Cum ne cântă aproape fabulos Mercedes Sosa într-o melodie de neuitat – Todo Cambia -, tot cam aşa stau lucrurile şi pe lumea asta. Rămâne o opţiune personală ceea ce nu se schimbă. În Todo Cambia, amorul, marele amor, nu se schimbă.
Aşa stau lucrurile şi cu marile mărci auto. Cam totul se schimbă într-o istorie de un secol, însă ceva nu. „The best or nothing” nu se schimbă, spiritul după care o mână de oameni dintr-un târg nemţesc la început de secol 20 s-au ghidat, nu s-a schimbat. În rest, Mercedes schimba. Totul sau nimic, am putea spune noi, martorii la această istorie. Vechea generaţie a murit şi, în cele din urmă, a aflat şi Mercedes de acest lucru. Cine nu se adaptează la epoca în care se obişnuieşte astăzi să se trăiască e condamnat la amorţirea spiritului. Constructorul german a înţeles că acel spirit se va duce dacă va continua să facă maşini doar pentru burghezii bogaţi ai middleclass-ului de peste tot şi upperclass-ului din ţările sărace.
Nu e uşor să înţelegi, să te adaptezi, să progresezi, dar altă şansă nu există. Asta a făcut Mercedes-ul nostru cu acel A-Class Concept şi de acolo a urmat nebunia. Designul a curs ca o sângerare de mult aşteptată, ca o dializă în corpul propriei mărci, lăsând lumii, noua lume, admiraţia pentru unele maşini cu adevărat moderne. Aşa s-a simţit pulsul noii generaţii. Aşa s-a simţit acest nou CLA, un coupe cu patru uşi sculptat de mâinile noi, o maşină care abundă de carisma pe care cu greu o mai poţi găsi pe marele plat contemporan. O maşină care se apropie de entuziasmul formelor din epocile uitate ale automobilismului, când spiritul era tare iar pofta de frumos oricând şi peste tot.
Motor
Sub numele de CLA 200 CDI se ascunde un diesel de 1.8 litri cu 136 de cai putere şi 300 Nm. Caii putere sunt disponibili în totalitate la 3.600 rpm iar momentul maxim este realizabil la 1.600 rpm, un lucru care oferă vehiculului un comportament deosebit la plecare de pe loc. Aceste aspecte, care ar putea să nu pară deosebit de interesante, fac cu adevărat diferenţa, dau consistenţă siglei Mercedes. Motorul este un diesel potent în anumite limite şi cam atât, fără pretenţii sportive. Apăsarea butonului Sport din meniu poate fi o plăcută surpriză. Important e că resursele propulsorului sunt decente şi satisfac nevoia clienţilor din această clasă.
Până la urmă, este un motor cu patru cilindri şi o transmisie automată 7G-DCT. Dacă la motor poţi să-i impuţi limita de 136 cai putere la această versiune, la transmisie lucrurile se apropie de ideal. Modul în care ştie această cutie să-şi facă treaba, te deslipeşte şi de ultimele conservatorisme privind clasicul schimbător cu levierul lui boem cu tot. Mercedes a renunţat la el pentru versiunie cu transmisie automată şi bine a făcut. Deşi obişnuiţa de zi cu zi te va pune să cauţi pe alocuri mânerul inexistent la CLA-ul automat, în calitate de şofer e mult mai distractiv să te joci între modurile de rulare pentru a te bucura de felul în care maşina se adaptează unui nou comportament de rulare.
Avem la dispoziţie şi modul de rulare Eco, o dovadă a faptului că Mercedes a făcut această maşină pentru tânăra generaţie. În acest mod, Mercedes C200 CDI promite un consum în mediul urban de 5,2 litri şi 4,2 litri la 100 km în afară oarselor. În termeni de reali, consumul ajunge la un 7 la sută în oraş şi dacă nu insişti cu pedala de acceleraţie se poate stabiliza imediat sub 5 litri la 100 km la drum întins.
Dinamica & Comportament
La capitolul performanţe, lucrurile sunt simple, dar decente. 9,3 secunde îi ia coupe-ului cu patru uşi să ajungă de la 0 la 100 km/h. Viteză maximă este de 220 km/h. Sunt valori bune care alungă ideea că de fapt conduci un lup la exterior care de fapt e un mieluşel la interior. Desigur, versiunile pe benzină stau mai bine la acest capitol, dar clienţii de diesel au fost întotdeauna mult mai cumpătaţi.
Atenţie! Mercedes CLA este un Mercedes cu tracţiune faţă. Tot ce ştiaţi despre comportamentul maşinilor Mercedes, trebuie uitat în cazul lui CLA. „Totul se schimbă” a fost avertismentul de la început şi, iată!, că totul s-a schimbat. Dacă poate face maşini geniale cu tracţiune spate, asta nu înseamnă că Mercedes nu se poate repeta şi pentru maşinile cu tracţiune faţă. Şi a făcut-o. Reticenţa pe care personal am avut-o cu A-Class a rămas fără urmă în cazul lui CLA.
