Teste

Test Fulger – Cum mai arata Duster-ul la 20.000 km

De 19 noiembrie 2012No Comments

In zilele in care Dacia lanseaza in Romania noile Logan si Sandero, ne-am gandit sa ne indreptam atentia in punctul de la care producatorul roman detinut de Renault n-a mai putut face cale intoarsa. Il vedem in parcare din fata blocului sau pe strazile din intreaga lume . De la Paris la Marrakesh, de la Bucuresti la Berlin, Duster a devenit o prezenta comuna.

Voom.ro s-a intalnit cu primul SUV romanesc aflat o varsta de la care se impun anumite intrebari. Cu 20.000 km in bord, un Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP ne-a servit drept cobai pentru testul nostru in care fiabilitatea si comportamentul unui model intrat in perioada de uzura erau misterele de rezolvat. Stiam ca Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP este cea mai buna versiune a SUV-ului romanesc, insa am vrut sa aflam care este nivelul de comportament si dinamica la care raspunde un exemplar peste care au trecut cateva mii de kilometri, cum s-au mentinut materialele de la interior, cum consuma motorul diesel din dotare si cat din sex-appealul masinii s-a diminuat. Peste toti trece timpul cu o viteza regretabila, iar Duster-ul a ajuns astazi ca un strabun cu ADN occidental a noii game Dacia prezentata in 2012.

Nu uitam ca au trecut doar doi ani de la lansarea lui Duster, dar parca au trecut 20. Secretul acestei relativitati il regasim la Dacia, care prin noile Lodgy, Logan sau Sandero a reusit sa intre in clasa marilor constructori europeni. A fost prima Dacie respectabila iar acum este liderul unei game care priveste catre viitor. Fara sa-si incalce conditia, modelul ramane cel mai ieftin SUV de pe piata si cu noua motorizare 1.5 dCi si 110 cai putere. 20.000 km nu sunt multi pentru o masina, dar sunt suficienti pentru a indeparta tipla de nou. Pentru noi au fost perfecti, pentru ca astfel am putut vedea dincolo de stralucirea pe care o reda orice model nou, si am putut privi direct in sufletul masinii.

Motor/Transmisie/Tractiune

Cea mai puternica motorizare diesel din gama Dacia ofera satisfactie in raport cu masa de 1300 kg pe care SUV-ul o are. Propulsorul de sorginte Renault dezvolta 110 cai putere la 4.000 rpm si un moment maxim de 240 Nm, realizabil jos, la 2000 rpm. Nu sunt cifre extraordinare, insa judecand in raport cu pretul masinii, par sa fie corecte. In ceea ce priveste rulajul, motorul continua sa ofere aceeasi satisfactie ca in prima zi, fara agilitatea unor propulsoare cu mai multi cai, dar relaxat si competent, asa incat ca fiecare client de Duster sa fie satisfacut.

O mare schimare adusa de Dacia, odata cu Duster, este implementarea cutiei de viteze cu sase rapoarte, un must-be al noilor vremuri. Desigur ca discutiile pe tema vibratiilor sau zgomotului pot fi interminabile, insa ele se scriu in limitele decentei si nu sunt derapaje fata de ceea ce masina prezenta inca de cand avea 0 km in bord.  Cu primele doua raporte destul de scurte si tentativa ciudata ca a intaia sa joace si rolul unui fel de reductor, cutia raspunde mai ales celor care fac drumuri lungi si care cauta confortul si eficienta celei de-a sasea trepte. Timoneria buna a cutiei si resursele care ies la iveala in rapoartele 3 si 4 sunt surprize placute, la fel si aspectul deloc de neglijat pe care doar testul timpului il scoate la iveala. Ne referim la cutia de viteze care nu agata, ba mai mult, se comporta la fel ca in prima zi.

In ceea ce priveste consumul, una dintre intrebarile frecvente ale oricarui client de Dacie, Duster promite o medie de 6,5 litri in oras si 5,3 litri in afara lui. Cifrele sunt obtinute in conditii ideale si sunt greu de reprodus in traficul de zi cu zi. Modelul testat de noi a inghiti circa 7,5 litri la 100 km intr-un mediu urban nu foarte aglomerat si cu un stil de pilotaj defensiv. La drum lung, dupa 500 km parcusi, fara diferente mari de altitudine, Duster a ajuns la o medie de 6,5 litri la 100 km. Consumul este excelent avand in vedere dimensiunile vehiculului si segmentul din care face parte, insa nu este tocmai ideal daca judecam dupa criteriile unui diesel. In treapta a sasea a cutiei, la o viteza de 80-90 km/h si un drum drept, consumul mediu poate cobora sub 6 litri la 100 km.

