Teste

Priveste cerul! – Test Mazda3 2.2 SkyActiv-D

De 14 iulie 2014No Comments
; ; ; ;

Nu există coincidenţe. Acest sofism s-ar putea aplica fără greşeală şi pentru presupusul parteneriat dintre Alfa Romeo şi Mazda, în urma căruia marca italiană ar scoate pe piaţă modelul Spider, bazat integral pe iconicul Mazda MX-5, zis mai frumos Miata pe alte continente.

Este o formă de respect între două mărci auto care se apreciază reciproc pentru lucrul pe care îl ştiu cel mai bine –designul. Şi Mazda, aceşti Alfa Romeo de Japonia, nu puteau greşi când a venit vorba lansării noii generaţii Mazda3. 

Pe segmentul compactelor, lucrurile sunt în general prea agitate. Fiecare concurent se întinde după bucăţică lui de caşcaval iar Mazda3 pare să fi muşcat din partea atribuită esteticii. Dacă au reuşit, nu încape îndoială, însă o compactă nu se limitează doar la design, având nevoie şi de substanţaunor motorizări echilibrate în gamă sau o dinamică cinstită la întâlnirea cu şoseaua.

Mazda a ales să pună totul pe o singură carte când vine vorba despre diesel şi a greşit. Un motor de 2.2 litri diesel nu poate face cu ochiul nici pentru cei care poartă în suflet dorinţa unei rapidităţi relative, nici pentru cei care îşi fac economiile la sânge. Iar în ţara noastrăchestiunea este şi mai ascuţită, întrucât politica de impozitare devine aprigă când cilindreea depăşeşte dimensiunea a 2.0 litri. 

Motor

Pentru moment, gama diesel Mazda3 are o singură motorizare. Un 2.2 litri SkyActiv-D cu 150 de cai putere. Faptul că Mazda se încăpăţânează de câteva decenii, şi sunt singurii, să ţină în viaţă ideea de motor rotativ, ne arată din start că japonezii aceştia gândesc oarecum altfel. De aceea au expertiza în a reuşi acolo unde alţii nici nu se gândesc să încerce.

Motorul  twin-turbo de 2.2 litri este ceva cu adevărat nou pentru cine n-a mai încercat o japoneză. În mod necaracteristic unui diesel, cere ture şi îi place să urce cât mai sus, motiv pentru care de multe ori te vei trezi cu toţi caii din dotare – 150 – sub roţi, pentru că 4.500 rpm nu reprezintă o problemă prea mare pentru propulsor. Mai impresionant decât total cailor este momentul motor maxim, disponibil încă de la 1.800 rpm la valoarea de 380 Nm. Fără să deranjeze la nivel fonic, motorul se comporta excelent şi la turaţii joase, acolo unde miza se pune mai ales pe consum.

Propulsorul Euro 6 are calitate, însă nu pare deloc practic pentru noi din simplul motiv financiar al impozitului. Dacă judecăm în afara acestor parametri, aşa cum fac fanii înfocaţi ai mărcii, vom descoperi un diesel nipon corect, mai mult decât potent şi, de ce nu?, interesant. Cutia de viteze îşi face loc în acest peisaj aproape perfect printr-o timonerie bună şi o etajare parcă un pic şi mai bună. Dacă ar fi să ne luăm după indicatorul computerului de bord, schimbul vitezelor ar îndemna la un mers subturat pentru ceea ce se cere de sub capotă.  Consumul oficial mixt de 4,1 litri la 100 km cu medie urbană de 4,9 litri şi extraurbana de 3,6 litri este singura nemulţumire care merită semnalată acestui capitol. Cifrele reale nu prea au treaba cu cele prezentate încartea tehnica şi ajung la o medie de 7,9 litri consum în ciclu combinat oraş, autostradă, drumuri întinse. 

Dinamica & Comportament

Mazda3 diesel sprintează pe prima sută în 8,1 secunde şi atinge viteza maximă de 210 km/h. Sunt câteva repere ale performentelor care în realitate nu spun nimic, pentru că spre exemplu, la viteze apropiate de cea maximă de construcţie, Mazda3 se comportă excelent.  Şi aici ne întoarcem faţa către dinamica maşinii.Am stabilit că designul se apropie de best-in-class, că motorul diesel este şi performant şi oferă şi un comportament corect, iar acum, la dinamica, lucrurile parcă stau şi mai bine.

Ceea ce impresionează la Mazda3 este modul în care maşina ştie să ofere atât stabilitate la drum lung şi viteze înalte cât şi dinamică pe viraje. Mai mult,  îmbina absolut perfect dorinţa de confort cu cea de performanţă, un lucru pe care constructorii europeni îl caută de mult dar, cel puţin când vorbim despre modelele de volum, nu prea îl găsesc, greşind fie într-o parte, fie în alta. Modelul Mazda3 se dovedeşte a fi extrem de manevrabil în oraş şi plăcut la drum întins.