Pentru că CLA are o ţinută de drum absolut frumoasă, dacă denivelările din drum nu pun la incerare şezutul susţinut de o suspensie sport. Însă când conduci un Mercedes, îţi asumi şi aceste neplăceri de care inginerii germani chiar că nu-s vinovaţi. Comportamentul de pe zonele virajate este o noutate pentru un Mercedes-Benz. Maşina se lipeşte de asfalt şi tratează orice curbură a drumului cu graţie şi demnitate. Este o adevărată plăcere, o silenţiozitate pe care cu greu o găseşti la alte mărci auto. Eleganţa aceasta îmbinată cu sportivitatea, cu felul în care suspensia tare ştie să pună maşina pe viraj, sunt elementele care rămân şi pentru o maşină cu tracţiune faţă marca Mercedes-Benz.
Să nu înţelegem greşit, Mercedes CLA nu intra în categoria de ultra-lux, nu este un Mercedes perfect, dar este un Mercedes. Asta contează. Dacă am da note, dinamica n-ar primi maximum, dar aici e de discutat într-un cadru mai strâns, într-un context care face referire la platforma de hatchback din care s-a născut acest coupe cu patru portiere.
Design
Credem că celor de la Mercedes-Benz le-a fost cel mai uşor lucru din lume să facă din CLA poate cel mai frumos Mercedes din epoca contemporană. În primul rând, e un coupe cu patru uşi, iar un coupe cu patru uşi abundă de senzualitate, în al doilea rând precedentul era stabilit de A-Klasse iar în al treilea rând nu trebuia decât să se umble in cenușa impresionantului SLS AMG.
Mercedes-Benz CLA este una dintre puţinele maşini care vorbesc de la sine, locul în care formele se îmbină în naturaleţea unui vehicul cu patru roţi. E tânără, însă maşina va putea să întoarcă priviri şi mai târziu. CLA are un design care va rămâne în istorie, este designul care a confirmat marea schimbare pentru Mercedes, o schimbare ce a adus admiraţia, tinereţea, frumuseţea.
Interior
Bucuria exterioară a acestei maşini continuă şi la interior. Unde printr–un exerciţiu similar simplitatea şi eleganţa se îmbină şi se diferenţiază în acelaşi timp cu complicatele decoraţiuni menite să exprime progres. Orientarea care şofer este evidentă din momentul în care luăm contact cu volanul. Pielea nappa în care este îmbrăcat, cusăturile constrastante şi dimensiunile lui sportive ne arată cum Mercedes a jucat această carte. Din păcate, nivelul premium nu atinge ştacheta stabilită pentru clasele superioare şi ne întâlnim, în zonele mai puţin accesibile, cu un plastic de o calitate inferioară. Pe planşa de bord şi celelalte elemente de suprafaţa nu sunt însă probleme de acest gen.
CLA arata excelent la interior, oferă o poziţie de genul sportiv celui aflat la volan, dar suferă la capitolul spaţiu interior. Dar pentru că este o maşină tinerească şi în mod special pentru cei tineri, înghesuiala de pe bancheta spate nu poate fi o problemă. Cel mai nesuferit lucru este vizbilitatea. Forma de coupe îi supune la o uşoară claustrofobie pe ocupanţii locurilor din spate iar şoferul se poate declara, nu de puţine ori, nemulţumit de câmpul vizual oferit de maşină. Cum spaţiile de depozitare sunt destul de limitate, lipsa schimbătorului pentru versiunea cu transmisie automată este un câştig pentru ocupanţii locurilor din faţă, care îşi pot găsi un spaţiu în plus pentru telefonul mobil, pachetul de ţigări sau alte astfel de lucruri importante. Deşi spaţiul interior suferă pe alocuri, calitatea materialelor, a tapiţerieiîn mod special şi a volanului sau pedalierului în mod particular, alungă orice disconfort. În portbagaj, Mercedes a ţinut să ofere cu genorizatea a 470 litri.
Concluzie
Mercedes-Benz a dat lovitura cu noul CLA. A reuşit să îndepărteze discuţia din zona unui coupe cu patru uşi şi tracţiune fata, către locul unde i-a aşteptat pe toţi. Locul acesta se cheamă design „the best or nothing”. Iar CLA este, cu adevărat, primul produs Mercedes de volum după mult timp, care ne arată cum arată de fapt viitorul. Mărcile precum Mercedes-Benz asta fac, ne arată cum arată faţa secretă a maşinilor ce vor urma. Pentru a pune mâna pe un CLA sunt necesari fix 30.008 euro cu TVA, dar nu chiar cu tot. În funcţie de dotări, motorizări şi transmisii, preţurile tind să crească înspre 35.000 de euro şi chiar mai bine.{gallery}Test CLA{/gallery}