Un plus evident care ne arata ca fiabilitatea este una dintre calitatile marcii este comportamentul neschimbat al vehiculului, chiar si dupa trecerea timpului. Directia raspunde la fel, fara o prea mare precizie, insa cu o caracteristica placuta: modul in care suprafata de rulare se simte in volan. In schimb, SUV-ul Dacia se comporta diferit de la un regim de rulare la altul. Daca in modul 2WD, limitele fizicii isi fac simtite prezenta, mai ales in cazul drumurilor virajate, unde caracterul subviratoriu nu poate fi stapanit, un lucru normal pentru SUV-uri, in modul Auto, gestionarea puterii de catre un computer intre cele doua punti ofera satisfactie celui aflat la volan. Tendinta de ruliu, cu care un SUV se naste si cu care va muri, nu mai intra in discutie, iar capacitatile off-road cu cele mai bune cifre pentru unghiurile de atacc si degajare din segment au ramas tot acolo. Suspensia Multi-Link de pe spate este o adevarata incantare care vine doar in varianta cu tractiune integrala, iar socurile si inegalitatile asflatului de la noi nu vor fi o problema nici la 20.000 km distanta de la locul de nastere a lui Duster.

Design/Interior

La doi ani distanta de la descalecatul lui Duster nu se simte necesitatea unei inviorari stilistice. Designul ramane la fel de crud, de expresiv. Agresivitatea partii frontale, bosajele pronuntate ale rotilor, liniile expresive ale spatelui fac din SUV-ul romanesc una dintre cele mai frumoase expresii ale segmentului.  Acum il stie toata lumea iar ocheadele trecatorilor s-au imputinat, insa Duster inca mai serveste rolul de a scoate un zambet, fie el si ascuns, de pe fetele celor care nu sunt spalati pe creier de ideea ca orice e romanesc trebuie sa fie neaparat gresit.

Pachetul de personalizare Look, o serie de ornamente puse la dispozitie de Dacia, are darul de a aduce ceva nou pentru un model care de la inceput, si care si acum, are mai mult sex-appeal decat ne-am fi asteptat de la Dacia. Pana la venirea noului Sandero Stepway, Duster a fost cea mai frumoasa Dacie, iar de acum inainte doar timpul si cumulul de pareri mai pot da sentinte.  

Odata intrat in habitaclu, nu poti sa nu fii curios cum au trecut testul timpului materialele acestui model. Fara sa fie la fel de evoluat ca Lodgy sau noile Logan si Sandero, Duster prezenta acum doi o evolutie care astazi trebuie sa se multumeasca cu stigmatul unei generatii invechite. Nivelul de uzare al tapiteriei scaunelor sau plasticului destul de tare de bord este aproape insesizabil, insa banda prezenta la imbinarea dintre plansa de bord si parbriz – o solutie nefericita inca de la inceput – n-a supravietuit cum trebuie chiar si putinului timp trecut.

Desigur ca in habitaclul lui Duster lipseste ceva. Este mirosul de masina noua, insa restul pare sa fie la fel. Maneta schimbatorului nu da semne de  imbatranire cu toate ca montarea unui accesoriu precum cotiera nu pare cea mai buna solutie . Astfel trebuie coborat mai jos scaunul pentru a putea mentine cotiera in pozitia normala si a ajunge fara alte obstacole la schimbator.  Nivelul excelent al ergonomiei si spatiul interior suficient nu au putut ascunde deficientele create de catre confortul precar al scaunelor la drumuri de cateva sute de km sau lipsa unor buzunare mai voluminoase pentru fatetele portierelor. 

Concluzie

 

Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4X4 cu echipare Laureate este cea mai avansata versiune pe care un client al SUV-ului romanesc o poate avea. Scopul nostru initial a fost sa descoperim cum se mai simte Duster dupa momentul in care inceteaza sa mai fie o masina noua, iar chiar daca 20.000 km nu sunt tocmai multi pentru perioada de viata a unei masini, am reusit sa gasim unele raspunsuri. Comportamentul corect al vehiculului, nivelul decent al consumului, lipsa scartaiturilor atat de deranjante la unele masini care au trecut de primul an de viata arata ca Dacia a facut din Duster o masina ce se poate dovedi satisfacatoare si folosirii te termen lung.  Pretul de catalog al SUV-ului Dacia incepe de la 11.250 euro cu TVA, iar versiunea cu tractiune integrala, motor diesel cu 110 cai, transmisie cu 6 rapoarte si echipare Laureate ajuge la un pret de 16.800 euro cu TVA, mult sub ceea ce ofera concurenta. 

Share

Leave a Reply

10 + 10 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373