Pe sectoarele virajate apar probleme subviratorii, însă ruliul nu este pronunţat şi comportamentul dinamic se prezintă la cote mai mult decât decente. Mazda3 2.2 SkyActiv pare sport şi se comporta ca atare, însă nu renunţa deloc la ideea de confort. Suspensia are o elegantă a ei, un rafinament care-i va bucura pe cei aflaţi la interior. Direcţia uşoară pentru oraş şi precisă pentru drumurile extraurbane nu atinge nivelul special al suspensiei, dar se prezintă la un nivel apropiat de corectitudine. 

Design

Primul impact este wow. Şi poartă semnătura Kodo (limbajul de design actual).  Curgerea liniilor până în pragul ideii de agresivitate face toţi banii. În acest punct, nici nu te mai gândeşti la cilindreea motorului, la taxele şi impoztele statului. Mazda3 chiar ne arată ca Mazda este Alfa Romeo de Asia, iar când pui frumosul într-un context lipsit de orice greşeală, ai o vânzareîncheiată.

Aşa trebuie să gândească cei care semnează cecul pentru o Mazda, măcar cei care o fac pentru o Mazda3. Privită din fiecare unghi, Mazda3 este o maşină unitară,cu alte cuvinte totul este la locul lui. Şi face asta din vârful capotei, din locul destinat grilei frontale, până la cele două evacuări încorporate în deflectorul spate. Echilibrul profilului a fost obţinut printr-o execuţie de precizie matematică pentru formele din faţă respectiv din spate.

Nu ar fi greşit deloc dacă am spune că Mazda3 arata ca un prototip, cu blocurile ei optice agresive dar cumva discrete, cu stopurile de lumini care parcă imită logica aplicată farurilor din faţă, cu capota coborâtă până în buza grilei şi spoilerul frontal care aduce cu ceva din aviaţie iar bara spate masivă este echilibrată vizual de liniile agresive ale hayonului. Practic se închide un cerc ipotetic început odată cu designul frontal. Din această măiestrie s-a obţinut un efect interesant, maşina arătând mai mare în imagini decât este cu adevărat în realitate.

Interior 

Fără să cadă în direcţia conservatorismului, interiorul oferă simplu şi elegant cam tot ceea ce ai nevoie. Planşa de bord acoperită de un plastic moale, uşor striat, oferă calmul necesar degetelor. Nivelul de calitate al materialului folosit pe bord scade uşor în cazul consolei sau al faţetelor uşilor, dar rămâne unul satisfăcător. Ceea ce se ascunde de vedere, beneficiază de materiale mai puţin convingătoare dar calitatea finisajelor şterge şi acest moft care s-ar fi nimerit mai potrivit în cazul segmentului premium.

În vârful consolei stă înfipt, imitând o tabletă, display-ul central. Modelul din clasa compactă este primul din gama Mazda care introduce platforma MZD Connect,dezvoltând sistemul HMI (human machine interface) de comunicare între pasageri şi automobil. MZD Connect permite conectarea uşoară şi în siguranţă a smartphone-ului. Pasagerii unei Mazda3 pot beneficia de acces în timp real la servicii de infotainment prin intermediul aplicaţiei AhaTM şi al ecranului color tactil de 7 inci amplasat pe consola centrală. AhaTM este o platformă de tip cloud proiectată pentru utilizarea în maşină, care oferă acces la un conţinut variat, cu peste 30.000 de posturi radio, podcast-uri şi audio book-uri, precum şi posibilitatea de conectare la Facebook şi Twitter, alături de servicii asociate localizării utilizatorului. Aplicaţia sedescara pe smartphone în versiunea specifică platformei software folosită, iar telefonul poate fi conectat la autovehicul prin Bluetooth sau USB.

Pe lângă opţiunile de conectivitate ale noului sistem şi ecranul color tactil de 7 inch, controlabil şi prin intermediul butonului rotativ de comandă HMI, ocupanţii noii Mazda3 vor avea la dispoziţie sistemul i-STOP, computer de bord, conectivitate Bluetooth cu comandă vocală, pilot automat, sistem audio şi conectivitate USB, comenzi audio pe volan, oglinzi electrice şi încălzite, geamuri electrice faţă-spate, climatizare automată bizonă, volan şi manete schimbător, frână îmbrăcate în piele, buton de pornire pentru motor. Spaţiul interior nu este o problemă, însă portbagajul nu se ridică peste nivelul a 350 de litri. Acest aspect va fi uitat uşor de şofer, care sepoate bucura, în nivelurile de echipare superioară, de un head-up display care afişează în cel mai frumos mod viteza vehiculului. 

Concluzie

Deşi e intrată în peisajul automobilistic de ceva timp, Mazda3 aduce, odată cu fiecare întâlnire, ceva proaspăt. Maşina are naturaleţea unei vârste fragede şi, mai important, se comportă ca atare.  Mazda a ţinut să mizeze aproape totul pe cartea tinereţii cu acest model care are darul de a depăşi condiţia de maşina corectă şi a mers către zona premium. Modelul pleacă de la 14.990 de euro cu TVA în România, iar versiunea testată de noi, cu motor diesel şi nivel de echipare superior, ajunge să coste circa 22.500 euro cu TVA.{gallery}Test Mazda3{/gallery}

Share

Leave a Reply

seventeen + 1 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373