fi resimţite odată ce pătrunzi dincolo de zona celor 3.000 de turații. De soarta motorului se leagă elegant o transmisie aflată cu adevărat în urmă epocii sale. Cu o etajare în 5 trepte, Captur diesel răspunde unor principii care nu au decât explicaţie comercială, însă se simte nevoia unei trepte în plus atunci când peisajul citadin devine sărac iar asfaltul îşi face loc prin pustiu.

La viteze care depăşesc 100 km/h, modelul francez urlă practic după o nouă treaptă de viteze, chiar dacă treapta a 5-a a fost etajată mai lung. Precizia excelentă a schimbătorului şi etajarea scurtă a primelor trei trepte mai spală din păcatul transmisie în 5 rapoarte. Oficial, Captur aproape că nu consumă. Realizate în condiţii ideale, cifrele de 4,2 litri la 100 km în oraş şi 3,4 litri la 100 km în afară lui sunt uşor exagerate pentru noi, ceilalți. Spre exemplu, într-un mediu urban aglomerat, cum este Bucureştiul, consumul mediu înregistrat la 100 km s-a ridicat la 6,9 litri. Într-un trafic mai relaxat şi fără utilizarea abuzivă a pedalei de acceleraţie, se poate ajunge la un 5,5-5,7 litri la 100 km. La drum lung, consumul pare să se stabilezeze undeva la 4,2 litri la 100 km, dacă se merge cu o viteză de maxim 100 km/h. 

Dinamica & Comportament

Dacă consumul real este cu adevărat impresionant pentru o maşină care nu are chiar cele mai mici dimensiuni, la capitolul performanţe lucrurile au rămas în seama hazardului. Astfel, timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h se opreşte abia la 13,1 secunde iar viteza maximă este de 171 km/h. Dacă ne gândim la ţinută de drum, ceea ce a impresionat pentru acest mini-SUV a fost lipsa ruliului. Vehiculul francez a făcut faţă cu brio chiar şi virajelor complicate, acolo unde nu e bine din motive de siguranţă rutieră să forţezi prea mult nota.

Ne-am fi aşteptat la mai puţin confort oferit de suspensie, în urmă acestei surprize plăcute oferită pe un drum virajat, dar cumva inginerii au reuşit să răspundă cu succes şi acestei necesităţi. Cu o aderenţa exemplară e greu să dai greş, însă şi atunci când forţezi limitele fizicii, vei avea norocul intervenţiei venite din partea sistemului ESP. 

Direcţia este minunată în oraş, volanul fiind extrem de uşor de manevrat, însă îi lipseşte corectitudinea politică care se cerea în cazul călătoriilor lungi. Se pare că este o modă în acest segment în ceea ce priveşte feedback-ul direcţiei, clienţii dorind un volan mai uşor şi nu un feedback pronunţat în volan. Cu o garda la sol uşor înălţată, Captur nu va deveni totuşi ceea ce nu este, aşadar nu-l expuneti pe drumuri neasfaltate complicate. 

Design

Venirea lui Lauren  van den Acker la Renault a fost cel mai bun lucru care i se putea întâmplă companiei franţuzeşti. Reputatul designer a reuşit să-şi pună semnătură asupra întregii game franceze, însă Captur este esenţa acestui stil. Acest design laurenvandenackerian are meritul de a fi extrem de personalizabil şi creează întotdeauna o punte cu cromatica de la exterior. Alegerea unor nuanţe este esenţială pentru exterior iar tehnica îmbinării culorilor între diferitele componente ale exteriorului lucrează chiar şi pentru evidenţierea formelor.

Preluat din liniile lui Clio, modelul Renault vorbeşte limba noii generaţii şi denotă mult caracter. Nici fluid, nici agresiv, jocul stilistic măsoară cu atenţie trendurile şi relevă un produs nou, atrăgător. Liniile de atac răspund nevoii de personalitate din sinele fiecărui client, iar fluiditatea unor soluţii de design are rolul de a exprima mişcarea. Se păstrează tenta sportivă, însă se modelează mult prin posibilităţile de personalizare. 

Interior

Renault inovează şi aduce soluţii noi odată cu noul Captur. Iar acest lucru se vede mai ales la interior.  Odată ce ai deschis portiera, vei paşi într-un univers nou. Habitaclul lui Captur seamănă cu celelalte interioare de maşini, însă se îndepărtează de ele la nivel de detalii. Designerii au avut liber să-şi facă de cap şi ceea ce ieşit va fi placul oricărui posesor de suflet tânăr. Jocul de culori de la exterior revine şi la interior, cu alte nuanţe, alte posibilităţi.

Spre exemplu, deschizi uşa torpedoului şi vei găsi un sertar colorat, din plastic. Culoarea caroseriei va fi culoare inserţiilor din plastic de pe prizele de aer sau dungilor expresive care dau caracter plansei de bord. Afişajul digital va fi din acelaşi film cu volanul acoperit parţial în culoare.

Peste acest joc de culori se aşterne impozant elementul modern: sistemul multimedia R-Link.  Sistemul înglobează mai multe funcţii, de la e-mail, la navigaţie, harti, audio. Fluxul de ştiri citite va fi acompaniat de excelentul sistem R-Sound Effect, menit să imite sunete de motoare de la V6, la Clio Cup, maşini clasice, motociclete sau concepte SF. Pasagerii vor fi surpinşi când vor auzi, via boxe, un sunet de motor extrem de performant iar pentru conducător va fi mereu o distracţie să calce pedala şi să audă un sunet pur de maşină sportivă. 

Concluzie

Noul Captur pare venit de pe altă lume dacă ne gândim că pe grilă lui domină mare şi impozant rombul Renault. Designul fascinant a găsit corespondent într-un interior pus în valoare de soluţiile inovative şi nivelul calitativ bun. Dar estetica întâlneşte un rival pe măsură la capitolul dinamică şi motor.

Fanii diesel-ului se vor bucură de potenţa unui propulsor relativ cuminte dacă este să-l judecăm după cifre iar şoferii care iubesc dinamica sportivă, vor regăsi în SUV-ul de segment B un aliat de încredere. Captur este o maşină europeană din toate plasticele şi metalele sale şi a venit printre noi pentru a rămâne şi a domni.

Noul model Renault poate fi cumpărat de 12.750 euro cu TVA pentru versiunea să standard echipată cu TCe-ul de 0.9 litri şi 90 de cai. Varianta diesel începe de la 14.150 de euro  cu TVA şi creşte în funcţie de nivelul de echipare.{gallery}Captur diesel{/gallery}

Share

Leave a Reply

14 − four =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373